Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76884 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #70 Gepost op: 16 juli 2009, 21:36:32
Mag ik concluderen dat het Rode Kruis ambulances en OGS heeft, omdat dit zo in de wet is geregeld en dat de medewerkers van het Rode Kruis in de regel genoeg verantwoordelijkheidsbesef hebben om gepast gebruik te maken van de optische en geluidssignalen als dat nodig is.  

Je mag concluderen dat het Rode Kruis ambulances en OGS hebben, omdat de wet dit toelaat en dat de medewerkers van het Rode Kruis in de regel genoeg verantwoordelijkheidsbesef hebben om gepast gebruik te maken van de optische en geluidssignalen, als daar expliciete toestemming voor is verleend door de CPA.


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 18 juli 2009, 15:32:12
Ze hebben ook ogs om ,als ze een medewerker naar huis brengen,moeders het hart in de keel te laten schieten door met ogs de straat in te rijden en voor de deur nog ff door laten gaan ;D ;D ;D ;D ;D
heeft een pambestuurder bij mij geflikt toen hij Bernhard na een inzet thuis bracht 8)
dacht dat mijn hart bleef stilstaan :D ;D ;D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #72 Gepost op: 20 juli 2009, 00:34:34
Ze hebben ook ogs om ,als ze een medewerker naar huis brengen,moeders het hart in de keel te laten schieten door met ogs de straat in te rijden en voor de deur nog ff door laten gaan ;D ;D ;D ;D ;D
heeft een pambestuurder bij mij geflikt toen hij Bernhard na een inzet thuis bracht 8)
dacht dat mijn hart bleef stilstaan :D ;D ;D

Daarvoor hebben ze dus nu juist geen OGS op de auto gekregen...
als het goed is hebben de chauffeurs een brief gekregen van het bestuur van plaatselijke rode kruis waarin ze aangewezen worden als chauffeur OGS met bijbehorende plichten en afspraken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


frankj

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 20 juli 2009, 10:59:40
Dan snap ik 1 ding niet. Hoe is het dan mogelijk dat sommige partculiere commerciele ehbo-diensten ergens een 2e hands piketvoertuig / ex- ambulance met biza striping, OGS etc. kopen. Deze voorzien van hun eigen bedrijfsnaam dat ding door de keuring heenkrijgen er er vrolijk mee aan het verkeer deelnemen.

Beetje wildgroei dacht ik zo.....................
Omdat ze er vanuit het verleden nog op zitten. ::)

Als je wegenverkeerswet op na leest, dan zul je merken dat de aanwezigheid daarvan een grijs gebied is, maar het gebruik beperkt blijft tot voertuigen van de Nationale noodhulp, SIGMA en/of Ambulances van het Rode Kruis waarbij aan de bestuurders strenge eisen moeten voldoen om OGS te mogen voeren.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #74 Gepost op: 20 juli 2009, 21:38:22
Dat is niet zo moeilijk: De staat mag de ene (particuliere) dienst niet voortrekken boven de andere en de wet zegt:
Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer,
motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische
hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister
aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of
knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een
dringende taak vervullen.

Alleen staat in art. 1:
l1. diensten voor spoedeisende medische hulpverlening: de ambulancediensten
waaraan krachtens de Wet ambulancevervoer vergunning is
verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, alsmede daartoe
uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in
opdracht van een centrale post als bedoeld in artikel 1 van de Wet
ambulancevervoer bezighouden met het verlenen van eerstelijns
spoedeisende hulpverlening;.

Dus dan is de vraag of ze in opdracht van de MKA zich hiermee bezighouden..
CN NRK


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 20 juli 2009, 23:45:15
Ook de VC's (verbindings voertuigen)  hebben OGS.  En deze hebben geen Ambu taak.

Staat stoer.  En hier in het noorden voelt men zich toch op een bepaalde manier zo interessant en denken ze op deze manier

belangrijk te zijn.  Nu dat ze sinds enkele jaren de strepen hebben moeten inleveren.

Gg
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #76 Gepost op: 21 juli 2009, 03:18:48
Ook de VC's (verbindings voertuigen)  hebben OGS.  En deze hebben geen Ambu taak.
Staat stoer.  En hier in het noorden voelt men zich toch op een bepaalde manier zo interessant en denken ze op deze manier
belangrijk te zijn.  Nu dat ze sinds enkele jaren de strepen hebben moeten inleveren.
Gg

Voor het niveau van de discussie is het wellicht beter om geen reactie te plaatsen dan dit soort kletspraat.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 22 juli 2009, 19:28:40
hier in Oldebroek heeft de pam geen ogs maar in Elburg wel in ieder geval eentje en die is ook aanwezig bij de motorcross.
bij de N.K. motorcross hierin Oldebroek  lijkt het mij wel zo prettig voor het so als de cmk niet duidelijk genoeg is ingelicht over de lokatie van een slachtoffer en de ambu aan de verkeerde kant van het terrein aanrijdt(onder a1) dat die pam over het terrein het so kan vervoeren naar de ambu
en aanwezige ogs maakt dan dat er doorgereden kan worden omdat de mensen dan eerder aan de kant gaan.
Her N>R>K hoef idd niet met ogs een raceauto te worden dat ben ik helemaal met iedereen eens,en de chauffeur heeft zeer zeker een gedegen opleiding nodig voor rijden onder ogs
gr. Pelagia


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #78 Gepost op: 25 juli 2009, 08:23:07
.......omdat deze voertuigen, na toestemming MKA,, dit dan kunnen voeren als het nodig is :P
is van de week ook gebleken met de 4-daagse.. diverse RK-voertuigen hebben met OGS gereden... O0 toen het nodig was!


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #79 Gepost op: 26 juli 2009, 00:44:38
.......omdat deze voertuigen, na toestemming MKA,, dit dan kunnen voeren als het nodig is :P
is van de week ook gebleken met de 4-daagse.. diverse RK-voertuigen hebben met OGS gereden... O0 toen het nodig was!



En wat zat iedereen ze na te kijken!