Nu volg ik dit topic al een tijdje. Ik heb in het verleden op redelijk groot aantal evenementen gelopen (de ene wat groter dan de ander). Vaak wordt hier de vraag over en weer gesteld waarom iemand OGS zou moeten voeren. Laat ik voorop stellen dat ik niet vind dat het NRK, Oranje Kruis / EHBO zomaar OGS op de openbare weg moeten gaan voeren, dit lijkt me de verkeersveiligheid niet altijd ten goede komen (met uitzondering van chauffeurs met een OGS opleiding).
Echter op een afgesloten terrein, of in gevallen waar een dorp of stad praktisch compleet is afgezet denk ik dat er gekeken moet worden naar de taak van de EHV-er, los van het feit of hij/zij nu van het NRK is, de plaatselijke EHBO-vereniging of een andere georganiseerde (dit is wel een must) instantie. Op ieder evenement lopen tegenwoordig een aantal EHV-ers met een AED. Echter, niet ieder mobiel team is uitgerust met een AED, slechts een deel daarvan, het liefst op een strategisch punt.
Stel: Aan de rand van de stad is een SO gemeld met een (mogelijke) hartaanval. De dichtstbijzijnde EHV-ers ter voet gaan er natuurlijk met spoed op af, echter, zij hebben geen AED bij de hand. In de binnenstad staat een motor of PAM klaar die wel een AED aan boord heeft. We weten allemaal dat iedere seconde in zo'n geval telt. Nu lijkt het mij zo dat wanneer je als EHV-er dan gebruik mag maken van OGS je altijd sneller ter plaatse bent met, ook al is het een halve minuut, die halve minuut kan wel het verschil uitmaken. Mensen gaan nou eenmaal net even iets sneller aan de kant, maar ook als je bijvoorbeeld een stukje fietspad oid mee pakt, met gematigde snelheid, accepteren mensen dat en blokkeren je niet.
Vooropgesteld is natuurlijk wel dat men niet voor ieder botbreuk met OGS gaat rijden, maar in sommige gevallen zullen er echt kostbare seconden/minuten mee gewonnen worden. Er kan ook bijvoorbeeld gevraagd worden van de EHV-ers om een speciale cursus / opleiding te volgen voor het rijden met OGS in dit soort bijzondere gevallen.
Zoals ik al zei, het moet dan wel gaan om echt grote evenementen. Hier in Assen wordt tijdens de TT bijvoorbeeld bijna de complete stad afgesloten, maar er zijn nooit genoeg EHV-ers om het hele gebied te kunnen bestrijken. Of bijvoorbeeld bij een vierdaagse, waar de weg af is gezet, maar waar in het traject een spoedgeval gemeld wordt.