Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76900 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #160 Gepost op: 24 juli 2010, 22:55:06
Het moet geen mening zijn maar een feit. Anders krijg je een mening van uit jouw regio en dat is niet wenselijk.

Gewoon even de landelijke stukken van OGS overeenkomst met BIZA en de Veiligheidsregio op het net zetten.
Het NRK is transparant, dus dat moet te publiceren zijn toch?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #161 Gepost op: 24 juli 2010, 23:07:06
Er werd gevraagd naar een mening. Feit is dat het NRK OGS op de auto mag hebben. Er zijn buiten de regeling OGS geen afspraken met BZK of veiligheidsregio's over het gebruik van OGS.
En overleg met mijn collega's wil dus zegen dat het landelijk is.
Dus we zullen een landelijke uitspraak formuleren.:)
CN NRK


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #162 Gepost op: 25 juli 2010, 01:58:39
Maar dit is  dan ook Defensie en geen civiele apparaat  
Tevens wil ik je der ook op wijzen dat het teken er als eerste van het pak word afgehaald in die gevallen
in 1950 tot 1952 waren de mensen met het rode kruis embleem meer een schietschijf aangezien als je die wegschoot dan was er gelijk geen Hospik meer
vandaar dat ze die dan ook gelijk van het uniform afhaalde ook de armband en de helm.
De armbanden heb ik nog liggen van mijn vader destijds.

Maar dat ze nog steeeds met OGS mogen rijden is nog vanuit de tijd dat ze onder Defensie vielen.
Dat kan je dan ook duidelijk aan de kleding nog steeds terug zien qa kleur broek ik zeg niet dat het een slechte keuze is de broek is ideeaal je kan er lekker veel in stoppen.
Dus houden die broek.

Dan heb je het nog ove Profesioneel en semi
Stel dat er een MMT of Ambu komt en die zeggen dat je weg mag gaan geen probleem.
Maar als er een van het NRK of Politie komt en die zegd dat kan hij toch echt de boom (netjes uitgedrukt) in de eerste is ook maar een vrijwilliger met dezelfde opleiding hij kan dan beter zeggen kan ik je ff helpen of red je het.
1 ding is zeker hij is niet valt niet onder semi dit is misschien ook een gegeven van vroeger.
Wat is de opkomst tijd van het NRK Binnen een kwatier terplaatse zijn of 1,5 uur
dat ze meer spullen hebben klopt als een bus, maar om dan te zeggen we hebben een tent opgezet terwijl a zo'n 90% bij burgers thuis onder de douche stonden en van daaruit naar een BWC of ZHS gebracht zijn daar heb je geen OGS voor nodig. Dit vragen zelfs SIGMA leden zich af


Ik denk dat je het verkeerd formuleert het Internationale Rode Kuis heeft ooit militaire organisaties toestemming gegeven om het embleem te gebruiken zoals al eerder word omschreven. Daarbij maakt het niet uit of de bedoelde organisaties het embleem voeren of niet. Bovendien heeft het NRK niet van het leger of de minister van defensie toestemming gekregen om met OGS te rijden. Dat is/was de minister van verkeer en waterstaat. Echter heeft het NRK lange tijd steun gehad van de Nederlandse strijdkrachten.

Ik weet niet wat jij verstaat onder (semi) professioneel, maar daarmee wordt gedoeld op het feit dat het NRK betaald krijgt voor de diensten die zij leveren maar de vrijwilligers niet, bijvoorbeeld evenementen. Daarbij komt dat het NRK zich nu nog steeds actief inzet op het gebied van noodhulp. Waarbij noodhulp niet perse advanced life support, ehbo, of overige vormen van medische hulpverlening hoeft te betekenen.

De opmerking die jij maakt over responstijd kan ik niet plaatsen. De responstijd zegt niets over de professionaliteit van het werk wat geleverd word. Hooguit over het tempo waarin aangevangen kan worden met het leveren van een dienst.

Sigma heeft een responstijd van ongeveer een uur. OV ongeveer 2 uur. Of dit een redelijke termijn is of niet is een andere discussie. Waarom laten we sigma dan met OGS rijden als die toch een uur responstijd heeft?? Dan kan dat half uurtje extra er ook nog wel bij er zijn immers zoals jij zegt ehbo-ers aanwezig die de sigma zouden kunnen vervangen?? OGS houdt de responstijd kort waardoor de diensten die het NRK levert geen ‘mosterd na de maaltijd concept gaan vormen’. Dit betekent overigens niet dat iedere OV/sigma inzet met OGS gereden hoeft te worden. Aanvullend merk ik op dat OGS t.b.v. evenementen in principe nauwelijks voor komt. T.b.v. evenementen of sociaal vervoer vind ik OGS inderdaad overbodig. Dit is voor mij geen argument om OGS achterwegen te laten gezien overige noodhulp taken van het NRK zoals in dit toppic reeds is beschreven.


