Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76879 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

lac_mich

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Reactie #100 Gepost op: 10 maart 2010, 12:35:28
OGS is alleen bestemd voor GHOR voertuigen. GHOR voertugien worden gekeurd met toestemming voor OGS.  Hebben jullie ook toestemming van het landelijk verenigingskantoor om met OGS te mogen rijden (zie wet) ?

Is de PM voertuig aangemerkt bij de RDW als secundaire ambulance?  en heeft het toestemming van directie van het verenigings kantoor om liggendvervoer te mogen doen?  Wat betreft liggend vervoer, PM voeruitg is is geen secundaire ambulance . Deze zou dan geel met alleen blauwe striping moeten zijn. NRK doet hier niet aan mee. NRK voertuigen zijn afdeling voeruigen voor Personeelsvervoer en materiaal vervoer. En de striping is Wit met rode bestickering zonder OGS balk. of noppen

PAM is PM voertuig geworden de A is komen te vervallen. NRK doet geen ambulance werk meer.

Kleine waarschuwing, de chauffeurs zijn verantwoordelijk. Het verbaal zal dan op naam worden uitgeschreven en organisatie zal in het zwart daglicht gesteld worden door de media. In dien er een ongeval zal plaats vinden. Zal de verzekering niet uitkeren.

Groetjes Mich ;)
Met vriendelijke Groet,  Michel..


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #101 Gepost op: 10 maart 2010, 12:53:02
Secundaire ambulance streping word toch niet meer gebruikt? De ambulances voor B vervoer zijn ook gewoon voorzien van rood/blauwe striping en de volledige teksten

Verder weet ik ook niet waarom... Ze zullen er vast wel een goede reden voor hebben O0
Als er maar amber op zit. Dat mis ik nu wel heel erg op de bus.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #102 Gepost op: 10 maart 2010, 21:06:36
Volgens mij worden er nu een aantal zaken stevig door elkaar gehaald:
- niet de auto maar de OGS-set moet gecertificeerd zijn
- het NRK mag aanvullend ambulancevervoer doen (art. 17a WAV, welke nog steeds geldt)
- de GHOR heeft niets te maken met OGS op Rode Kruis-auto's, m.u.v. de SIGMA-bussen

Dit neemt uiteraard niet weg dat er zelden de noodzaak c.q. wenselijkheid van gebruik van OGS bestaat.

besluit ex art.17a WAV:
1. Het bij en krachtens de artikelen 2 tot en met 17 van de Wet ambulancevervoer bepaalde geldt niet voor:

a. ambulancevervoer met ambulance-auto’s van het Nederlandse Rode Kruis van personen die tijdens het vervoer geen behandeling of verzorging door een arts of een verpleegkundige behoeven en van wie de gezondheids-toestand door het vervoer niet negatief zal worden beïnvloed, uitsluitend voor zover dit betreft:

1e. ambulancevervoer van en naar het Rode Kruis Hospitaal-schip ’J. Henri Dunant’, de Rode Kruis tehuizen ’De Valkenburg’ en ’IJsselvliedt’, alsmede ambulancevervoer voorafgaand aan en volgend op dagboottochten,

2e. ambulancevervoer in verband met bezoek aan religieuze, culturele, recreatieve, sociale of soortgelijke gebeurtenissen;

enz.
CN NRK


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #103 Gepost op: 10 maart 2010, 21:16:29
hihi.

Bedankt voor het duidelijke antwoord! O0
De gene die nu zegmaar 'alles' regelt op de afdeling zij nu wel dat personeel omgeschoold moet worden die de P(A)M's besturen


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #104 Gepost op: 10 maart 2010, 21:28:06
Dat klopt zeker als je qua opleiding bevoegd wilt zijn om met OGS te rijden.
Overigens vind je hier de complete tekst van het besluit ex art 17a WAV: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0392-007_Besluit_uitsluiting_categorieen_van_ambulancevervoer_ex_artikel_17a_Wet_ambulancevervoer.htm

Daar zie je dus ook teksten staan over aanmelding bij de provincie en ritmeldingen bij de MKA...
CN NRK


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #105 Gepost op: 10 maart 2010, 21:55:40
Volgens mij worden er nu een aantal zaken stevig door elkaar gehaald:
- niet de auto maar de OGS-set moet gecertificeerd zijn
- het NRK mag aanvullend ambulancevervoer doen (art. 17a WAV, welke nog steeds geldt)
- de GHOR heeft niets te maken met OGS op Rode Kruis-auto's, m.u.v. de SIGMA-bussen

Dit neemt uiteraard niet weg dat er zelden de noodzaak c.q. wenselijkheid van gebruik van OGS bestaat.

besluit ex art.17a WAV:
1. Het bij en krachtens de artikelen 2 tot en met 17 van de Wet ambulancevervoer bepaalde geldt niet voor:

a. ambulancevervoer met ambulance-auto’s van het Nederlandse Rode Kruis van personen die tijdens het vervoer geen behandeling of verzorging door een arts of een verpleegkundige behoeven en van wie de gezondheids-toestand door het vervoer niet negatief zal worden beïnvloed, uitsluitend voor zover dit betreft:

1e. ambulancevervoer van en naar het Rode Kruis Hospitaal-schip ’J. Henri Dunant’, de Rode Kruis tehuizen ’De Valkenburg’ en ’IJsselvliedt’, alsmede ambulancevervoer voorafgaand aan en volgend op dagboottochten,

2e. ambulancevervoer in verband met bezoek aan religieuze, culturele, recreatieve, sociale of soortgelijke gebeurtenissen;

enz.

