Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76905 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #130 Gepost op: 20 juli 2010, 20:13:46
Alleen al op het feit dat ze op het dak zitten!

Jij mag zoveel zwaailichten en sirenes op je auto hebben als je zelf wilt, als je ze maar niet aan hebt staan.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #131 Gepost op: 21 juli 2010, 10:48:18
En hier zit dus de ruimte voor discussie, want O&V is een onderdeel van Noodhulp Nationaal.

Er is juist GEEN ruimte voor discussie  :D

NRK voertuigen die een noodhulptaak hebben mogen voorzien zijn van OGS en mogen daar zo nodig gebruik van maken. Daar valt toch verder niet meer over te discussiëren  098uo


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #132 Gepost op: 21 juli 2010, 10:54:13
Jij mag zoveel zwaailichten en sirenes op je auto hebben als je zelf wilt, als je ze maar niet aan hebt staan.

Dat is ook weer niet waar. Er is tegenwoordig beschreven wat er aan blauwe lampen geplaatst mag worden, dat er een oranje zwaailicht op een voertuig moet zitten enz. Dus zoveel als je wilt klopt niet. Verder mag je de blauwe lampen nog gebruiken als markering, als de situatie daartoe aanleiding geeft. Dus kom je in je Rode Kruis busje een ongeval tegen dan mag je de blauwe lampen aanzetten om de ongevalslokatie te beveiligen. En geeft een MKA in bijzondere omstandigheden opdracht of toestemming om OGS te voeren, dan mag dat ook (mits de chauffeur daartoe opgeleid is enz. ).

En nou stop ik met de hele discussie want het grootste probleem met vrijwel alle rodekruizers al meer dan 25 jaar lang is dat men eindeloos doorgaat met het verzinnen van eigen regels of eindeloos interpreteren van bestaande regels en iedereen weet het nog beter dan een ander, wat ook weer uit deze thread blijkt  0098


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #133 Gepost op: 21 juli 2010, 16:03:13
Eigenlijk moet het rodekruis met uit de hele OGS wetgeving verdwijnen. Is niet van deze tijd.
De sigma's werken al onder de GHOR vlag. En als EHBO busjes (of PAM's) met OGS mogen zijn uitgerust, dan zou dit voor iedere EHBO organisatie moeten worden toegestaan. Want het Rode Kruis doet niet meer ehbo dan een ehbo vereniging.
En dat gaat dus te ver en slaat nergens op, dus AFSCHAFFEN DE OGS BINNEN HET NRK.

Of schop ik nu de -op de blauwe lampjes geilende rode kruizers- tegen de schenen???


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #134 Gepost op: 21 juli 2010, 16:05:20
Eigenlijk moet het rodekruis met uit de hele OGS wetgeving verdwijnen. Is niet van deze tijd.
De sigma's werken al onder de GHOR vlag. En als EHBO busjes (of PAM's) met OGS mogen zijn uitgerust, dan zou dit voor iedere EHBO organisatie moeten worden toegestaan. Want het Rode Kruis doet niet meer ehbo dan een ehbo vereniging.
En dat gaat dus te ver en slaat nergens op, dus AFSCHAFFEN DE OGS BINNEN HET NRK.

Of schop ik nu de -op de blauwe lampjes geilende rode kruizers- tegen de schenen???
Deze opmerking slaat nergens op, vrind. Heb je niet gelezen dat het Rode Kruis ook bij grootschalige rampen word ingezet? En met toestemming van de MKA, het Rode Kruis óók OGS mag voeren? Lees eerst eens voor je deze, toch al niet fantastisch opmerking plaatst. :|


EDIT:Spelling.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #135 Gepost op: 21 juli 2010, 16:14:40
Deze opmerking slaat nergens op, vrind. Heb je niet gelezen dat het Rode Kruis ook bij grootschalige rampen word ingezet? En met toestemming van de MKA, het Rode Kruis óók OGS mag voeren? Lees eerst eens voor je deze, toch al niet fantastisch opmerking plaatst. :|


EDIT:Spelling.

Punt dat ik hier aansnijdt is dat we het hebben over ehbo'ers die niet meer kunnen en weten dan ehbo'ers van andere ehbo-verenigingen en -organisaties. En voor opvang en verzorging (wat een echte NRK taak is) heb je geen OGS nodig.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #136 Gepost op: 21 juli 2010, 16:18:48
Punt dat ik hier aansnijdt is dat we het hebben over ehbo'ers die niet meer kunnen en weten dan ehbo'ers van andere ehbo-verenigingen en -organisaties. En voor opvang en verzorging (wat een echte NRK taak is) heb je geen OGS nodig.

En dat bepaal jij? Wijs bepaalde diensten aan die OGS mogen hebben op de voertuigen in bijvoorbeeld, een risicogebied voor een grote ramp. Schiphol? Lijkt me een uitstekende locatie, als iets dan snel moet, kan het ook snel.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #137 Gepost op: 21 juli 2010, 20:15:13
Punt dat ik hier aansnijdt is dat we het hebben over ehbo'ers die niet meer kunnen en weten dan ehbo'ers van andere ehbo-verenigingen en -organisaties. En voor opvang en verzorging (wat een echte NRK taak is) heb je geen OGS nodig.


De discussie krijgt nu weer een totaal andere (onzinnige) wending.

Het Nederlandse Rode Kruis is een nationale en internationale erkende organisatie. Het is, denk ik, ook de enige organisatie die in Nederland in grootschalig verband georganiseerd kan optreden. Iets wat EHBO-verenigingen niet kunnen, gezien de eeuwigdurende rancune tussen EHBO-verenigingen onderling. Twee verschillende EHBO-verenigingen in een dorp zijn al niet in staat om samen te werken  0098. Stel je voor dat ze in Landelijk verband iets zouden moeten doen. Ik denk dat het nog eerder lukt om van water goud te maken.

Wat ik wel met je eens ben is het nivo, tegenwoordig, van Rode Kruis vrijwilligers. Ik vind dat je mag verwachten dat een Rode Kruis vrijwilliger iets meer kan dan een "gewone" EHBO'er. Vroeger was dat ook zo. Oudgedienden weten nog wel dat je vroeger de basisopleiding deed, daarna een GOR opleiding, sommige afdelingen leidden mensen op tot ambulancebegeleider enzovoort. Wat vooral geleerd was, was om na te denken over wat je kon en wat je deed.

Het Rode Kruis is volledig doorgeslagen als het om regeltjes en protocollen gaat. Jammer en een gemiste kans. Wat niet wegneemt dat er genoeg situaties te bedenken zijn dat Rode Kruis voertuigen OGS voeren, al doen die situaties zich zelden voor in Nederland.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #138 Gepost op: 22 juli 2010, 01:01:24
Eigenlijk moet het rodekruis met uit de hele OGS wetgeving verdwijnen. Is niet van deze tijd.
De sigma's werken al onder de GHOR vlag. En als EHBO busjes (of PAM's) met OGS mogen zijn uitgerust, dan zou dit voor iedere EHBO organisatie moeten worden toegestaan. Want het Rode Kruis doet niet meer ehbo dan een ehbo vereniging.
En dat gaat dus te ver en slaat nergens op, dus AFSCHAFFEN DE OGS BINNEN HET NRK.

Of schop ik nu de -op de blauwe lampjes geilende rode kruizers- tegen de schenen???

Inderdaad, probeer eens genuanceerd te denken en dat hier op te schrijven...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #139 Gepost op: 22 juli 2010, 01:11:56
Aan de laatste regel van zijn stomme geklets te zien, hoeven we daar niet veel van te verwachten denk ik 0021 e050(post van 16:03)