Stel dat er een MMT of Ambu komt en die zeggen dat je weg mag gaan geen probleem.
Maar als er een van het NRK of Politie komt en die zegd dat kan hij toch echt de boom (netjes uitgedrukt) in de eerste is ook maar een vrijwilliger met dezelfde opleiding hij kan dan beter zeggen kan ik je ff helpen of red je het.

Jouw bovenstaande uitspraak vind ik zeer arrogant overkomen. Je geeft mij de indruk dat jij de enige bent die ehbo-er is. Het slachtoffer wie jij aan het helpen bent is niet jou bezit, en ook niet die van het NRK of haar vrijwilligers. Niemand jaagt jou weg als jij aan het hulpverlenen bent. Jij verleent op dat moment ‘passanten ehbo’ dat betekent dat de fase komt waarin de hulpverlening door de dienstdoende ehbo-ers (in dit geval NRK), of reguliere hulpdiensten word overgenomen. Dit gebeurt ook op tal van plekken zo, bijvoorbeeld evenementen, Sigma, etc. Nog nooit iemand gezien die daar problemen mee had.

Als jij de intentie hebt de Rode Kruis vrijwilligers te hinderen kan de politie jou ook goed hinderen zoals Azijnzeikerd omschrijft. Kortom zo maak je geen vrienden.


Als ik de vraag gewoon hardop stel:

Hebben voertuigen van afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis (dat wil zeggen, al die Pammetjes, ambu's en andere (soms oude aftandse) busjes) OGS echt nodig?
Is het nog van deze tijd dat alleen het rode kruis met eerste hulp vrijwilligers als enige ehv-organisatie nog OGS mág voeren?
Heeft OGS op al deze lokale busjes meerwaarde?

Op deze vragen zeg nog steeds NEE.

Dat er een SIGMA is (of dit nu wel of geen rode kruis leden zijn in het midden gelaten) die met GHOR voertuigen met OGS rijden, dat is een ander verhaal.
20 jaar terug had het rode kruis nog een groot aantal lokale en regionale ambulancediensten onder de vlag. Toen was het anders (wellicht was daarom de wet zodanig opgesteld destijds?)
Dit is in heel Nederland passé. Dus, de wet is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Normaal gesproken heeft het NRK inderdaad geen OGS nodig, maar er zijn in dit toppic voorbeelden genoemd waarom die voertuigen wel of niet worden uitgevoerd met OGS. Dat is een bewuste keus die iedere afdeling maakt.

Bovendien is het Rode kruis niet de enige ‘ehv’organisatie die OGS op de voertuigen heeft. Diverse ‘ehv’organisaties (stichtingen, bedrijven en andere organisatievormen) hebben ambulances, en overige ondersteunende voertuigen in hun wagenpark die zijn uitgerust met OGS, die tijdens evenementen worden gebruikt t.b.v het zelfde doel als bij het NRK. Waarom zou het NRK dan ‘uit de tijd’ zijn met OGS?

Die Sigma die met GHOR voertuigen rond rijdt is geen ander verhaal. Ik zie dat als een onderdeel van deze discussie, omdat dat Rode Kruis vrijwilligers zijn. Daar is geen enkele discussie over mogelijk dat is een feit. Ook is het een feit dat het Sigma voertuig van bzk in gebruik bij GHOR het Rode Kruis embleem draagt, daarmee is het voertuig herkenbaar als Rode Kruis eenheid die werkt onder GHOR. Feitelijk heeft het NRK op deze manier, als omschreven door de minister van verkeer en waterstaat het recht om haar wagenpark uit te rusten met OGS.

Of het nut heeft is de discussie. Ik denk dat veel afdelingen bewust de keus maken nieuwe voertuigen wel/niet zodanig uit te rusten. Die zelfde Pammetjes waar jij het over hebt omschrijf ik liever als PM. Het beschikt het NRK nog steeds mogelijkheden deze voertuigen in georganiseerd verband in te zetten voor noodhulp in geval van calamiteiten, ook al is die kans erg klein. Dit zelfde geldt ook voor de ambu’s die jij benoemt.

Dat is in mijn optiek een gegronde reden waarom het NRK ervoor moet kunnen kiezen haar wagenpark wel uit te rusten met OGS. De kosten, tegen over de baten, zou een argument zijn om daar niet voor te kiezen. De ambu’s die jij beschrijft worden veelal voor sociaal vervoer, en evenementen gebruikt.

Veel B auto’s van verschillende ambulance diensten, en diverse andere ‘ehv’organisaties zijn uitgerust met OGS. Het Rode Kruis doet enigszins vergelijkbaar werk met haar ambu’s. Is dat meten met 2 maten??


