Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 77789 keer)

0 gebruikers (en 55 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 12 november 2008, 23:01:35
Dat scheelt stukken, die punten en komma's hier en daar...  O0

Heb je mee gekregen wat hij heeft willen zeggen ?
Daar gaat het toch om of niet


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #41 Gepost op: 15 november 2008, 23:20:38
Even los van het feit of het wel of niet mag.
Maar ik heb vandaag gefungeerd met een RK voertuig (PAM) als sluitwagen voor de intocht van Sinterklaas.
Op verzoek van de politie is dit uitgevoerd onder "Blauw", dit ivm van het ontbreken van een slotwagen van de politie & toch te waarschuwen.

Ik weet dat in samenspraak met de GMK op "afgesloten" evenmententerrein (oftewel terreinen welke afgesloten zijn voor het normale verkeer) gebruik wordt gemaakt van blauw om het doorrijden te bevorderen.

In de reacties las ik hier en daar het gebruik van oranje lampen (al dan niet) naast blauw. Volgens mij hebben de meeste voertuigen niet eens de oranje lamp.
Teminste ik heb de voertuigen welke ik bij Concert at sea en nog wat zeeuwse en brabantse evenmenten zeer zelden met een oranje lamp gezien.
Wel hebben ze allemaal trouw de blauwe doppen op hun voertuig.

Ook las ik in deze topic dat je de boel maar moet afsluiten omdat men dan niet in verleiding komt om toch even de toeters en bellen aan te doen.
Weet niet hoe het bij de verschillende afdelingen zit maar weet dat er bij sommige er bijna de doodstraf erop staat.


Nog even mijn mening als reactie op wel/niet OGS op de RK-voertuigen.
Ik denk dat (mits er duidelijke afspraken over zijn) het niet verkeerd is om OGS op de voertuigen te hebben.
Alleen al kijkend naar de werkzaamheden tijdens evementen. De lichten (aanvullend met sirene) moeten gebruikt worden in die situaties voor ruimte te maken ipv om senlheid te maken.

Misschien een kleine off-topic, maar zie de Reddingsbrigade wereld, die zijn dacht ik dit jaar en anders per 2009 officeel gerechtigd om onder OGS te mogen rijden.
Merendeel van werkzaamheden op openbare weg rijden ze met trailers erachter dus kunnen ze niet heel hard rijden, en op stranden hebben ze officeel geen functie gezien dit geen openbare weg is, waarom mogen ze dan onder blauw rijden?    Om op te vallllen en zo door te kunnen rijden. Wanneer men met OGS rijdt of het nu Rode Kruis, reddingbrigade of wat dan ook is, je valt op. En daardoor kan je door rijden, men wijkt echt niet omdat je auto toevallig een opvallend kleurtje heeft met strepen, men wijkt omdat men aan de OGS ziet dat je "door wilt rijden".
Teminste dat zijn mijn ervaringen met OGS


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 19 november 2008, 00:11:49
OGS is niet bedoeld om er op los te scheuren, met OGS met 150 door een dorp jakkeren is vragen om een dikke prent.
OGS is bedoeld om aan te geven dat je een dringende taak moet uitvoeren en daarom voorrang vraagt.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #43 Gepost op: 19 november 2008, 11:06:50
Alleen al kijkend naar de werkzaamheden tijdens evementen. De lichten (aanvullend met sirene) moeten gebruikt worden in die situaties voor ruimte te maken ipv om senlheid te maken.
DIT IS EEN ZIN UIT HET BERICHT VAN REDDENDE KRAB.

Maar het NRK is niet de enige die evenementen doet.
Dan zou je iedere hulpverlener cq instantie ook toestemming moeten geven om daar met OGS te mogen rijden.
Want wat is het verschil tussen bv. het NRK , Oranje Kruis en evenementen beveiligers in dit geval ??????
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #44 Gepost op: 19 november 2008, 11:32:55
Alleen al kijkend naar de werkzaamheden tijdens evementen. De lichten (aanvullend met sirene) moeten gebruikt worden in die situaties voor ruimte te maken ipv om senlheid te maken.

OGS is natuurlijk niet bedoeld om "ruimte te maken tijdens evenementen", alleen als er sprake is van een dringende taak en die heeft het Rode Kruis m.i. alleen bij rampenbestrijding en in oorlogstijd.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #45 Gepost op: 19 november 2008, 17:37:57
Nu volg ik dit topic al een tijdje. Ik heb in het verleden op redelijk groot aantal evenementen gelopen (de ene wat groter dan de ander). Vaak wordt hier de vraag over en weer gesteld waarom iemand OGS zou moeten voeren. Laat ik voorop stellen dat ik niet vind dat het NRK, Oranje Kruis / EHBO zomaar OGS op de openbare weg moeten gaan voeren, dit lijkt me de verkeersveiligheid niet altijd ten goede komen (met uitzondering van chauffeurs met een OGS opleiding).