Precies. Het Rode Kruis mag ambulancevervoer uitvoeren volgens artikel 17a. Daarnaast zijn er ook lokaal afspraken tussen een RAV / MKA en een Rode Kruis-afdeling. Zo bestaat er bijvoorbeeld de situatie in Utrecht, dat de MKA op basis van de aanvraag voor ambulancevervoer kan bepalen dat de rit door de ambulance van het Rode Kruis afd. Utrecht uitgevoerd kan worden.
Daarnaast zijn er ook veel Rode Kruis-busjes uitgerust (en gekeurd) om liggend vervoer uit te voeren. Tav de OGS: dit is afhankelijk van afspraken tussen RAV  / MKA en het (lokale) Rode Kruis. Dit geldt ook voor evenementen. Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse rijdt het Rode Kruis met een viertal ambulances A1, A2 en B-ritten.
De wagens hoeven ook niet de BiZa-striping te voeren, maar kunnen ook in de huisstijl van het Rode Kruis gestoken zijn. Ten aanzien van de OGS voldoen de meeste voertuigen, aangezien ze voor 01-03-09 in gebruik zijn genomen.
Geloof niet alles wat je denkt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 10 maart 2010, 23:32:50
Secundaire ambulance streping word toch niet meer gebruikt? De ambulances voor B vervoer zijn ook gewoon voorzien van rood/blauwe striping en de volledige teksten

Jazeker wel, maar het wordt niet heel consequent toegepast.

Een aantal Rode Kruis afdelingen heeft ook ambulances met secundaire striping. In ieder geval een afdeling in Hollands Midden en Utrecht dacht ik ook.
Rode Kruis Den Haag heeft / had jaren lang een 4x4 ambulance rijden op het strand met secundaire striping (Ford Transit).

In dit topic zijn voertuigfoto's te vinden, waaronder de genoemde ambulances:http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,3310.0.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #107 Gepost op: 11 maart 2010, 09:33:15
Dit is niet juist, en niet comform de wet 01-03-2009

De wet houd in dat alleen dat je

A: Dat er toestemming moet hebben van Directie Noodhulp Nationaal van het Rode Kruis den Haag.

B: Het voertuig moet voldoen aan de GHOR voorschriften + GHOR nummer. (NRK voertuigen voldoen daar niet aan, alle NRK

C: Het voertuig moet alleen ingezet worden voor Noodhulp. (SIGMA) Het voertuig alleen word ingezet bij Noodhulp bij Rampen. (opvang en verzorging, DVI en evenementen hulp vallen hier niet onder. Deze hoeven niet met spoed te komen. Deze komen later in actie op gemak op opkomst.) PM voertu


D: OGS moet gecertiviceerd zijn. ( Deze keuring wordt door speciale instantie gedaan, deze keuren alleen GHOR voertuigen, NRK voertuig is geen GHOR voertuig dus geen OGS goed gekeurd.)

E: Het voerutig moet door ambulance personeel worden gestuurd worden.(NRK heeft geen opleidingen voor OGS en rode kruis personeel rijd niet regelmatig met OGS. dus OGS nutteloos,

Duidelijker kan het niet. Discussies zijn na 01-03-2010 niet meer nodig en zinloos.


Ik vind je uitleg wel heel bijzonder.

Punt A: de wet zegt dat de directie van het Rode Kruis onderdelen aan kan wijzen als onderdeel van Noodhulp Nationaal. Er zullen best criteria binnen het Rode Kruis zijn of komen over welke onderdelen dan in aanmerking komen, maar als men bij het RK vindt dat een VW-busje uit 1968 van de afdeling HatsieFlatsie een Noodhulp taak heeft dan mag dat busje met OGS uitgerust worden en zo nodig OGS voeren.


Punt B: volgens mij is dit pure fantasie. Ik lees nergens in de wet een link tussen Rode Kruis voertuigen en een GHOR organisatie. Als je je nieuwe PM als roepnaam "Dikke Bertus" wilt geven en je zet dat op de auto en op het dak, wat heeft de GHOR daar dan mee te maken?