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #163 Gepost op: 25 juli 2010, 08:38:34
Een klein praktisch voorbeeldje is het evenement van de afgelopen week: de Nijmeegse Vierdaagse. Vanuit het Rode Kruis worden 4 hulpambulances ingezet met ook de taak van First Responder. Verder rijden er een hele lading met PM's rond. Kijkende naar de laatste jaren zijn er toch heel wat kilometers met OGS afgelegd, en een enkele keer ook door zo'n PM-bus.
Geloof niet alles wat je denkt.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #164 Gepost op: 25 juli 2010, 19:36:18

- er is geen standaard opleiding voor het gebruik van OGS binnen het NRK, wel is een flink aantal mensen vanuit andere activiteiten hiervoor opgeleid


(in het dagelijks leven Regiomanager Midden van het NRK)

Er is geen enkele organisatie waar een rijopleiding voor het gebruik van OGS gegeven wordt (behalve misschien de politie). Rijden met OGS leer je in de praktijk, meestal wel onder begeleiding. Wel moet er tegenwoordig een instructie plaatsvinden. Je zou als Rode Kruis ook een soort brancherichtlijnen kunnen opstellen...........


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #165 Gepost op: 25 juli 2010, 19:48:43
Ik denk dat je het verkeerd formuleert het Internationale Rode Kuis heeft ooit militaire organisaties toestemming gegeven om het e
Of het nut heeft is de discussie. Ik denk dat veel afdelingen bewust de keus maken nieuwe voertuigen wel/niet zodanig uit te rusten. Die zelfde Pammetjes waar jij het over hebt omschrijf ik liever als PM. Het beschikt het NRK nog steeds mogelijkheden deze voertuigen in georganiseerd verband in te zetten voor noodhulp in geval van calamiteiten, ook al is die kans erg klein. Dit zelfde geldt ook voor de ambu’s die jij benoemt.

Even een kleine nuance aanbrengen: de kans dat er zich in Nederland een calamiteit voordoet van grote omvang met behoorlijke ontwrichting van de maatschappij is erg groot. Maar wonder boven wonder gebeuren er in Nederland zelden echt hele grote calamiteiten. Zou er zich zo'n calamiteit voordoen en is hulp van het Rode Kruis nodig, dan is het wel fijn dat de busjes, ook die "oude aftandse"  :) , gebruik van OGS kunnen maken om zich makkelijker door het verkeer te kunnen begeven.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #166 Gepost op: 25 juli 2010, 21:10:42
Even een kleine nuance aanbrengen: de kans dat er zich in Nederland een calamiteit voordoet van grote omvang met behoorlijke ontwrichting van de maatschappij is erg groot. Maar wonder boven wonder gebeuren er in Nederland zelden echt hele grote calamiteiten. Zou er zich zo'n calamiteit voordoen en is hulp van het Rode Kruis nodig, dan is het wel fijn dat de busjes, ook die "oude aftandse"  :) , gebruik van OGS kunnen maken om zich makkelijker door het verkeer te kunnen begeven.

Hoe groot die kans is weet ik niet, maar om de door jou benoemde reden vind ik het belangrijk dat het NRK over de wettelijke basis, en de technische, en personele mogelijkheden blijft beschikken om OGS te kunnen gebruiken.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #167 Gepost op: 25 juli 2010, 21:47:58
Er is geen enkele organisatie waar een rijopleiding voor het gebruik van OGS gegeven wordt (behalve misschien de politie). Rijden met OGS leer je in de praktijk, meestal wel onder begeleiding. Wel moet er tegenwoordig een instructie plaatsvinden. Je zou als Rode Kruis ook een soort brancherichtlijnen kunnen opstellen...........

Dan ben je verkeerd ingelicht, Ambu chauffeurs krijgen ook training evenals brandweer chauffeurs in voertuig beheersing.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #168 Gepost op: 25 juli 2010, 22:11:23
Een klein praktisch voorbeeldje is het evenement van de afgelopen week: de Nijmeegse Vierdaagse. Vanuit het Rode Kruis worden 4 hulpambulances ingezet met ook de taak van First Responder. Verder rijden er een hele lading met PM's rond. Kijkende naar de laatste jaren zijn er toch heel wat kilometers met OGS afgelegd, en een enkele keer ook door zo'n PM-bus.
Ik moet toch zeggen dat twee politiepaarden effectiever zijn dan OGS  ;)


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #169 Gepost op: 25 juli 2010, 22:41:27
Ik moet toch zeggen dat twee politiepaarden effectiever zijn dan OGS  ;)
En drie paardenstaarten ...  0098
Geloof niet alles wat je denkt.