Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76914 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #150 Gepost op: 23 juli 2010, 18:30:25

Waarom zou je het NRK wel OGS om sneller terplaatse te komen er zijn immers al EHBO'ers aanwezig

De achterhaaldheid ligt in het feit dat het NRK geen gewonden meer van het slachtveld afhaalt dat word nu door de MMD gedaan waar deze dienst eigenlijk wel voor opgezet was ergens in 18 de eeuw
Dat ze het wel mogen is een ander verhaal het gaat nu meer om het nut dat ze het nog steeds mogen dat is achterhaald. en dan heb ik het niet over het SIGMA

Dat het rijden met OGS niks met je OK Diploma of je NRK certificaat te maken heeft klopt als een bus zal ik ook niet tegen sspreken maar hoeveel NRK rijden er met OGS zonder OGS opleiding

Slachtveld? Wat is dat? MMD? Wat is dat?

Maar je blijft maar doordrammen en ik weet niet wat je daar nu mee wilt bereiken? Want nogmaals, het is heel simpel. Het Nederlandse Rode Kruis mag voertuigen voorzien van optische- en geluidssignalen en mag daar zo nodig gebruik van maken. Zo heeft de politiek beslist en zo staat het in de wet. Je mag en kan daar van ales van vinden, maar zo is het nu eenmaal.

Als jij vindt dat EHBO'ers zo'n belangrijke taak in de samenleving vervullen dat er een noodzaak is hun (prive-) voertuigen van OGS te laten voorzien, dan moet jij samen met het Oranje Kruis gaan lobbyen bij de politiek en dan wordt de wet misschien wel aangepast  098uo . Persoonlijk denk ik dat het echter een zeer gevaarlijke ontwikkeling zou zijn. Ik heb niets tegen EHBO'ers, maar zie toch wel te vaak dat ze erg doorslaan in hun fanatisme. Stel je toch eens voor dat elke EHBO'er met OGS zou mogen rijden. Dan durf ik niet meer naar buiten  98uiye  

Overigens is het dan wel weer een goede zaak dat er veel EHBO'ers vaak toevallig op de plaats van incidenten aanwezig zijn en daar spontaan gaan helpen. Dat moet je koesteren en dat is misschien wel de belangrijkste taak van EHBO'ers. Je moet als EHBO'er echter ook kunnen accepteren dat er een moment in het proces is dat je zorg overgenomen wordt door professionele hulpdiensten of semi-professionele hulpdiensten zoals het Rode Kruis. En dan is het tijd om te gaan.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #151 Gepost op: 23 juli 2010, 21:55:47
Ik blijf hier NEE op zeggen

Dat mag, maar dit zijn de feiten.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #152 Gepost op: 23 juli 2010, 22:21:14

Waarom zou je het NRK wel OGS om sneller terplaatse te komen er zijn immers al EHBO'ers aanwezig

De achterhaaldheid ligt in het feit dat het NRK geen gewonden meer van het slachtveld afhaalt dat word nu door de MMD gedaan waar deze dienst eigenlijk wel voor opgezet was ergens in 18 de eeuw
Dat ze het wel mogen is een ander verhaal het gaat nu meer om het nut dat ze het nog steeds mogen dat is achterhaald. en dan heb ik het niet over het SIGMA

Dat het rijden met OGS niks met je OK Diploma of je NRK certificaat te maken heeft klopt als een bus zal ik ook niet tegen sspreken maar hoeveel NRK rijden er met OGS zonder OGS opleiding
Zoals Azijnzeikerd al aangeeft, is het erg belangrijk dat de toevallig aanwezige Ehbo-ers de eerste opvang van slachtoffers doet. Echter beschikt het Rode Kruis nog steeds over het vermogen om grootschalig op te treden. Daarbij komt dat veel Rode Kruis afdelingen ruim voldoende materialen in huis hebben om de eerste uren van hun inzet eerste hulp te kunnen verlenen. Dit kunnen alle individuele ehbo-ers bij elkaar niet. Bovendien doet het Rode kruis meer dan ehbo alleen.

De uitstap die ik maakte naar Sigma was bedoeld om te onderstrepen dat het Rode Kruis wel degelijk alle reden heeft om het recht te bezitten met OGS te mogen rijden. Daarbij komt dat het Rode Kruis in dat geval zorgt dat zij op dat moment beschikken over bevoegde chauffeurs. Hetzij eigen vrijwilligers die bevoegd zijn, hetzij ambulance chauffeurs van de veiligheidregio.

