Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76934 keer)

0 gebruikers (en 51 gasten bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #140 Gepost op: 22 juli 2010, 12:41:49
OGS is leuk maar wat heb je er aan als vrijwilligers niet opgeleid zijn om met spoed te rijden.

Volgens mij heb je met een botsing dan veel trobbels.

Is het niet zo dat voertuigen die OGS aanboord hebben BPM en BTW vrij gekocht kunnen worden?


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #141 Gepost op: 22 juli 2010, 15:59:52
Jij mag zoveel zwaailichten en sirenes op je auto hebben als je zelf wilt, als je ze maar niet aan hebt staan.
Dus niet. Is laatst aangepast dat het hebben van een blauw zwaailicht, ook niet als de zekering er uit is of er geen stroom naar toe loopt, verboden is, tenzij dit voor een dienst is genoemd in de wet.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #142 Gepost op: 22 juli 2010, 18:31:26
OGS is leuk maar wat heb je er aan als vrijwilligers niet opgeleid zijn om met spoed te rijden.

Volgens mij heb je met een botsing dan veel trobbels.

Is het niet zo dat voertuigen die OGS aanboord hebben BPM en BTW vrij gekocht kunnen worden?

Uiteraard kun je OGS niet gebruiken als je geen getrainde mensen hebt. Da's helder (hoop ik).
Overigens zegt het hebben van OGS niets over BTW en BPM, daar gaan weer andere wetten over (althans niet als het gaat om Rode Kruis-voertuigen).
CN NRK


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #143 Gepost op: 22 juli 2010, 18:44:22
OGS is leuk maar wat heb je er aan als vrijwilligers niet opgeleid zijn om met spoed te rijden.

Volgens mij heb je met een botsing dan veel trobbels.

Is het niet zo dat voertuigen die OGS aanboord hebben BPM en BTW vrij gekocht kunnen worden?

Waarom zou je vrijwilligers niet kunnen opleiden om met OGS te rijden?


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #144 Gepost op: 22 juli 2010, 20:32:01
De discussie krijgt nu weer een totaal andere (onzinnige) wending.

Het Nederlandse Rode Kruis is een nationale en internationale erkende organisatie. Het is, denk ik, ook de enige organisatie die in Nederland in grootschalig verband georganiseerd kan optreden. Iets wat EHBO-verenigingen niet kunnen, gezien de eeuwigdurende rancune tussen EHBO-verenigingen onderling. Twee verschillende EHBO-verenigingen in een dorp zijn al niet in staat om samen te werken  0098. Stel je voor dat ze in Landelijk verband iets zouden moeten doen. Ik denk dat het nog eerder lukt om van water goud te maken.

Wat ik wel met je eens ben is het nivo, tegenwoordig, van Rode Kruis vrijwilligers. Ik vind dat je mag verwachten dat een Rode Kruis vrijwilliger iets meer kan dan een "gewone" EHBO'er. Vroeger was dat ook zo. Oudgedienden weten nog wel dat je vroeger de basisopleiding deed, daarna een GOR opleiding, sommige afdelingen leidden mensen op tot ambulancebegeleider enzovoort. Wat vooral geleerd was, was om na te denken over wat je kon en wat je deed.

Het Rode Kruis is volledig doorgeslagen als het om regeltjes en protocollen gaat. Jammer en een gemiste kans. Wat niet wegneemt dat er genoeg situaties te bedenken zijn dat Rode Kruis voertuigen OGS voeren, al doen die situaties zich zelden voor in Nederland.



