Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 77011 keer)

0 gebruikers (en 71 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #170 Gepost op: 26 juli 2010, 10:10:04
Een klein praktisch voorbeeldje is het evenement van de afgelopen week: de Nijmeegse Vierdaagse. Vanuit het Rode Kruis worden 4 hulpambulances ingezet met ook de taak van First Responder. Verder rijden er een hele lading met PM's rond. Kijkende naar de laatste jaren zijn er toch heel wat kilometers met OGS afgelegd, en een enkele keer ook door zo'n PM-bus.

In Zandvoort hebben we afgelopen jaar ook al ritten gereden op verzoek van de CPA (incl ritnr) . Waaronder 1 met de PM. De vrijwilligers die bij ons op de ambulance rijden hebben hier een rijvaardigheids opleiding gedaan die ook regelmatig herhaald wordt.  Als een van deze chauffeurs op de PM rijd, kan deze ook worden ingezet met OGS.
Bij aanvang van een groot evenement waar deze voertuigen ingezet worden, melden we ons telefonisch in bij de CPA. Hier bij wordt ook door gegeven wat de bemanning van de voertuigen mag en kan. Zit er een chauffeur op en een ambulance verpleegkundige, is deze dus ook voor spoedritten inzetbaar.

Ik moet toch zeggen dat twee politiepaarden effectiever zijn dan OGS  ;)
Schreeuwen die harder?

Zullen we in zandvoort dan ook maar 2 paarden voor je regelen ?  0098
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #171 Gepost op: 26 juli 2010, 12:34:40
Zullen we in zandvoort dan ook maar 2 paarden voor je regelen ?  0098
Lijkt me leuk, maar dan ook die derde paardestaart waar PeterEde het over had.


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #172 Gepost op: 26 juli 2010, 20:31:13
Ik vind het toch bijzonder dat deze discussie keer op keer weer terug komt met zo duidelijk twee kampen met aan de ene kant:

Waarom zouden we het NRK de mogelijkheid geven tot het gebruik van OGS, wanneer hebben ze het nou nodig?

En in de andere hoek:

Waarom zouden we het NRK niet de mogelijkheid geven tot het gebruik van OGS, wellicht hebben ze het nog eens nodig?

Eigenlijk durft niemand te zeggen: Het NRK heeft NOOIT OGS nodig omdat.... En hier zit hem nu precies het probleem, zeg nooit "nooit".

We mogen ons in Nederland gelukkig prijzen dat we die OGS van het NRK (bijna) nooit nodig hebben, dat zegt namelijk alleen maar dat we ondanks de bezuinigingen van de afgelopen tientallen jaren nog steeds onze directe medische hulp goed op orde hebben. Aan de andere kant mogen we ons gelukkig prijzen dat we zelden te maken hebben met een grootschalige ramp. Maar volgens mij mogen we blij zijn dat er een team achter de hand is dat kan bijspringen wanneer het een keer wel nodig is. Bij de tegenstanders van OGS heerst in mijn ogen een veel te groot gevoel van "Ons gebeurd dat niet meer", terwijl een grootschalige calamiteit in een heel klein hoekje zit.

Kijk nou bijvoorbeeld eens naar onze Oosterburen afgelopen weekend... Met meer dan 500 slachtoffers (en dan reken je de mensen die opgevangen moeten worden met een bak koffie en even hun verhaal kwijt moeten nog niet eens mee), kan ik je verzekeren dat zowel de SIGMA als de O&V zeker hun meerwaarde hebben. Vergeet daarbij niet de tientallen, zo niet honderden EHBO-ers die op zo'n evenement al ter plaatse zijn. Heeft OGS dan meerwaarde? Iedere 10 minuten die je niet in de file staat te wachten / c.q. waar mensen / auto's net even iets sneller aan de kant gaan is 10 minuten extra handjes die goed werk doen. Als ik slachtoffer was (of familielid) zouden die 10 minuten me heel erg veel waard zijn.

En laten we wel wezen, we hebben het dan over (het is natuurlijk erg genoeg, begrijp me niet verkeerd) 'slechts' 500 slachtoffers. Er zijn genoeg (doom)situaties te verzinnen waarbij dat aantal nog vele male hoger is. Ik begrijp dus ook eigenlijk de hele discussie niet, waarom zouden we het risico nemen, terwijl het NRK en de afdelingen die blauwe lampen e.d. allemaal zelf regelen en betalen? Willen we nou echt die lampen eraf hebben omdat we het niet eerlijk vinden, het niet nodig vinden of omdat het eventueel misbruikt kan worden?? En dat allemaal ten koste van onze eigen veiligheid? Volgens mij is dat de discussie wat het over zou moeten gaan...


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #173 Gepost op: 27 juli 2010, 00:47:44
Dat het Rode Kruis (in Nederland) nog nooit OGS nodig zou hebben gehad, is geen criterium. Zodra zich een ramp voordoet van enige omgang, en dan bedoel ik met enige duizenden slachtoffers, moeten hulpverleners over alle faciliteiten kunnen beschikken om zonder vertraging te kunnen helpen. Ik moet er niet aan denken dat hulpverleners in zo'n situatie in de file komen te staan. Er zijn wel meer hulpverleningsvoertuigen, waarvan de OGS nog nooit is gebruikt, bijvoorbeeld van de toenmalige BB en het Korps Mobiele Colonnes.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #174 Gepost op: 27 juli 2010, 01:37:20
Ik blijf hier NEE op zeggen

Amstaf, je kan beter Don Quichot als nickname nemen op dit frum. Je blijft maar vechten tegen die NRK OGS windmolens.....

