Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76972 keer)

0 gebruikers (en 75 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #120 Gepost op: 18 juli 2010, 20:27:31
Discussie is al vaker gevoerd over OGS bij NRK-vertuigen. Basis is dat het Rode Kruis ook volgens de wet die in 2009 is ingegaan blauw en sirene mag voeren als de situatie daar om vraagt (lees op verzoek van MKA / GHOR /ed). Er staat dat de voertuigen ingezet moeten worden tbv van de rampenbestrijding en ip kunnen alle voertuigen ingezet worden voor dit doel. Het Rode Kruis staat in de rampenbetrijding niet alleen te boek als SIGMA, maar ook voor de Opvang en Verzorging. Daarnaast kan op verzoek van het GHOR gebruik worden gemaakt van de busjes tbv bijv evacuatiedoeleinden of T3-slachtoffervervoer (zoals Jerommeke al aangaf).
Kortom de directie wijst de onderdelen aan van Noodhulp Nationaal, maar daar vallen aardig wat taken onder. Dat een busje van een afdeling voor meerdere doelen wordt gebruikt en dus niet alleen voor deze noodhulp is logisch: efficiënt gebruik maken van de middelen.
Geloof niet alles wat je denkt.


lac_mich

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Reactie #121 Gepost op: 19 juli 2010, 10:43:56
Discussie is al vaker gevoerd over OGS bij NRK-vertuigen. Basis is dat het Rode Kruis ook volgens de wet die in 2009 is ingegaan blauw en sirene mag voeren als de situatie daar om vraagt (lees op verzoek van MKA / GHOR /ed). Er staat dat de voertuigen ingezet moeten worden tbv van de rampenbestrijding en ip kunnen alle voertuigen ingezet worden voor dit doel. Het Rode Kruis staat in de rampenbetrijding niet alleen te boek als SIGMA, maar ook voor de Opvang en Verzorging. Daarnaast kan op verzoek van het GHOR gebruik worden gemaakt van de busjes tbv bijv evacuatiedoeleinden of T3-slachtoffervervoer (zoals Jerommeke al aangaf).
Kortom de directie wijst de onderdelen aan van Noodhulp Nationaal, maar daar vallen aardig wat taken onder. Dat een busje van een afdeling voor meerdere doelen wordt gebruikt en dus niet alleen voor deze noodhulp is logisch: efficiënt gebruik maken van de middelen.

O&V heeft geen noodzaak, om met OGS te rijden. Het rode kruis mag alleen maar in het GE voertuig (Gele busje) OGS voeren als de MKA/GHOR dit toestaat. Alle andere voertuigen van het NRK mogen alleen ingezet worden voor O&V zonder OGS. In de wet van Minister Eurlings staat uitdrukkelijk vermeld, dat het NRK geen OGS mag voeren!

Opvang en verzorging en T3s vervoeren heeft geen haast. En pas op er zijn al landelijk voertuigen bekeurd door de politie. Alleen al op het feit dat ze op het dak zitten!
Met vriendelijke Groet,  Michel..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #122 Gepost op: 19 juli 2010, 10:51:46
Het rode kruis mag alleen maar in het GE voertuig (Gele busje) OGS voeren als de MKA/GHOR dit toestaat. Alle andere voertuigen van het NRK mogen alleen ingezet worden voor O&V zonder OGS. In de wet van Minister Eurlings staat uitdrukkelijk vermeld, dat het NRK geen OGS mag voeren!

Dan zie ik hier graag een citaat van het betreffende artikel verschijnen :)

O&V heeft geen noodzaak, om met OGS te rijden. (...)
Opvang en verzorging en T3s vervoeren heeft geen haast.

Ik meen me te herinneren dat bij een incident in Amsterdam het RK O&V onder prio 1 naar de opvangplaats ging, met ritopdracht van de meldkamer. Het gebeurt dus kennelijk wel.

Het is mij ook niet duidelijk in hoeverre je nu je eigen mening naar voren brengt, of feitelijke info.
Ik vind bijvoorbeeld ook niet dat je voor O&V met OGS hoeft te rijden, maar volgens mij mag het - met ritopdracht - wel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


lac_mich

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Reactie #123 Gepost op: 19 juli 2010, 11:00:58
Dan zie ik hier graag een citaat van het betreffende artikel verschijnen :)

Ik meen me te herinneren dat bij een incident in Amsterdam het RK O&V onder prio 1 naar de opvangplaats ging, met ritopdracht van de meldkamer. Het gebeurt dus kennelijk wel.

Het is mij ook niet duidelijk in hoeverre je nu je eigen mening naar voren brengt, of feitelijke info.
Ik vind bijvoorbeeld ook niet dat je voor O&V met OGS hoeft te rijden, maar volgens mij mag het - met ritopdracht - wel.