Aan de ene kant word het OK en het NRK gelijk gesteld aan de andere kant wil het NRK zijn uitzonderings positie behouden
Of je staat toe dat alle EHBO'ers met OGS mogen Rijden incl het NRK of je schaft het af voor beide
Jij neem bv Schiphol maar wees eens eerlijk wie waren er het eerste terplaatse 1 ding is zeker het was niet het NRK
die kwamen toen het al bijna afgelopen was de eerste waren de gewone ehbo'ers en de omwonende.
Dus het nut van OGS op NRK auto's is al lang een achterhaald idee.
Zoals ik al eerder zij geef dan iedere EHBO'er OGS of laat die hier aan mee wil werken en hulp te bieden die mogelijkheid
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #145 Gepost op: 22 juli 2010, 21:53:26
@ Larsambu:
Dit punt wilde ik er dus ook mee maken (wat amstaf3 schetst...)
Voordat het NRK wordt opgetrommeld en terplaatse is, is de meeste spoed er al af en zijn tientallen ambulances al terplaatse.
Het SIGMA werkt onder GHOR vlag en is naar mijn weten niet meer een NRK afdeling, aangezien ook EHBO-ers van andere verenigingen dan het NRK erbij kunnen.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #146 Gepost op: 23 juli 2010, 00:39:29
Aan de ene kant word het OK en het NRK gelijk gesteld aan de andere kant wil het NRK zijn uitzonderings positie behouden
Of je staat toe dat alle EHBO'ers met OGS mogen Rijden incl het NRK of je schaft het af voor beide
Jij neem bv Schiphol maar wees eens eerlijk wie waren er het eerste terplaatse 1 ding is zeker het was niet het NRK
die kwamen toen het al bijna afgelopen was de eerste waren de gewone ehbo'ers en de omwonende.
Dus het nut van OGS op NRK auto's is al lang een achterhaald idee.
Zoals ik al eerder zij geef dan iedere EHBO'er OGS of laat die hier aan mee wil werken en hulp te bieden die mogelijkheid

Ben ik het niet mee eens. OK en NRK worden als organisatie niet gelijkgesteld. Het zijn namelijk 2 verschillende organisaties met verschillende uitgangspunten. Alleen het NRK wil dat door het NRK afgegeven ehbo diploma's door het  OK worden erkend. Heeft niets te maken met het gelijkstellen van de 2 organisaties opzich, of de ehbo-ers die vrijwilliger zijn van het NRK.

Het rijden met OGS heeft niets te maken met het hebben van een ehbo-diploma. Je uitspraak "of je staat toe dat alle EHBO'ers met OGS mogen Rijden incl het NRK of je schaft het af voor beide" Raakt kant noch wal. Rijden met OGS is iets wat het NRK mag onder een aantal voorwaarden.

Dat betekent dat het NRK zelf personeel zou mogen opleiden of laten opleiden als chauffeur om met OGS te mogen rijden. De 'Ehbo-er' die jij in gedachten hebt rijdt dan in de hoedanigheid van 'Medewerker' in dienst van het Rode Kruis met OGS en niet in de hoedanigheid van 'Ehbo-er' daarbij komt dat het Ehbo-diploma daar geen bevoegdheid voor geeft.

Het idee van NRK met OGS is niet achterhaald, het NRK maakt er op dit momment alleen geen gebruik van, wat vroeger wel zo was. Er zijn tal van situaties te bedenken waarin het NRK op dit momment  wel met OGS zou mogen rijden. Dit is door 1 van de forumleden beschreven.

Zoals jij al aangeeft zijn de ehbo-ers er al, dus die hebben geen OGS nodig om de ongevalslocatie te bereiken. Het zou erg mooi zijn als iedereen met zo'n lampje mag rondrijden. Dan koop ik er ook 1 en laat ik het de hele dag OGS werken, dat scheelt weer een paar minuutjes per rit, ik ben immers ook ehbo-er met een diploma van het OK >:D.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #147 Gepost op: 23 juli 2010, 01:19:31
@ Larsambu:
Dit punt wilde ik er dus ook mee maken (wat amstaf3 schetst...)
Voordat het NRK wordt opgetrommeld en terplaatse is, is de meeste spoed er al af en zijn tientallen ambulances al terplaatse.
Het SIGMA werkt onder GHOR vlag en is naar mijn weten niet meer een NRK afdeling, aangezien ook EHBO-ers van andere verenigingen dan het NRK erbij kunnen.

Als je het zo bekijkt werken ambu en MMT ook onder GHOR op zo'n momment. Het team vrijwilligers is nog wel van het Rode Kruis, alleen materialen, en voertuigen zijn van GHOR/bzk. Het Rode Kruis is namelijk verantwoordelijk voor de opleiding van de vrijwilligers, verzekeringen, paraatheid van de vrijwilligers, etc. Betekent dat iedereen die bij de Sigma wil op papier Rode Kruis vrijwilliger moet zijn. Ehbo-ers van andere verenigingen/instellingen die niet actief zijn voor het NRK zijn danl 'projectvrijwilliger'. Zodoende kunnen zij lid blijven van hun eigen vereniging. Iedere Sigmalid is op het momment van een inzet dus Rode Kruis vrijwilliger. In Noord en oost gelderland rijden NRK vrijwilligers de sigma, en ambu bus. Heeft het NRK nog steeds geen reden om met OGS te rijden?


