Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76966 keer)

0 gebruikers (en 71 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #230 Gepost op: 11 oktober 2010, 22:48:19
Binnen het rode kruis is een verscheidenheid aan medische disciplines.
Dat gaat van de EHBO op de hoek tot de rampengeneeskunde in Soedan.

Elke discipline heeft hun eigen regels, en als dat zinnig is en gepast is, rijden ze met voertuigen met OGS.
Dat de busjes van EHBO sectie heeft te maken met de taken uit het verleden.

Binnen de afdelingen waar ik kom, wordt je standrechtelijk afgeserveerd als je het botte lef hebt om met OGS te gaan rijden zonder daar opdracht toe hebben gekregen.

Als een wagen ingezet wordt voor noodhulp nationaal, dan gaat OGS aan als dat zinnig en gepast.


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #231 Gepost op: 17 juni 2013, 23:33:04
Op verzoek van RemRoof maar even dit topic opgeduikeld, ik zag een paar pagina's terug dat er al een samevatting stond waarom Het nederlandse rode kruis OGS mag hebben op de voertuigen in gebruik voor noodhulp.

Het is beter om de feitelijk wets teksten er bij te halen,

Allereerst Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990):

Citaat
Artikel 29

    1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

    2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

    3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.

Ok wie zijn dan die andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten?
Dat antwoord vinden we in Regeling optische en geluidssignalen 2009

Citaat
Artikel 1

    1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.

    2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:

        a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;

        b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;

        c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor;

        d. de door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Defensie, van Justitie, van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer of van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen, onder zijn verantwoordelijkheid vallende diensten ten behoeve van crisisbeheersing of rampenbestrijding;

        e. de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;

        f. de Milieudienst Zuid-Holland Zuid;

        g. de DCMR Milieudienst Rijnmond;

        h. de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V. ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens;

        i. de door de minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening van de Dienst Justitiële Inrichtingen;

        j. het door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams;

        k. de door de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen aangewezen reddingsbrigades;

        l. het wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;

        m. de militair geneeskundige dienst, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van de Militaire Ambtenarenwet 1931.

Nu nog de vraag wie er dan met deze voertuigen mogen rijden, dat antwoord staat in de zelfde regeling

Citaat
Artikel 4

    1.De in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 genoemde diensten en de in artikel 1 aangewezen hulpverleningsdiensten wijzen personen of groepen van personen aan, die daartoe ingerichte motorvoertuigen met de inwerking zijnde optische en geluidsignalen mogen besturen.

    2.De in het eerste lid bedoelde personen worden aangewezen, nadat zij een speciale instructie hebben gekregen, waarin gewezen wordt op onder andere de strafrechtelijke en civielrechtelijke consequenties van het direct of indirect veroorzaken van schade of letsel tijdens de rit, het gedrag en de reactie van weggebruikers op de optische en geluidssignalen en het gewenste rijgedrag van de betrokken bestuurder.

opvallend is het woordje inwerking in het eerste lid, dit betekend dat er alleen eisen zijn op het moment dat OGS wordt gebruikt, staat alles uit dan mag een ieder met deze voertuigen rijden, immers wat niet verboden is is toegestaan.

Mochten er wetten en regelgevingen zijn die ik over het hoofd heb gezien zie ik het graag.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #232 Gepost op: 17 juni 2013, 23:38:05
Wie of wat is "Noodhulp nationaal" en welke voertuigen/eenheden zijn door de directeur aangewezen?


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #233 Gepost op: 18 juni 2013, 00:00:58
Citaat van: -Joost- link=msg=1174712 date=1371505085
Wie of wat is "Noodhulp nationaal" en welke voertuigen/eenheden zijn door de directeur aangewezen?
Noodhulp nationaal omvat voor zover ik weet eerste hulp verlening incl evenementen hulp verlening, opvang en verzorging, verwanten informatie en verbindingen. of sigma ook onder eerste hulp verlening van rodekruis valt of in deze onder GHOR valt weet ik zo even niet.
Er is ook Noodhulp internationaal maar daar heeft deze wetgeving niets mee te maken omdat dat onder verantwoordelijkheid van het rodekruis van het gast land valt.

het is niet de directeur maar de directie die aanwijst, afhankelijk van het mandaat kan dit zelfs afdeling bestuur zijn, ligt er net aan wie het landelijk bureau toestemming geeft om voertuigen aan te wijzen, het lijkt me logisch dat het beslis niveau op zijn mist op provincie niveau ligt, mogelijk zelfs regio niveau omdat ander de bureaucratie te groot wordt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #234 Gepost op: 18 juni 2013, 00:06:14
Citaat van: pe1rdw link=msg=1174718 date=1371506458
het is niet de directeur maar de directie die aanwijst, afhankelijk van het mandaat kan dit zelfs afdeling bestuur zijn, ligt er net aan wie het landelijk bureau toestemming geeft om voertuigen aan te wijzen, het lijkt me logisch dat het beslis niveau op zijn mist op provincie niveau ligt, mogelijk zelfs regio niveau omdat ander de bureaucratie te groot wordt.