Het is een feit, landelijk regels. O&V heeft geen noodzaak OGS te voeren om niet gewonden slachtoffers te transporteren. Rode Kruis rolstoelbussen (PMs) zijn geen voortuigen met Spoedeisende Medische doelen. De wet van Minister Eurlings geeft dit duidelijk aan in de wet van 1 maart 2009. Wordt dit toch gevoerd. Is de chauffeur verantwoordelijk en de afdeling. En dus het vertuig is dan niet verzekerd bij ongevallen. Dit algeheel is uitgezocht.
Met vriendelijke Groet,  Michel..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #124 Gepost op: 19 juli 2010, 13:31:35
Het is een feit, landelijk regels. O&V heeft geen noodzaak OGS te voeren om niet gewonden slachtoffers te transporteren. Rode Kruis rolstoelbussen (PMs) zijn geen voortuigen met Spoedeisende Medische doelen. De wet van Minister Eurlings geeft dit duidelijk aan in de wet van 1 maart 2009. Wordt dit toch gevoerd. Is de chauffeur verantwoordelijk en de afdeling. En dus het vertuig is dan niet verzekerd bij ongevallen. Dit algeheel is uitgezocht.

Kan je wat specifieker zijn lac_mich?

"Het is een feit, landelijke regels" > landelijke regels van / door wie?

"De wet van Minister Eurlings geeft dit duidelijk aan in de wet van 1 maart 2009"> ik ken geen wet die wordt aangehaald als 'de wet van minister Eurlings'. Welke wet bedoel je precies? Of een regeling wellicht?

"Dit algeheel is uitgezocht" > door wie / wat? :)

Bij mijn weten is er geen wet waarin staat:
dat het NRK geen OGS mag voeren!
Rode Kruis rolstoelbussen (PMs) zijn geen voortuigen met Spoedeisende Medische doelen.

En als die er wel is, ben ik benieuwd heel naar het betreffende wetsartikel.


Niet om vervelend te doen overigens, maar dit soort vraagstukken vraag een concrete onderbouwing.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #125 Gepost op: 19 juli 2010, 23:54:56
Ik onderschrijf de vragen van Maarten. De wet is duidelijk: er zijn weinig situaties, waarin aan alle voorwaarden wordt voldaan, maar het NRK is wel een van de aangewezen organisaties die in beginsel OGS mag voeren (nogmaals: onder zeer beperkende voorwaarden).
CN NRK


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #126 Gepost op: 20 juli 2010, 13:34:19
Het is een feit, landelijk regels. O&V heeft geen noodzaak OGS te voeren om niet gewonden slachtoffers te transporteren. Rode Kruis rolstoelbussen (PMs) zijn geen voortuigen met Spoedeisende Medische doelen. De wet van Minister Eurlings geeft dit duidelijk aan in de wet van 1 maart 2009. Wordt dit toch gevoerd. Is de chauffeur verantwoordelijk en de afdeling. En dus het vertuig is dan niet verzekerd bij ongevallen. Dit algeheel is uitgezocht.

Ik vraag mij echt wel eens af hoe het nou komt dat sommige mensen er maar eindeloos op los fantaseren en dat zonder enige schaamte in het openbaar durven te ventileren. Want je kletst onzin.

In de nieuwe wet, waarin het NRK genoemd is, staat ook iets over het voeren van OGS voor een dringende taak. Wat een dringende taak is, is ruim gedefinieerd en er staat bijvoorbeeld iets over verstoring van de maatschappelijke orde of zo iets.

Ik kan me zomaar een buitengewone situatie voorstellen waarbij een NRK voertuig wat bestemd is voor O&V met OGS mag rijden. Er zou maar ergens een groep mensen kou liggen te lijden of erge dorst hebben en het NRK voertuig heeft dekens of water aan boord, maar kan door verkeersdrukte door de calamiteit niet binnen een acceptabele tijd daar zijn waar nodig. Ik kan me dan ook voorstellen dat een MKA toestemming geeft om OGS te voeren en dat valt dan allemaal nog binnen de nieuwe wet ook. Gelukkig zijn er in Nederland weinig bijzondere situaties, maar het zou zo kunnen.

Dat gedoe over verantwoording is ook ver gezocht. Een chauffeur zou bekeurd kunnen worden als hij de WvW / RVV overtreedt, maar dat een NRK afdeling of een werkgever ook verantwoordelijk zou zijn staat er simpelweg niet. Dat je als individu je afdeling of werkgever misschien civielrechtelijk zou kunnen aanpakken is nog wat anders. En ik zou de verzekeringsvoorwaarden wel eens willen zien waar dit in staat?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #127 Gepost op: 20 juli 2010, 13:42:59
Aanvulling op mijn eerdere bericht: uit de regeling Optische en Geluidssignalen 2010


===================================================
Artikel 2

Er is slechts sprake van een dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en in artikel 1, eerste lid, in geval van:

a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;

b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;

c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

=============================

Ik kan me zo een aantal situaties voorstellen waarbij NRK voertuigen conform deze regeling OGS mogen voeren, ook als die voertuigen voor O&V gebruikt worden.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #128 Gepost op: 20 juli 2010, 15:57:46
Aanvulling op mijn eerdere bericht: uit de regeling Optische en Geluidssignalen 2010

Misschien omaan alle onduidelijkheid een einde te maken ook (een deel van) artikel 1 uit de zelfde regeling:

Artikel 1
1.Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2.De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal

bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_wijkt_af_van_zoekvraag/geldigheidsdatum_01-01-2010
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #129 Gepost op: 20 juli 2010, 17:29:51
Misschien omaan alle onduidelijkheid een einde te maken ook (een deel van) artikel 1 uit de zelfde regeling:

Artikel 1
1.Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2.De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal

bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_wijkt_af_van_zoekvraag/geldigheidsdatum_01-01-2010

En hier zit dus de ruimte voor discussie, want O&V is een onderdeel van Noodhulp Nationaal.