Is er iets gebeurd ofzo? persoonlijke reden waarom je maar door blijft gaan over het eventuele gebruik van OGS door het NRK??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #175 Gepost op: 27 juli 2010, 01:40:56
Als ik de vraag gewoon hardop stel:

Hebben voertuigen van afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis (dat wil zeggen, al die Pammetjes, ambu's en andere (soms oude aftandse) busjes) OGS echt nodig?
Is het nog van deze tijd dat alleen het rode kruis met eerste hulp vrijwilligers als enige ehv-organisatie nog OGS mág voeren?
Heeft OGS op al deze lokale busjes meerwaarde?

Op deze vragen zeg nog steeds NEE.

Dat er een SIGMA is (of dit nu wel of geen rode kruis leden zijn in het midden gelaten) die met GHOR voertuigen met OGS rijden, dat is een ander verhaal.
20 jaar terug had het rode kruis nog een groot aantal lokale en regionale ambulancediensten onder de vlag. Toen was het anders (wellicht was daarom de wet zodanig opgesteld destijds?)
Dit is in heel Nederland passé. Dus, de wet is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Zucht, nog n tweede eigenwijs die kans maakt op de Don Quichot trofee...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #176 Gepost op: 27 juli 2010, 07:32:27
Dan ben je verkeerd ingelicht, Ambu chauffeurs krijgen ook training evenals brandweer chauffeurs in voertuig beheersing.


Ja, ze krijgen een training in voertuigbeheersing. Maar rijden met OGS leer je alleen in de praktijk.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #177 Gepost op: 27 juli 2010, 12:12:18
Zucht, nog n tweede eigenwijs die kans maakt op de Don Quichot trofee...

Misschien vind ik jou ook wel eigenwijs!  ::)


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #178 Gepost op: 27 juli 2010, 17:31:26
Nu even de volgende stelling:

iemand heeft de training gevolgd om met OGS te rijden. stel nu eens deze persoon word 1x per 2 jaar gevraagd om daadwerkelijk te gaan rijden met OGS. De persoon is getraind

Ik heb mijn B rijbewijs gehaald, en heb pas ervaring op gedaan met rijden nadat ik de lessen had gehad, gewoon in het dagelijkse verkeer. Dit is iets wat heel veel mensen kunnen beamen die hun rijbewijs hebben.

waar ik naartoe wil is dat als iemand die maar eens per 2 jaar met OGS rijdt, hoeveel ervaring heb je dan??? ik ken een boel brandweer mannen die nog met zweet in hun bilnaad hun auto met OGS aan het besturen zijn en die rijden dan 3x per week in een normale situatie. Dit moet je echt regelmatig doen wil je hier bedreven in raken!!!! Ik zeg zou je dit wel willen als organisatie dat dit gebeurd.

En dan hebben we het nog nieteens over een rampensituatie waarbij een gemiddelde EHBOers hart natuurlijk veel harder van gaat kloppen. Daar komt wat adrenaline bij en je heb een potentieel gevaar op de weg.

Overigens geld dit ook voor Reddingsbrigades


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #179 Gepost op: 27 juli 2010, 18:28:35
Nu even de volgende stelling:

iemand heeft de training gevolgd om met OGS te rijden. stel nu eens deze persoon word 1x per 2 jaar gevraagd om daadwerkelijk te gaan rijden met OGS. De persoon is getraind

Ik heb mijn B rijbewijs gehaald, en heb pas ervaring op gedaan met rijden nadat ik de lessen had gehad, gewoon in het dagelijkse verkeer. Dit is iets wat heel veel mensen kunnen beamen die hun rijbewijs hebben.

waar ik naartoe wil is dat als iemand die maar eens per 2 jaar met OGS rijdt, hoeveel ervaring heb je dan??? ik ken een boel brandweer mannen die nog met zweet in hun bilnaad hun auto met OGS aan het besturen zijn en die rijden dan 3x per week in een normale situatie. Dit moet je echt regelmatig doen wil je hier bedreven in raken!!!! Ik zeg zou je dit wel willen als organisatie dat dit gebeurd.

En dan hebben we het nog nieteens over een rampensituatie waarbij een gemiddelde EHBOers hart natuurlijk veel harder van gaat kloppen. Daar komt wat adrenaline bij en je heb een potentieel gevaar op de weg.

Overigens geld dit ook voor Reddingsbrigades

Ik denk dat de vergelijking brandweer - Rode Kruis niet helemaal eerlijk is gezien de omvang, massa, en overige specificaties van de voertuigen weermee gereden wordt. Daarbij komt dat de Sigma chauffeurs op veel plekken Rode Kruis vrijwilligers zijn, die maar 1 keer per jaar met OGS rijden. Waarom mag het dan wel, en met de PM of de NRK ambulance niet? Er wordt in dit toppic zoals ik eerder al had aangegeven telkens met 2 maten gemeten.

Een ander argument vind ik het aantal kilometers dat het NRK met OGS rijdt. Dit aantal is t.o.v. overige hulpdiensten erg klein waardoor statistisch de kans op ongelukken sterk afneemt. Bovendien hoeft ervaring niet heilig te zijn. Er zijn zat ervaren chauffeurs die hun auto in de prak hebben gereden, dit zijn niet alleen maar 'burgers' die dat overkwam.

Toch wil ik aangeven dat ik jou argument serieus neem. Ik vind dat het NRK wel OGS moet kunnen blijven rijden. Daarbij vind ik het onverantwoord  chauffeur van net 18/19 jaar alleen op pad te sturen. Een Leeftijdsgrens en bepaalde rijervaring vindt ik voor de chauffeur vind ik op zijn plaats. Dit argument leeftijdsgrens heb ik heb ik eerder ook al genoemd op dit forum, nl. in het ambulance deel van dit forum in de toppic over de nieuwe First responder opleiding.