Mensen gaan nou eenmaal net even iets sneller aan de kant, maar ook als je bijvoorbeeld een stukje fietspad oid mee pakt, met gematigde snelheid, accepteren mensen dat en blokkeren je niet.
Hoe komt het dan dat de kans op een ongeval, bij een zelfde rijstijl, toeneemt met een factor 8 aals je met OGS rijdt ?
Bedoel je niet afneemt? Bij een zelfde rijstijl kan de kans op een ongeval namelijk eigenlijk niet toenemen. Uitgaande van het feit dat je met 'een zelfde rijstijl' het je netjes aan de verkeersregels houden bedoel of in ieder geval geen voorrang gaat nemen om plaatsten waar je die niet hebt. Dit wordt natuurlijk anders wanneer een bestuurder van een OGS voertuig ineens denkt dat alles en iedereen wel door heeft dat hij eraan komt, maar dat is in mijn ogen echt een tekortkoming van de bestuurder en dat is niet te wijten aan het voeren van OGS.
Mijn mening (als rijschoolhouder) is: Of je nou voorrang hebt of niet, je moet altijd in de gaten houden of deze voorrang dan ook verleend wordt, dit geldt altijd, zeker als je met OGS rijdt. Mensen kunnen je soms gewoon simpelweg niet zien of horen. Met OGS door rood met 60 km/uur over een kruispunt jakkeren, dat is natuurlijk van de zotte en iedereen met een degelijke OGS training zal dit volgens mij onderschrijven. Dit zelfde geld voor met 50 door een 30 km zone knallen met veel spelende kinderen.
Daarom stelde ik in mijn vorige bericht ook dat als je als EHV organisatie met OGS rijdt (in een besloten omgeving of met uitdrukkelijke toestemming van de meldkamer), je echt een bestuurder in dat voertuig moet hebben die opgeleid is om met OGS te rijden en dat je dit dan ook bij houdt. Als je ergens met spoed heen wilt, moet OGS (in mijn ogen voor iedere hulpverlenende organisatie, dus ook NRK, Reddingsbrigade en EHBO verenigingen) een middel zijn om aan te geven dat je toch echt een reden hebt om ergens langs te willen.
Een blauw ligt op je dak mag nooit een vrijbrief zijn om gewoon door rood te rijden. Je zult als bestuurder eerst moeten zien dat echt iedereen jouw voorrang verleend, doe je dat niet, dan werk je ongevallen inderdaad in de hand. Dat zijn ook de plekken waar je tijdswinst verkrijgt, als mensen aan de kant voor je gaan, of je voor laten gaan. Dat zul je nooit voor elkaar krijgen wanneer je geen OGS mag voeren, want mensen zien dan simpelweg niet dat je er langs wilt en zien de reden daarvoor ook niet.
Toeteren of met je lichten knipperen wekt dan vaak een averechts effect op. Al voer je alleen optische signalen als EHV organisatie, dan al zullen mensen begrijpen van : "Tjee, die zal vast naar een persoon moeten die heel hard hulp nodig heeft, laten we maar even opzij gaan". Daarmee win je tijd, kostbare tijd, soms de tijd die het verscheel kan maken tussen leven of dood, ook in het geval van een EHBO-er die met een AED ergens naar onderweg is en dus niet alleen voor de reguliere ambu dienst.