Punt C: ook dit is klinkklare onzin. Zoals eerder gezegd mag het RK onderdelen aanwijzen voor noodhulp. Als afdeling X een noodhulptaak aangewezen krijgt dan kan ik me voorstellen dat de PM van afdeling X, die normaal voor hele andere zaken ingezet wordt, van OGS voorzien wordt.  Volgens mij zijn (of waren) de SIGMA-voertuigen eigendom van BiZa. Als dit zo is, dan kan het RK toch nooit zeggenschap op dit nivo over die voertuigen hebben?


Punt D: graag naam en adres van enkele instanties in Nederland die OGS keuren? Want die zijn er niet. Wel moet er een typegoedkeuring voor OGS apparatuur afgegeven zijn, of zo iets. Leverancier X laat knipperlichtje Y ergens certificeren en vanaf dat moment mag dat knipperlichtje legaal in/opgebouwd worden op voertuigen die voorzien mogen worden van OGS.


Punt E: dit is dermate onzinnig dat het zelfs lachwekkend is. De wet zegt iets, vrij vertaald, dat mensen die met OGS rijden vooraf een gedegen instructie gekregen moeten hebben enz. enz. Hoe die instructie er uit moet zien zegt de wet niet. Brandweer, Ambulance en Politie kennen brancherichtlijnen. Ik kan me zo voorstellen dat als je als Rode Kruis een cursus van een X aantal avonden zou organiseren, dat afsluit met een examen en richtlijnen maakt voor het gebruik van OGS, dat je dan voldoet aan hetgeen in de wet gesteld is. En dan zou iedereen die dit traject met goed gevolg doorloopt formeel met OGS mogen rijden. Of die persoon nou pedicure is, minister, ambulancechauffeur of begrafenisondernemer.  


Vergeet niet dat het voeren van OGS niet bedoeld is om zo hard mogelijk te rijden, maar om je een vrije doorgang door het verkeer (en publiek) te verschaffen teneinde je dringende taak te kunnen vervullen. Het wordt steeds drukker op de weg en mensen zijn steeds minder bereid om uit zichzelf even opzij te gaan. Het gebruik van OGS is misschien nog een groot taboe in de Rode Kruis wereld, maar is wel een adequaat hulpmiddel om in noodsituaties iets makkelijker en iets veiliger ergens te komen.


lac_mich

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Reactie #108 Gepost op: 11 maart 2010, 10:59:50
Ik weet dat OGS een gevoelig punt is bij sommige. Het blijft een feit, dat ieder voertuig van het NRK goedkeuring moet hebben voor OGS Bij de directie Noodhulp Nationaal van het Nederlandse Rode Kruis. (Bij het verenigingskantoor te Den Haag)

Ook voor het liggend vervoer geld geen OGS. Deze wet die hier mij toegespeeld van Minister van Volkgezondheid, welzijn en Sport is komen te vervallen door de nieuwe van Minister van Eurlings.

Doe wat je goed doet. Maar onthou 1 dingen de chauffeurs blijven verantwoordelijk, verzekererling zal bij het rijden van OGS niet uitkeren bij ongevallen. NRK voertuigen moeten de huisstyle hebben van NRK  (WIT met rode bestriping) waardoor door de OGS komen te vervallen.

Binnenkort zal NRK verenigingskantoor actie ondernemen om alle voertuigen tot 1 lijn te krijgen... Dit zal binnen nu en jaar geregeld zijn. Alle wensen die bij  een ieder gevoellig bij een ieder zal in toekomst verdwijnen, er zullen huisregels komen waar een ieder van vanuit Denhaag zich moet houden.

Mocht nieuw voertuig aanschaffen doe het zonder OGS. Je zult moeten verwijderen in toekomst. En een koste besparing, deze kosten kan je weer gebruiken voor activiteit waar het NRK echt voor staat...
Met vriendelijke Groet,  Michel..


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #109 Gepost op: 11 maart 2010, 19:56:13
...

Ook voor het liggend vervoer geld geen OGS. Deze wet die hier mij toegespeeld van Minister van Volkgezondheid, welzijn en Sport is komen te vervallen door de nieuwe van Minister van Eurlings.

...

Binnenkort zal NRK verenigingskantoor actie ondernemen om alle voertuigen tot 1 lijn te krijgen... Dit zal binnen nu en jaar geregeld zijn. Alle wensen die bij  een ieder gevoellig bij een ieder zal in toekomst verdwijnen, er zullen huisregels komen waar een ieder van vanuit Denhaag zich moet houden.

Mocht nieuw voertuig aanschaffen doe het zonder OGS. Je zult moeten verwijderen in toekomst. En een koste besparing, deze kosten kan je weer gebruiken voor activiteit waar het NRK echt voor staat...



- Sinds wanneer gaat minister Eurlings over de Wet Ambulancevervoer/Ambulancezorg?
- Waar haal jij de wetenschap vandaan dat het NRK binnen een jaar iets geregeld zal hebben voor de voertuigen? (je brengt me wel op een idee)
CN NRK