Regeling optische en geluidssignalen:
"...Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voorzover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet
a. in geval van hulpverlening bij rampen, ernstige ongevallen en bijzondere gebeurtenissen of
b. ter bestrijding of ter voorkoming van (dreigende) ongevallen en rampen.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
algemeen
a. het Rode Kruis Korps van het Nederlandse Rode Kruis..."
"...Artikel 2
Ten aanzien van het voeren van de optische en geluidssignalen ten behoeve van het in artikel I, onderdeel A, bedoelde vervoer, gelden de volgende eisen:
a. de bestuurders van de betrokken voertuigen dienen een voortgezette rijopleiding te hebben gevolgd die vergelijkbaar is met de voortgezette rijopleiding van de brandweer of ambulancediensten;
b. er dient bij protocol een meldingsprocedure te zijn vastgesteld en
c. de meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten dient op de hoogte te worden gesteld van het spoedvervoer..."
"...Artikel 3
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1 blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;..."
"...Artikel 4
1. Door een ambulance alsmede door het Rode Kruis Korps en de Bloedbank als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen a en c, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een drietonige hoorn worden gevoerd..."
Aldus de wetboeken.
Aangezien de SIGMA chauffeur een rijopleiding krijgt zal deze onder deze regeling vallen. Zolang een chauffeur van een Rode Kruis voertuig (ambulance, PAM, verbindingswagen o.i.d.) niet voldoet aan de rijopleiding zal deze dus volgens de wet niet met OGS mogen rijden. Daarnaast is (aangemeld bij het KLPD) spoedvervoer de indicatie voor het voeren van OGS en dit is hoogst onwaarschijnlijk voor een reguliere RK afdeling welke niet meer de directe noodhulp (deze taak heeft het SIGMA overgenomen) dient te leveren maar de O&V. Tevens dient er protocolair een meldlingsprocedure vastgelegd te zijn.
Het Rode kruis is dus wel geautorisseerd volgens de wet om de signalen aanwezig te hebben op de voertuigen, echter is het gebruik ervan aan strikte voorwaarden gebonden, waardoor het gebruik ervan zeer incidenteel tot nooit zal zijn, dus waarom de signalen nog aanwezig zijn bij veel RK afdelingen??
Groet,
Luke