Ongeacht of OGS in de regel gebruikt wordt door het Rode Kruis, als wat p.i.m. zegt waar is, dan vraag ik me af waarom niet alle RK voertuigen voorzien zijn van OGS en dan wel om de volgende redenen:
- Kennelijk is het dus aanzienlijk goedkoper, want ik kan me niet voorstellen dat een balk met een knopje meer kost dan de BPM, Belasting en verzekering die voor een voertuig betaald moet worden.
- Volgens de wet mag een Rode Kruis voertuig uitgerust zijn met OGS. Voor zover ik weet is dit omdat het Rode Kruis in geval van rampen voor taken ingezet kan worden waarbij het gebruik van OGS z'n meerwaarde heeft.
- Rode Kruis wagens (PAM's ook) worden nog steeds veel gebruik op TP te gaan. Nu zal bij een druk bezocht evenement de toeters aanzetten niet echt helpen want dan sta je tijden herrie te maken en verplaats je zelf stapvoets, maar de blauwe balk / pitten aanzetten heeft volgens mij wel degelijk zin. Als een Rode Kruis PAM door een volle straat heen wil, dan zou men bij blauw licht zoiets hebben van nja, die zal wel haast hebben, waarbij men anders zo iets zou kunne hebben van nou die had ook wel iets eerder een post op kunnen zoeken om te staan.
Dit bij elkaar opgeteld zie ik niet helemaal waarom de voertuigen niet JUIST met OGS uitgerust zouden MOETEN worden. Het bespaart kennelijk geld en dat is voor het NRK volgens mij altijd postief. Daarnaast, wat als er nou echt een keer een grote ramp is in Nederland en we hebben wel verschillende Rode Kruis afdelingen nodig met hun PAM's? Krijgen die dan stuk voor stuk een paar politiemotoren ter begeleiding? Of kunnen ze dan gewoon hun blauw aanzetten om aan te geven dat ze toch wel snel ergens heen willen (en dit betekend absoluut niet met een bloedgang door het verkeer knallen). De politie heeft op een dergelijk moment volgens mij wel betere dingen te doen.
Over het gebruik van OGS tijdens een evenement:
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat het rode kruis "met spoed" rijdt. Daar heb je volgens mij een andere club voor.
Naar mijn bescheiden mening wordt er op dat moment ergens en hele foute inschatting gemaakt door het rode kruis te sturen.
Neem bijvoorbeeld een slachtoffer met een slagaderlijke bloeding of bijvoorbeeld een reanimatiegeval. Een ambulance wordt gealarmeerd met een verwachte aankomsttijd van een minuut of 8 (onder a1). Keurig binnen de richtlijnen dus helemaal niets mis mee. Het Rode Kruis staat in de buurt met een PAM en kan er in 5 minuten zijn (wel onder blauw maar wel rekening houdt met het feit dat je geen ambu bent en mensen dus anders reageren). Als ik daar dan als SO zou liggen, dan hoop ik dat de medewerker op de meldkamer die 'foute' inschatting maakt. Dat de AMBU 3 minuten later komt terwijl ik al aan de AED lig of men de bloeding al een beetje onder controle heeft, dan kan dus wel even het verschil maken.
Er zijn natuurlijk hierbij wel twee kanttekeningen:
1. Chauffeurs van de PAM zouden geschoold en getraind moeten worden in het gebruik van en rijden met OGS. Lijkt met toch haalbaar om iets dergelijks als cursus op te nemen, zeker wanneer het NRK breed wordt ingevoerd. Een paar cursusdagen op 2 of 3 plekken in het land, dat is kostentechnisch volgens mij best haalbaar. Je zult hier nooit zulke goede chauffeurs mee krijgen als die dagelijks op de Ambu rijden, maar in de setting waar een NRK PAM ergens heen moet, komt het volgens mij meer neer op je botte verstand gebruiken, dan dat je te maken hebt met rijden door de spits van Utrecht.
2. Het feit dat de voertuigen ermee uitgerust zijn, wil niet zeggen dat ze voor ieder gebroken been gebruikt hoeven te worden. Je moet niet met OGS gaan rijden omdat het kan, maar omdat het nodig is. En bij de meeste evenementen waarbij ik m'n EHBO rondjes gelopen heb, zou het een OGS loze dag zijn geweest.