Persoonlijk vind ik het nog steeds nuttig dat het Rode kruis de wettelijke bevoegdheid heeft om met OGS te rijden buiten het sigma om. Hoe vaak ik als Simga wel ingezet voor OV taken omdat men vond dat het OV er te lang over doet om op te komen. Dus OGS is in die zin best nuttig voor het OV in bepaalde situaties. Denk bijvoorbeeld aan artikel 2.a van de regeling optische- en geluidssignalen. Alleen moet het Rode kruis daar wel voldoen aan de gestelde voorwaarden.
Tevens, OGS hoeft zoals sommige forumleden al aangaven niet meteen te dienen om snel ter plaatse te zijn om een zeer dringende taak te vervullen. OGS kan ook dienen als aanvullend hulpmiddel om de te vervullen taak niet onnodig lang uit te stellen i.v.m. file, of andere ‘obstakels’ te overbruggen.

De terugblik die jij maakt naar de 18e eeuw klopt inderdaad. Het NRK haalt geen mensen van een slagveld. Dat zou je ook niet aan een civiele (onbewapende) organisatie moeten overlaten vind ik. Daarbij wil ik je erop wijzen dat de militaire eenheid die deze taak overgenomen heeft draagt wel het embleem van het internationale Rode Kruis draagt. Ook deze eenheid beschikt over OGS.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #153 Gepost op: 24 juli 2010, 11:05:17
Maar dit is  dan ook Defensie en geen civiele apparaat  
Tevens wil ik je der ook op wijzen dat het teken er als eerste van het pak word afgehaald in die gevallen
in 1950 tot 1952 waren de mensen met het rode kruis embleem meer een schietschijf aangezien als je die wegschoot dan was er gelijk geen Hospik meer
vandaar dat ze die dan ook gelijk van het uniform afhaalde ook de armband en de helm.
De armbanden heb ik nog liggen van mijn vader destijds.

Maar dat ze nog steeeds met OGS mogen rijden is nog vanuit de tijd dat ze onder Defensie vielen.
Dat kan je dan ook duidelijk aan de kleding nog steeds terug zien qa kleur broek ik zeg niet dat het een slechte keuze is de broek is ideeaal je kan er lekker veel in stoppen.
Dus houden die broek.

Dan heb je het nog ove Profesioneel en semi
Stel dat er een MMT of Ambu komt en die zeggen dat je weg mag gaan geen probleem.
Maar als er een van het NRK of Politie komt en die zegd dat kan hij toch echt de boom (netjes uitgedrukt) in de eerste is ook maar een vrijwilliger met dezelfde opleiding hij kan dan beter zeggen kan ik je ff helpen of red je het.
1 ding is zeker hij is niet valt niet onder semi dit is misschien ook een gegeven van vroeger.
Wat is de opkomst tijd van het NRK Binnen een kwatier terplaatse zijn of 1,5 uur
dat ze meer spullen hebben klopt als een bus, maar om dan te zeggen we hebben een tent opgezet terwijl a zo'n 90% bij burgers thuis onder de douche stonden en van daaruit naar een BWC of ZHS gebracht zijn daar heb je geen OGS voor nodig. Dit vragen zelfs SIGMA leden zich af
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #154 Gepost op: 24 juli 2010, 17:44:43

Maar dat ze nog steeeds met OGS mogen rijden is nog vanuit de tijd dat ze onder Defensie vielen.


Rode Kruis viel onder Defensie? Hier wordt ik even een beetje stil van. Twee volledig verschillende insteken en organisaties zet je even neer als 1. Het is defensie die ooit de toestemming heeft gekregen van het Rode Kruis om het symbool te gebruiken, aangezien de legers zich ook moesten gaan houden aan de Conventies van Geneve. De legers hebben de toestemming gekregen het symbool te gebruiken, omdat ze daardoor op ongestoorde wijze zorg konden geven aan de gewonden soldaten. Dat diezelfde soldaten het symbool later gebruikten als schietschijf, zoals je aangeeft, is een ander discussie en een zeer kwalijke zaak. Dat het Rode Kruis hierdoor met OGS zou mogen rijden is dan ook een opmerking die geen enkel dekking heeft.

Daarnaast is het in het grootste deel van Nederland het Rode Kruis geweest die na WOII de ambulancezorg weer op poten heeft gezet. Daarnaast is het Rode Kruis tot ongeveer 20 jaar geleden de partij geweest die volgens de wet de volledige rampenhulpverlening onder zijn hoeden had (samen met de BB en Defensie). Nog steeds is het een officiële partij in de rampenhulpverlening, die naast de SIGMA ook de genoemde O&V-groepen heeft. In dat verband zijn er ook senario's denkbaar dat men met OGS moet rijden. Dit hoeft niet solistisch te zijn, maar kan ook in groepsverband (kolone) onder politiebegeleiding. Op die manier rijden vereist minder training in het rijden met OGS, maar het is dan wel prettig dat het op de voertuigen zit.
Geloof niet alles wat je denkt.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #155 Gepost op: 24 juli 2010, 20:28:11
Maar dit is  dan ook Defensie en geen civiele apparaat bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla la bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla la bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla la bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla la bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla la bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Het is erg lastig discussiëren als je er steeds weer zaken bijhaalt die totaal niet ter zake doen en je je laat leiden door je frustratie jegens her Rode Kruis.

