Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 77023 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 9 november 2008, 00:49:55
UIteraard weet ik niet wat jij wel en niet kan en het slaat dus ook niet op jou persoonlijk, maar ik weet wel dat er erg weinig mensen zijn binnen het NRK die een OGS-training hebben gehad en door de organisatie zijn aangewezen om met OGS te rijden.
Overigens vind ik de term uitzendburo niet kloppen: het is een NRK-eenheid met NRK-leidinggevenden, alleen werken ze operationeel onder verantwoordelijkheid en aansturing van de GHOR, die dus ook inspraak heeft in de veriste kwaliteit.
En wat is dan het verschil tussen een uitzendburo die mensen detacheerdt bij bedrijven ?
nogmaals de term uitzendburo is niet negatief bedoeld.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #31 Gepost op: 9 november 2008, 11:23:28
Overigens vind ik de term uitzendburo niet kloppen: het is een NRK-eenheid met NRK-leidinggevenden, alleen werken ze operationeel onder verantwoordelijkheid en aansturing van de GHOR, die dus ook inspraak heeft in de veriste kwaliteit.
Het is niet zo dat alleen RK leden deel uit kunnen maken van een SIGMA, iemand van een EHBO vereniging kan ook deel uitmaken vna het SIGMA. Alleen de verzekering loopt (naar mijn weten) via het RK.
Zodra de SIGMA ingezet wordt, valt hij onder de GHOR (net als het ambu-team en het MMT). De GHOR is eindverantwoordelijk bij grote calamiteiten en rampen voor wat het geneeskundig deel betreft. Zoals Marnix al omschrijft.
Het SIGMA, ambu-team en MMT (maar ook de ambulancemotor, de firstresponders, de huisartsenpost e.d.) vallen onder artikel 2, lid 2 paragraaf b van de Regeling optische en geluidssignalen: "de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;
Voor verdere uitleg: http://www.healthlaw.nl/wav_reg_besl3.pdf

Gr. Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #32 Gepost op: 9 november 2008, 11:33:52
Er zijn uiteraard ook SIGMA-leden die niet bij een NRK-afdeling actief zijn, maar bij een EHBO-vereniging. Deze leden staan wel als vrijwilliger NRK ingeschreven, omdat een deel van de activiteiten onder verantwoordelijkheid (en dus ook verzekering) van het NRK valt. Dus we hebben allemaal gelijk  ;)
CN NRK


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #33 Gepost op: 9 november 2008, 13:07:23
Wat is het nut hiervan, het Rode Kruis bestaat toch niet uit wegwerkers? Ik denk dat in geval van een ramp iedereen, ook sommige leden van dit forum snel willen worden geholpen en OGS helpt daarbij.

[off topic]
even niet geheel in lijn met dit onderwerp, maar wat bedoel je hiermee? Dat RWS weginspecteurs wegwerkers zijn?  Als dat zo is ben je niet erg op de hoogte van ons werk  :-\
[/off topic]

Daarnaast zie ik hier een aantal mensen reageren op dit onderwerp die blijkbaar eea. weten over hoe het nu in elkaar steekt, maar het is voor de gemiddelde lezer hier niet erg duidelijk waar die persoonlijke kennis vandaan komt. Mss is het een idee om wat duidelijke te laten zien in je bericht of sig wat je connectie is met een bepaald onderwerp/organisatie. Voorbeeld: Bji Jeroen zie je duidelijk in zijn sig wat zijn connectie met dit onderwerp is en vanuit welke ervaring hij spreekt ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #34 Gepost op: 9 november 2008, 13:53:10
Mss is het een idee om wat duidelijke te laten zien in je bericht of sig wat je connectie is met een bepaald onderwerp/organisatie.
Ik begrijp even niet wat de meerwaarde hiervan zou zijn voor de inhoud van de discussie.
Ben heel benieuwd of je dit zou willen uitleggen.
Misschien in een apart draadje?