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #148 Gepost op: 23 juli 2010, 14:57:46
Als je het zo bekijkt werken ambu en MMT ook onder GHOR op zo'n momment. Het team vrijwilligers is nog wel van het Rode Kruis, alleen materialen, en voertuigen zijn van GHOR/bzk. Het Rode Kruis is namelijk verantwoordelijk voor de opleiding van de vrijwilligers, verzekeringen, paraatheid van de vrijwilligers, etc. Betekent dat iedereen die bij de Sigma wil op papier Rode Kruis vrijwilliger moet zijn. Ehbo-ers van andere verenigingen/instellingen die niet actief zijn voor het NRK zijn danl 'projectvrijwilliger'. Zodoende kunnen zij lid blijven van hun eigen vereniging. Iedere Sigmalid is op het momment van een inzet dus Rode Kruis vrijwilliger. In Noord en oost gelderland rijden NRK vrijwilligers de sigma, en ambu bus. Heeft het NRK nog steeds geen reden om met OGS te rijden?

Ik blijf hier NEE op zeggen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #149 Gepost op: 23 juli 2010, 15:11:18
Ben ik het niet mee eens. OK en NRK worden als organisatie niet gelijkgesteld. Het zijn namelijk 2 verschillende organisaties met verschillende uitgangspunten. Alleen het NRK wil dat door het NRK afgegeven ehbo diploma's door het  OK worden erkend. Heeft niets te maken met het gelijkstellen van de 2 organisaties opzich, of de ehbo-ers die vrijwilliger zijn van het NRK.

Het rijden met OGS heeft niets te maken met het hebben van een ehbo-diploma. Je uitspraak "of je staat toe dat alle EHBO'ers met OGS mogen Rijden incl het NRK of je schaft het af voor beide" Raakt kant noch wal. Rijden met OGS is iets wat het NRK mag onder een aantal voorwaarden.

Dat betekent dat het NRK zelf personeel zou mogen opleiden of laten opleiden als chauffeur om met OGS te mogen rijden. De 'Ehbo-er' die jij in gedachten hebt rijdt dan in de hoedanigheid van 'Medewerker' in dienst van het Rode Kruis met OGS en niet in de hoedanigheid van 'Ehbo-er' daarbij komt dat het Ehbo-diploma daar geen bevoegdheid voor geeft.

Het idee van NRK met OGS is niet achterhaald, het NRK maakt er op dit momment alleen geen gebruik van, wat vroeger wel zo was. Er zijn tal van situaties te bedenken waarin het NRK op dit momment  wel met OGS zou mogen rijden. Dit is door 1 van de forumleden beschreven.

Zoals jij al aangeeft zijn de ehbo-ers er al, dus die hebben geen OGS nodig om de ongevalslocatie te bereiken. Het zou erg mooi zijn als iedereen met zo'n lampje mag rondrijden. Dan koop ik er ook 1 en laat ik het de hele dag OGS werken, dat scheelt weer een paar minuutjes per rit, ik ben immers ook ehbo-er met een diploma van het OK >:D.

Waarom zou je het NRK wel OGS om sneller terplaatse te komen er zijn immers al EHBO'ers aanwezig

De achterhaaldheid ligt in het feit dat het NRK geen gewonden meer van het slachtveld afhaalt dat word nu door de MMD gedaan waar deze dienst eigenlijk wel voor opgezet was ergens in 18 de eeuw
Dat ze het wel mogen is een ander verhaal het gaat nu meer om het nut dat ze het nog steeds mogen dat is achterhaald. en dan heb ik het niet over het SIGMA

Dat het rijden met OGS niks met je OK Diploma of je NRK certificaat te maken heeft klopt als een bus zal ik ook niet tegen sspreken maar hoeveel NRK rijden er met OGS zonder OGS opleiding
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende