Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76915 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #200 Gepost op: 28 juli 2010, 19:22:51
Als we het belangrijk vinden dat minder urgente (medische) hulp ook blauw draagt, zou er geen argument zijn om EHBO aanbieders anders dan het Rode Kruis dat te onthouden. Maar dan wordt het wel een chaos op de weg betreft de blauwdragers.

IK heb het al eerder gezegd en doe het nog 1 keer: als jij vindt dat voertuigen van EHBO-verenigingen met OGS mogen rijden dan moet je lekker met al die verenigingen bij de politiek gaan lobbyen, in plaats van telkens weer jaloers naar het Rode Kruis te kijken.


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #201 Gepost op: 28 juli 2010, 20:31:43
@ Ehv-er, ik weet niet hoe het geregeld is bij de SIGMA betreft onze chauffeurs.

Verder had ik duidelijk een wat minder overdreven beeld moeten schetsen van rijden met blauw, ik weet óók wel dat ze niet letterlijk 'met een rotgang over de vluchtstrook rijden'.   :-X

@ Azijnzeikerd, ik werk bij het Rode Kruis en heb geen belang bij EHBO verenigingen, bovendien, blauwe lampjes doen met niet zo veel, dus er valt weinig jaloers te kijken.

Maar wel een goed punt betreft de politiebegeleiding. Dat van die oranje lampen weet ik niet, dat kan geen probleem zijn volgens mij.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #202 Gepost op: 29 juli 2010, 00:23:00
Uiteraard, die heeft genoeg taken op dat soort momenten. Ik schoot maar wat, volgens mij kan OenV namelijk best zonder begeleiding-met-blauw uitrukken. Maar mocht dat wel nodig gevonden worden, dan moet dat toch te regelen zijn?

En je kunt wel blauw op je dak monteren, maar als je vervolgens niet de juiste vaardigheden bezit heb je er weinig aan. Ik zie onze chauffeurs namelijk - met alle respect - niet als een andere blauwdragenden met een rotgang over de vluchtstrook scheuren. Daar is denk ik ook helemaal geen behoefte aan want, hoewel OenV rampenhulp is, is deze pas veel later nodig dan de hulpdiensten in de Geneeskundige Combinatie, politie, brandweer en defensie.

Bovendien moet je je afvragen of dat wel veilig is: reguliere chauffeurs die zich buiten de perken van het reguliere verkeer begeven. Als je blauw draagt vind ik dat je moet bewijzen daar mee om te kunnen gaan d.m.v. een certificering o.i.d.

Het begeleid rijden achter een politiemotor met OGS aan vergt ook de nodige vaardigheden en oefening, ambulancechauffeurs kunnen daar over meepraten die zijn er voor getraind maar niet iedere ambulancechauffeur vind het prettig om begeleid te worden door de poltiie. Dus zo gemakkelijk als het lijkt is het niet om met een NRK wagen door politie begeleid spoed te rijden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #203 Gepost op: 29 juli 2010, 01:05:09
In noodsituaties zijn de slachtoffers overigens helemaal niet geïnteresseerd in de rijvaardigheden en diploma's van de chauffeurs, maar meer in de snelheid, waarmee ze worden geholpen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #204 Gepost op: 29 juli 2010, 10:20:02
In noodsituaties zijn de slachtoffers overigens helemaal niet geïnteresseerd in de rijvaardigheden en diploma's van de chauffeurs, maar meer in de snelheid, waarmee ze worden geholpen.

En welk wetenschappelijk onderzoek ligt ten grondslag aan deze bewering?

Het is natuurlijk onzin. Omdat het een noodsituatie is gaan NRK medewerkers ook geen branden blussen, of complexe technische bevrijdingen uitvoeren, of IV medicatie spuiten of een noodamputatie uitvoeren omdat ze er dan toevallig zijn en omdat het toevallig dan sneller zou gaan. Daar zijn ze niet voor opgeleid.

Waar je NRK mensen wel voor kan opleiden is voor het rijden met OGS. Besluit je als afdeling of organisatie om je voertuigen van OGS te voorzien, dan vind ik dat je je mensen/chauffeurs ook moet opleiden in het gebruik daarvan en de regelgeving. Ook al wordt het zelden gebruikt, die ene keer dat het wel nodig is, weten de chauffeurs wel wat de regels zijn. En wees gewoon eerlijk: zeg als organisatie dat de kans dat het ooit gebruikt wordt nihil is, maar dat het wel belangrijk is de regels te kennen.

Maar het Rode Kruis is zo'n bijzondere organisatie, met 10.000 baasjes die het allemaal veel beter weten dan een ander, met 45.000 kapiteins die het schip willen besturen en een landelijke organisatie die volgens mij de vrijwilliger al heel lang niet meer serieus neemt, dat dit er wel nooit van zal komen  :D Persoonlijk vind ik het nivo van het Rode Kruis als organisatie die hulp verleent bij grootschalige evenementen en calamiteiten bedroevend laag en slecht geworden........


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #205 Gepost op: 29 juli 2010, 12:21:15
Maar het Rode Kruis is zo'n bijzondere organisatie, met 10.000 baasjes die het allemaal veel beter weten dan een ander, met 45.000 kapiteins die het schip willen besturen en een landelijke organisatie die volgens mij de vrijwilliger al heel lang niet meer serieus neemt, dat dit er wel nooit van zal komen  :D Persoonlijk vind ik het nivo van het Rode Kruis als organisatie die hulp verleent bij grootschalige evenementen en calamiteiten bedroevend laag en slecht geworden........
Ik ben het helemaal met je eens. Niet helemaal on-topic, maar ik wil er toch even op in gaan.

Wellicht een beetje overdreven wat betreft de baasjes, voor zover ik daar wat over kan zeggen zit de organisatie boven afdelingsniveau wel goed. Maar bij de besturen van de afdelingen valt volgens mij heel wat te verbeteren, wakker te schudden - en te snoeien. Net als bij veel besturen van andere vrijwilligersorganisaties trouwens.

Over het niveau kan ik niet met je twisten.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #206 Gepost op: 29 juli 2010, 18:08:28
Net als bij veel besturen van andere vrijwilligersorganisaties trouwens.

Ben benieuwd welke organisaties je bedoeld... Deze organsaties zijn in mijn ogen sneller met invoeren van nieuwe richtlijnen en handelingen dan het  "logge" rode kruis en oranje kruis waar een hoofdbureau de weg bepaald.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #207 Gepost op: 29 juli 2010, 18:20:24
Ik denk dat 'samen 1' een belangrijke stap in de 'goede' richting is


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #208 Gepost op: 29 juli 2010, 18:32:33
om weer even terug te komen op het onderwerp: (waaorm??)

uiteraard allereerst omdat de minister ze daarvoor heeft aangewezen. ;)
het RK heeft uit het verre verleden deze taak. en deze taak voert zij nog steeds uit.
ambulances om zieken te vervoeren (sociaal-medisch)
en OGS om in tijde van NOOD een "dringende" taak uit te voeren. 998765
vele plegen en chauffeurs hebben in den beginnen een ehbo-diploma gehaald bij het RK, en zijn hun afdeling trouw gebleven; bij anderen is het net andersom : zij zijn pleeg of chauf geworden en door de praktijk in aanraking gekomen met het RK, en daarna lid geworden van een RK-afdeling.
Zoals EHBJOOST al eerder aangaf: bij RK Zandvoort hebben we een (volledig ingerichte) ambulance. de MKA weet dit; als we voor aanvang dienst aangeven wat de bezetting van de ambu is, KAN de MKA deze ambu inzetten voor A1-ritjes. (met FR-taak ). het is zelfs voorgekomen dat we, na uitdrukkelijk verzoek en overleg, een patient vervoerd hebben.
en bij de 4-daagse net zo: het is RK, maar wel met bevoegde bemensing. O0

ik ben zelf lid van een EHBO-vereniging. deze hebben van oudsher deze taak niet, zijn daar ook niet voor opgericht en niet voor ingericht. en ja, af en toe best wel jaloers :-X (valt ook wel weer mee)

maar om "verder" te komen ben ik Sigma gaan doen, lid geworden van RK Zandvoort en via hen een rij-opleiding voor de ambulance gedaan.