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #35 Gepost op: 9 november 2008, 15:14:34
Ik begrijp even niet wat de meerwaarde hiervan zou zijn voor de inhoud van de discussie.
Ben heel benieuwd of je dit zou willen uitleggen.
Misschien in een apart draadje?

Misschien wil hij weten of diegene die iets zegt, werkzaam is in de sector, of geinterresseerd buitenstaander,
ofwel werkzaam in een andere sector, maar er bijvoorbeeld beroepsmatig/hobbymatig veel mee te maken heeft...

(geeft wat meer info, hoe "betrouwbaar" de informatie zou kunnen zijn)

stel: iemand geeft advies bij een medische vraag, en degene die antwoord, is een huisarts, prima...
een andere persoon geeft een heel ander antwoord, en die persoon is geinterresseerd buitenstaander.... dan denk je... oke, laat ik me maar aan het advies van die huisarts houden... ofzo...;-)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 9 november 2008, 16:34:12
Er zijn uiteraard ook SIGMA-leden die niet bij een NRK-afdeling actief zijn, maar bij een EHBO-vereniging. Deze leden staan wel als vrijwilliger NRK ingeschreven, omdat een deel van de activiteiten onder verantwoordelijkheid (en dus ook verzekering) van het NRK valt. Dus we hebben allemaal gelijk  ;)

De leden van de SIGMA die uit de EHBO verenigingen komen staan geregistreerd als lid van de geneeskundigde combinatie en niet als vrijwilliger.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #37 Gepost op: 9 november 2008, 17:29:36
Misschien wil hij weten of diegene die iets zegt, werkzaam is in de sector, of geinterresseerd buitenstaander,
ofwel werkzaam in een andere sector, maar er bijvoorbeeld beroepsmatig/hobbymatig veel mee te maken heeft...

(geeft wat meer info, hoe "betrouwbaar" de informatie zou kunnen zijn)

stel: iemand geeft advies bij een medische vraag, en degene die antwoord, is een huisarts, prima...
een andere persoon geeft een heel ander antwoord, en die persoon is geinterresseerd buitenstaander.... dan denk je... oke, laat ik me maar aan het advies van die huisarts houden... ofzo...;-)


Ja iets in die richting  O0 . Daarmee heb je iig een indicatie of iemand ook daadwerkelijk iets van de materie weet/kan weten.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #38 Gepost op: 11 november 2008, 19:46:54
ik ben een oud rk mij is altijd geleerd dat je nooit een so mag vervoeren in de door jullie genoemde voertuig omdat zoals al eerder is gezegt er maar een paar mensen zijn die een opleiding hebben gehad om met met toeters en bellen te mogen rijden en cq iemand die een rodekruis uniform draagd is een ehbo'er dus al heb je sigma of sosa je bent een ehbo'er maak dat niet uit altans dat is mij altijd verteld oke ik hoor de vraag al maar als er nou iets ernstigs gebeurd tijdens ik noem maar de 4 daagse hoe kom je dan snel bij de so door een beter verdeling van posten of ehbo'ers uit te rusten van fietsen wentbaar en iedereen kan fietsen  ;)
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #39 Gepost op: 11 november 2008, 23:08:11
ik ben een oud rk mij is altijd geleerd dat je nooit een so mag vervoeren in de door jullie genoemde voertuig omdat zoals al eerder is gezegt er maar een paar mensen zijn die een opleiding hebben gehad om met met toeters en bellen te mogen rijden en cq iemand die een rodekruis uniform draagd is een ehbo'er dus al heb je sigma of sosa je bent een ehbo'er maak dat niet uit altans dat is mij altijd verteld oke ik hoor de vraag al maar als er nou iets ernstigs gebeurd tijdens ik noem maar de 4 daagse hoe kom je dan snel bij de so door een beter verdeling van posten of ehbo'ers uit te rusten van fietsen wentbaar en iedereen kan fietsen  ;)
Dat scheelt stukken, die punten en komma's hier en daar...  O0
CN NRK