Een hele enkele Rode Kruis'er heeft zo een opleiding gehad ja (maar die zijn volgensmij op 1 hand te tellen) voorheen was het toegestaan om (na toestemming van de MKA) met OGS te rijden (tijdens een evenement o.i.d.).
Laatst heb ik vernomen dat er begin dit jaar (01-01-08) een wijziging is geweest in de regels, dat RK voertuigen NIET, NOOIT, met OGS meer mogen rijden.
Ik snap daarom ook niet dat sommige regio's dit (nog) op hun voertuig hebben.
Wij hebben sinds een maand een nieuw RK voertuig en deze is niet meer uigerust met OGS, omdat het toch niet mag.
Blijkbaar zijn deze regels niet bij elke regio bekend, omdat de ene regio het wel op het voertuig heeft zitten en de ander weer niet... zelf zou ik zeggen, haal het er af, of maak het onbruikbaar, zo kan er ook geen gebruik van worden gemaakt....
Dat sommige regio's een ambulance in gebruik hebben snap ik enigsinds wel. Het RK doet ook (heel) veel sociaal vervoer. Dus zieke mensen ergens heen brengen, een weekendje weg, een dagje uit etc. Sommigen van hen kunnen alleen liggend vervoerd worden. Dus in die zin is het zeker goed dat die voertuigen er zijn. Aan de andere kant zijn er natuurlijk tal van andere oplossingen om iemand liggend te vervoeren en hoeft dat niet per se een ex-ambu te zijn.