Dit is niet juist, en niet comform de wet 01-03-2009
De wet houd in dat alleen dat je
A: Dat er toestemming moet hebben van Directie Noodhulp Nationaal van het Rode Kruis den Haag.
B: Het voertuig moet voldoen aan de GHOR voorschriften + GHOR nummer. (NRK voertuigen voldoen daar niet aan, alle NRK
C: Het voertuig moet alleen ingezet worden voor Noodhulp. (SIGMA) Het voertuig alleen word ingezet bij Noodhulp bij Rampen. (opvang en verzorging, DVI en evenementen hulp vallen hier niet onder. Deze hoeven niet met spoed te komen. Deze komen later in actie op gemak op opkomst.) PM voertu
D: OGS moet gecertiviceerd zijn. ( Deze keuring wordt door speciale instantie gedaan, deze keuren alleen GHOR voertuigen, NRK voertuig is geen GHOR voertuig dus geen OGS goed gekeurd.)
E: Het voerutig moet door ambulance personeel worden gestuurd worden.(NRK heeft geen opleidingen voor OGS en rode kruis personeel rijd niet regelmatig met OGS. dus OGS nutteloos,
Duidelijker kan het niet. Discussies zijn na 01-03-2010 niet meer nodig en zinloos.
Ik vind je uitleg wel heel bijzonder.
Punt A: de wet zegt dat de directie van het Rode Kruis onderdelen aan kan wijzen als onderdeel van Noodhulp Nationaal. Er zullen best criteria binnen het Rode Kruis zijn of komen over welke onderdelen dan in aanmerking komen, maar als men bij het RK vindt dat een VW-busje uit 1968 van de afdeling HatsieFlatsie een Noodhulp taak heeft dan mag dat busje met OGS uitgerust worden en zo nodig OGS voeren.
Punt B: volgens mij is dit pure fantasie. Ik lees nergens in de wet een link tussen Rode Kruis voertuigen en een GHOR organisatie. Als je je nieuwe PM als roepnaam "Dikke Bertus" wilt geven en je zet dat op de auto en op het dak, wat heeft de GHOR daar dan mee te maken?
Punt C: ook dit is klinkklare onzin. Zoals eerder gezegd mag het RK onderdelen aanwijzen voor noodhulp. Als afdeling X een noodhulptaak aangewezen krijgt dan kan ik me voorstellen dat de PM van afdeling X, die normaal voor hele andere zaken ingezet wordt, van OGS voorzien wordt. Volgens mij zijn (of waren) de SIGMA-voertuigen eigendom van BiZa. Als dit zo is, dan kan het RK toch nooit zeggenschap op dit nivo over die voertuigen hebben?
Punt D: graag naam en adres van enkele instanties in Nederland die OGS keuren? Want die zijn er niet. Wel moet er een typegoedkeuring voor OGS apparatuur afgegeven zijn, of zo iets. Leverancier X laat knipperlichtje Y ergens certificeren en vanaf dat moment mag dat knipperlichtje legaal in/opgebouwd worden op voertuigen die voorzien mogen worden van OGS.
Punt E: dit is dermate onzinnig dat het zelfs lachwekkend is. De wet zegt iets, vrij vertaald, dat mensen die met OGS rijden vooraf een gedegen instructie gekregen moeten hebben enz. enz. Hoe die instructie er uit moet zien zegt de wet niet. Brandweer, Ambulance en Politie kennen brancherichtlijnen. Ik kan me zo voorstellen dat als je als Rode Kruis een cursus van een X aantal avonden zou organiseren, dat afsluit met een examen en richtlijnen maakt voor het gebruik van OGS, dat je dan voldoet aan hetgeen in de wet gesteld is. En dan zou iedereen die dit traject met goed gevolg doorloopt formeel met OGS mogen rijden. Of die persoon nou pedicure is, minister, ambulancechauffeur of begrafenisondernemer.
Vergeet niet dat het voeren van OGS niet bedoeld is om zo hard mogelijk te rijden, maar om je een vrije doorgang door het verkeer (en publiek) te verschaffen teneinde je dringende taak te kunnen vervullen. Het wordt steeds drukker op de weg en mensen zijn steeds minder bereid om uit zichzelf even opzij te gaan. Het gebruik van OGS is misschien nog een groot taboe in de Rode Kruis wereld, maar is wel een adequaat hulpmiddel om in noodsituaties iets makkelijker en iets veiliger ergens te komen.