Ook hier is het weer heel simpel: jij bent ergens ter plaatse waar iets aan de hand is en waar je eerste hulp verleent. Als de hulpverlening op een gegeven ogenblik georganiseerd is en het Rode Kruis ook als officiële hulpdienst ter plaatse is en jouw diensten als individu niet langer meer nodig zijn, dan mag je gaan. Jij lijkt me echter iemand die zich beter voelt dan de rest van de wereld en die uiteindelijk door de politie verwijderd zal moeten worden.......


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #156 Gepost op: 24 juli 2010, 21:06:42
Als ik de vraag gewoon hardop stel:

Hebben voertuigen van afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis (dat wil zeggen, al die Pammetjes, ambu's en andere (soms oude aftandse) busjes) OGS echt nodig?
Is het nog van deze tijd dat alleen het rode kruis met eerste hulp vrijwilligers als enige ehv-organisatie nog OGS mág voeren?
Heeft OGS op al deze lokale busjes meerwaarde?

Op deze vragen zeg nog steeds NEE.

Dat er een SIGMA is (of dit nu wel of geen rode kruis leden zijn in het midden gelaten) die met GHOR voertuigen met OGS rijden, dat is een ander verhaal.
20 jaar terug had het rode kruis nog een groot aantal lokale en regionale ambulancediensten onder de vlag. Toen was het anders (wellicht was daarom de wet zodanig opgesteld destijds?)
Dit is in heel Nederland passé. Dus, de wet is eigenlijk niet meer van deze tijd.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #157 Gepost op: 24 juli 2010, 21:16:41
Als ik de vraag gewoon hardop stel:

Hebben voertuigen van afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis (dat wil zeggen, al die Pammetjes, ambu's en andere (soms oude aftandse) busjes) OGS echt nodig?
Is het nog van deze tijd dat alleen het rode kruis met eerste hulp vrijwilligers als enige ehv-organisatie nog OGS mág voeren?
Heeft OGS op al deze lokale busjes meerwaarde?

Op deze vragen zeg nog steeds NEE.


Het antwoord op je vragen is ja. Want het Rode Kruis heeft niet ergens loodsen vol auto´s voor rampen staan, maar zal die lokale voertuigen dan in georganiseerd verband inzetten.
CN NRK


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #158 Gepost op: 24 juli 2010, 22:17:50
Bazz heeft wel enig gelijk


De Pams worden meestal ingezet voor bejaardenvervoer en voor het vervoeren van vakantiegangers naar de boot. Hebben ze daar OGS voor nodig? Nee is mijn mening ( veel pams chauffeurs hadden tot voor kort niet eens een EHBO diploma in Zeeland)

De Pams worden met regelmaat gebruikt bij evenementen voor bv vervoer naar de HAP (huisartsen post) Daar heb je ook geen OGS voor nodig.

De Pams worden ingezet bij O&V Daar zou het wel bij kunnen. Mits begeleid en met toestemming van de MKA

Uit eigen ervaring kan ik wel het volgende melden
Wij hebben een keer met toestemming een patient in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht met een pam met OGS. Dit in overleg met de MKA en met de aanwezige ambulance.  De chauffeur was zonder rijopleiding. Gaat het fout dan zit je wel met de gebakken peren natuurlijk.

Maar waarom vraagt niemand het NRK om hun mening


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #159 Gepost op: 24 juli 2010, 22:45:24
Maar waarom vraagt niemand het NRK om hun mening


Er zijn voor die mening enkele overwegingen:
- Het NRK is een door de Minister aangewezen organisatie v.w.b. gebruik OGS
- in het dagelijks werk van het NRK is geen OGS nodig
- er zit een kostenplaatje aan het hebben van OGS
- bij een grootschalige inzet kan OGS van groot belang zijn
- de keren dat er misbruik van wordt gemaakt zijn erg beperkt
- er is geen standaard opleiding voor het gebruik van OGS binnen het NRK, wel is een flink aantal mensen vanuit andere activiteiten hiervoor opgeleid


Ik zal deze overwegingen met mijn collega's bespreken en een eensluidende mening formuleren.


Marnix
(in het dagelijks leven Regiomanager Midden van het NRK)
CN NRK