Echter op een afgesloten terrein, of in gevallen waar een dorp of stad praktisch compleet is afgezet denk ik dat er gekeken moet worden naar de taak van de EHV-er, los van het feit of hij/zij nu van het NRK is, de plaatselijke EHBO-vereniging of een andere georganiseerde (dit is wel een must) instantie. Op ieder evenement lopen tegenwoordig een aantal EHV-ers met een AED. Echter, niet ieder mobiel team is uitgerust met een AED, slechts een deel daarvan, het liefst op een strategisch punt.

Stel: Aan de rand van de stad is een SO gemeld met een (mogelijke) hartaanval. De dichtstbijzijnde EHV-ers ter voet gaan er natuurlijk met spoed op af, echter, zij hebben geen AED bij de hand. In de binnenstad staat een motor of PAM klaar die wel een AED aan boord heeft. We weten allemaal dat iedere seconde in zo'n geval telt. Nu lijkt het mij zo dat wanneer je als EHV-er dan gebruik mag maken van OGS je altijd sneller ter plaatse bent met, ook al is het een halve minuut, die halve minuut kan wel het verschil uitmaken. Mensen gaan nou eenmaal net even iets sneller aan de kant, maar ook als je bijvoorbeeld een stukje fietspad oid mee pakt, met gematigde snelheid, accepteren mensen dat en blokkeren je niet.

Vooropgesteld is natuurlijk wel dat men niet voor ieder botbreuk met OGS gaat rijden, maar in sommige gevallen zullen er echt kostbare seconden/minuten mee gewonnen worden. Er kan ook bijvoorbeeld gevraagd worden van de EHV-ers om een speciale cursus / opleiding te volgen voor het rijden met OGS in dit soort bijzondere gevallen.

Zoals ik al zei, het moet dan wel gaan om echt grote evenementen. Hier in Assen wordt tijdens de TT bijvoorbeeld bijna de complete stad afgesloten, maar er zijn nooit genoeg EHV-ers om het hele gebied te kunnen bestrijken. Of bijvoorbeeld bij een vierdaagse, waar de weg af is gezet, maar waar in het traject een spoedgeval gemeld wordt.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #46 Gepost op: 19 november 2008, 19:56:50
OGS is natuurlijk niet bedoeld om "ruimte te maken tijdens evenementen", alleen als er sprake is van een dringende taak en die heeft het Rode Kruis m.i. alleen bij rampenbestrijding en in oorlogstijd.
Neem nu de Vierdaagse van 2006, ons allen wel bekend, vele honderden slachtoffers en veel te weinig ambulances. Hier heeft de CPA het Rode Kruis toestemming gegeven tot het gebruik van OGS om slachtoffers te vervoeren, daar de CPA door het tekort aan ambulances niet alle slachtoffers kon bereiken en vervoeren naar de ziekenhuizen/noodhospitaals. Ook PAM's die so's hadden opgepikt en vervoerden kregen toestemming tot het gebruik van OGS om zodoende tijdig weer beschikbaar te zijn en meer so's 'op te pikken'...


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #47 Gepost op: 20 november 2008, 00:08:03
Met de vier daagse is het zo geregeld dat als er een melding komt van een SO op het parcoer dat er een spoed melding uit gaat naar groep 19 (een soort sigma groep binnen de blarengroepen die er zijn )en die gaan dan met de PAM of te voet terplaatse(ligt er aan waar het so ligt) met een chauffeur die ogs mag en kan rijden (ik weet dit om dat ik er zelf inzit in deze groep)wij zitten meestal op post 3 of 4 en kunnen zo alle kanten op zonder dat die post leeg is er is nog een ploeg aanwezig


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #48 Gepost op: 20 november 2008, 18:21:53
Ter aanvulling op Chopsticks: door OvD-G toestemming gevraagd aan CPA vanwege de verkeersdrukte op de route naar de Wedren en deze gekregen. Vervolgens met een rijtje Ambu's / PAM's achter elkaar half op de tegenliggende baan tegen het verkeer in gereden. Gelukkig had men deze baan al deels afgezet.
Zou het uit mezelf nooit doen, kijk wel uit, ook al zitten de OGS op de PAM.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #49 Gepost op: 20 november 2008, 23:38:08
@ jos1961

Het Rode Kruis zal ook bij de vierdaagse ip niet met OGS rijden. Daarnaast zal het (A1-)vervoer van slachtoffers plaats vinden door reguliere wagens, waarvan de RAV Gelderland-Zuid er twee voor de route heeft ingedeeld. Verder heeft het Rode Kruis tijdens de Vierdaagse 4 hulpambulances rijden met gespecialiseerde verpleegkundigen en deze wagens staan verspreid over de route. Deze wagens kunnen ook worden ingezet voor FR-taken. Het aandeel van deze groep 19 in de "spoedeisende" hulpverlening waarvoor met OGS gereden moet worden zal dus zeer beperkt zijn en beslaat zeker niet de complete route.
Geloof niet alles wat je denkt.