Het gaat er mij meer om of er überhaupt voertuigen zijn aangewezen en of die dan voldoen aan andere eisen die gesteld zijn. (Denk aan: brancherichtlijn, toestemming GMK/KLPD ed)


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #235 Gepost op: 18 juni 2013, 00:38:25
Citaat van: -Joost- link=msg=1174721 date=1371506774
Het gaat er mij meer om of er überhaupt voertuigen zijn aangewezen en of die dan voldoen aan andere eisen die gesteld zijn. (Denk aan: brancherichtlijn, toestemming GMK/KLPD ed)
In ten minste een geval weet ik dat 2 voertuigen door provincie bestuur aangewezen zijn om OGS aan boord te hebben, deze voldoet aan de wettelijke eisen, omdat het rodekruis voor noodhulp onder medische hulpverlening valt lijkt me dat die richtlijn netjes van toepassing is verklaard. Wat toestemming GMK betreft, het is gebruikelijk dat bij een levensbedrijgende situatie contact opgenomen wordt met de OvD-G, bij grote evenementen kan er zelfs een OvD-G ter plaatse zijn, ik neem aan dat deze bevoegd is om toestemming te geven.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #236 Gepost op: 18 juni 2013, 01:07:27
Citaat van: pe1rdw link=msg=1174735 date=1371508705
In ten minste een geval weet ik dat 2 voertuigen door provincie bestuur aangewezen zijn om OGS aan boord te hebben, deze voldoet aan de wettelijke eisen, omdat het rodekruis voor noodhulp onder medische hulpverlening valt lijkt me dat die richtlijn netjes van toepassing is verklaard. Wat toestemming GMK betreft, het is gebruikelijk dat bij een levensbedrijgende situatie contact opgenomen wordt met de OvD-G, bij grote evenementen kan er zelfs een OvD-G ter plaatse zijn, ik neem aan dat deze bevoegd is om toestemming te geven.

Dat soort dingen horen dus geregeld te zijn in een brancherichtlijn. Om een voorbeeld te geven: een reddingsbrigadevoertuig hoeft (in eerste instantie) geen toestemming van de GMK te hebben om met de hele santekraam aan te rijden. Het RK zou daarin een mooie stap kunnen zetten en dit soort gediscussieer kunnen voorkomen. ;)


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #237 Gepost op: 18 juni 2013, 08:05:08
Ik heb de branche richtlijn spoedeisende medische hulp even door genomen, stond wel op een particilure site zonder bron vermelding dus ik kan zo niet oordelen of ie actueel is.
Door staat oa. in dat een verpleegkundige aan de hand van de toestand van de patient bepaald of bij vervoer van de patient OGS nootzakelijk is en dit meld aan de MKA voor registratie. aangezien de OvD-G doorgaans arts is kan die dus als ik vermoede idd toestemming geven voor OGS gebruik.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #238 Gepost op: 18 juni 2013, 08:17:52
Citaat van: pe1rdw link=msg=1174758 date=1371535508
aangezien de OvD-G doorgaans arts is

Nee hoor, is net zo vaak een Ambu-vpk, (misschien zelfs vaker.)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #239 Gepost op: 18 juni 2013, 08:33:05
Citaat van: -Joost- link=msg=1174744 date=1371510447
Dat soort dingen horen dus geregeld te zijn in een brancherichtlijn. Om een voorbeeld te geven: een reddingsbrigadevoertuig hoeft (in eerste instantie) geen toestemming van de GMK te hebben om met de hele santekraam aan te rijden. Het RK zou daarin een mooie stap kunnen zetten en dit soort gediscussieer kunnen voorkomen. ;)

Ook een leidinggevende van het Rode Kruis kan zelfstandig beslissen. Er staat volgens mij nergens dat een meldkamer van de overheid toestemming moet geven. Dat het handig is dat zij dit wel weten lijkt mij evident. Sterker nog, als er gewoon iets geregeld conform een brancherichtlijn heb je inderdaad deze discussie niet meer. Volgens mij vragen Sanquin, havenbedrijf Rotterdam en DJI echt niet bij elke rit toestemming aan een GMK.

Maar goed er zijn maar weinig voertuigen in Nederland aangewezen door de directie, dus ben je snel klaar. Voortgezette rijopleidingen en instructie heb ik ook niet van gehoord.

Maar het feit blijft staan dat het wel mag ;D

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.