grtz

Peter


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #209 Gepost op: 29 juli 2010, 23:54:00
Nog even een aantal zaken voor de duidelijkheid op een rij:

- Het Oranje kruis is een certificeringsorganisatie en heeft geen eigen vrijwilligers.
- De lokale EHBO-verenigingen leveren EHBO op evenementen en geven les aan leken.
- Het Rode Kruis certificeert ook opleidingen, leert leken ook EHBO en levert ook EHBO op evenementen
- Op een evenemententerrein heeft de organisator (vaak) liever niet dat er met OGS wordt gereden, dit zorgt voor paniek bij publiek en vaak niet voor tijdswinst.

Verder:
- Door de wet aangewezen is het NRK bevoegd om voor noodhulp auto's aan te wijzen die OGS mogen hebben
- Een OGS-rit moet worden goedgekeurd door een meldkamer
- Noodhulp van het Rode Kruis heeft 3 taken: SIGMA, O&V en VWI

(SIGMA: assistentie bij medische handelingen aan MMT en ambu-personeel, O&V: Opvang&Verzorging bemensen en inrichten van een opvangcentrum (OC) voor ongewonde mensen ( al komen er in de praktijk ook gewonde mensen een OC binnen), VWI: Verwanteninformatie staat gemeenten bij bij registratie van slachtoffers/evacués in een OC of elders, bemenst ook callcenters voor informatienummers bij calamiteiten, verzorgt ook een berichtenservice bij calamiteiten voor evacués en familieleden).

- Er mag ter voorkoming van grote maatschappelijke onrust of grote infrastructurele schade of ter voorkoming van menselijk leed gebruik worden gemaakt van OGS.
- Het NRK kan voor SIGMA en O&V een dringende taak te vervullen hebben. Hierbij zou een opgeleide chauffeur met een NRK-voertuig na toestemming van de meldkamer met OGS kunnen rijden.

Tevens:
- Afdelingen beslissen zelf over hun wagenpark en het al dan niet plaatsen van Amber verlichting of OGS. Hetzelfde geldt voor het opleiden van chauffeurs, hierover besluiten afdelingen ook zelf.
- Het Rode Kruis heeft ook hulpambu's die bij grote evenementen het GHOR-bureau kunnen ondersteunen als er te weinig ambu-capaciteit voorhanden is met het normale wagenpark in die veiligheidsregio ( Denk aan de 4Daagse).
- In rampsituaties of bij calamiteiten is het denkbaar dat NRK-vrijwilligers voor andere taken worden ingezet dan vooraf wordt aangenomen. Het NRK heeft als enige organisatie vele duizenden vrijwillige hulpverleners voor handen die zouden kunnen worden ingezet bij een calamiteit of ramp. Denk aan het inzetten van O&V-ers bij massa-vaccinate, bij een hittegolf deur-aan-deur controle uitvoeren bij kwetsbare ouderen ( met deze voorbeelden werd recentelijk rekening gehouden!) en bedenk nog maar een paar situaties die niet in het boekje staan.

Bij een ramp of grote calamiteit kan het NRK door zijn organisatie en vele vrijwilligers bepaalde taken uitvoeren die verder leed of ontwrichting van de samenleving kunnen verzachten, verhinderen of verminderen. Dit zijn wezenlijke andere taken dan welke een EHBO-vereniging uitvoert.

Het wordt wel tijd dat een NRK dat nu 1 vereniging is geworden, ook uniforme regels opstelt voor haar wagenpark en dat bijv. de directie ook officieel auto's aanwijst zoals de letter van de wet verlangt.

De vraag of een chauffeur capabel genoeg is om met OGS te rijden is een andere, die te vergelijken is met het capabel zijn van andere bestuurders die bijna nooit met OGS rijden. Er is geen verplicht aantal 'vlieguren' door de wet of branche gesteld, dus daar is voldoende ruimte.