Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76995 keer)

0 gebruikers (en 65 gasten bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #180 Gepost op: 27 juli 2010, 19:18:55
Het NRK wordt tegenwoordig alleen ingezet bij evenementen en grootschalige rampen. Om ogs te hebben alleen voor die rampen is onzin. De kans dat er een gigantische overstroming komt is er wel maar heel klein. Tegen de tijd dat er zo'n ramp voordoet wordt waarschijnlijk de noodtoestand afgekondigd. En zal niemand klagen als het NRK door de overheid wordt ingezet dat ze met zwaailampen gaan rijden terwijl ze dat officieel niet mogen. Om alleen ogs te hebben voor O&V is ook onzin. O&V wordt ook niet zo vaak ingezet. Als de gemeente besluit om O&V in te zetten en ze snel operationeel te hebben dan krijgen ze waarschijnlijk politie begeleiding. Wanneer ogs wél handig kan zijn (geldt ook voor EHBO verenigingen) is als je een groot evenementen terrein hebt en snel materiaal of personeel nodig hebt. Je kunt er dan voor kiezen om binnen het terrein met os of ogs te rijden. Zolang je dat binnen een evenementen terrein doet zal niemand er wat van zeggen. Ook voor hulp geldt immers: graag of niet. Zolang de chauffeur gezond verstand gebruikt en voorzichtig rijdt zal er niks aan de hand zijn. Als je een groot terrein hebt is er altijd de gemeente en politie bij betrokken en kun je dat van te voren afspreken. Moet je om een of andere reden buiten het terrein met ogs rijden kun je altijd nog politie begeleiding vragen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #181 Gepost op: 27 juli 2010, 20:09:20
Ik denk dat de vergelijking brandweer - Rode Kruis niet helemaal eerlijk is gezien de omvang, massa, en overige specificaties van de voertuigen weermee gereden wordt. Daarbij komt dat de Sigma chauffeurs op veel plekken Rode Kruis vrijwilligers zijn, die maar 1 keer per jaar met OGS rijden. Waarom mag het dan wel, en met de PM of de NRK ambulance niet? Er wordt in dit toppic zoals ik eerder al had aangegeven telkens met 2 maten gemeten.

Er zijn genoeg diensten in Nederland die met OGS mogen rijden, waarvan de chauffeurs een instructie gevolgd hebben maar die toch zelden OGS gebruiken. Te vergelijken met het Rode Kruis. Vergeet niet dat het voeren van OGS uitsluitend een verzoek aan de overige verkeersdeelnemers is om een vrije doorgang te verlenen. Rijden met OGS is geen "license to kill"waarbij met zo'n hoog mogelijke snelheid zoveel mogelijk risico's genomen moeten worden.

Iemand die goed geinstrueerd is en mentaal stabiel is, is in mijn ogen geschikt om met OGS te rijden. Misschien gebeuren de meeste ongelukken met voertuigen die met OGS rijden wel met chauffeurs die te veel ervaring hebben en (onbewust)  misschien teveel risico's neemt. Iemand die zelden met OGS rijdt zal een voertuig (hoop ik) vrijwel volledig tot stilstand brengen bij het negeren van een rood verkeerslicht en de kruising pas rustig oprijden als het overige verkeer daadwerkelijk stilstaat. Een ervaren chauffeur doet het misschien wat makkelijker en vlotter met meer snelheid waardoor het risico op een ongeval al fors toeneemt.

Veel NRk vrijwilligers worden opgeleid voor dingen die ze misschien nooit zullen doen. Hartmassage leert elke vrijwilliger. Het is een ingrijpende ervaring als je dat (voor het eerst) moet doen, maar toch durven we deze handeling aan "leken" over te laten. Idem voor AED gebruik. Er zullen genoeg NRK vrijwilligers zijn die misschien al jaren actief lid zijn maar nog nooit hartmassage gedaan hebben. Toch is dat ook geen argument om het dan maar niet meer te leren en te doen.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #182 Gepost op: 27 juli 2010, 20:38:20
Amstaf, je kan beter Don Quichot als nickname nemen op dit frum. Je blijft maar vechten tegen die NRK OGS windmolens.....

Is er iets gebeurd ofzo? persoonlijke reden waarom je maar door blijft gaan over het eventuele gebruik van OGS door het NRK??

Dit zegt al genoeg over het waarom jij vind dat het NRK er over moet blijven beschikken
instructeur (P)BLS AED, rode kruis zandvoort
waar het om gaat is dat er wordt gezegd er moet minder blaue licht op de wegen komen bv alleen de fend off en de rest oranje
Dan ga je een Civiele organisatie blauw geven die met meerdere auto's achter elkaar aanrijden
Je kan er bv ook een Motorrijder voor laten rijden met blauw en het NRK met Oranje
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #183 Gepost op: 27 juli 2010, 21:25:01
Geeft ook zo lekker veel rechten, he, dat oranje...
CN NRK


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #184 Gepost op: 27 juli 2010, 21:36:49
Om heel eerlijk te zijn was ik me niet bewust van het feit dat het NRK met blauw mag rijden. Wij in Groningen hebben alleen oranje voor zover ik weet - hoewel er misschien nog ergens een oud voertuig met blauw te vinden zal zijn... De flitsende lichtjes zijn er alleen maar om extra aandacht te trekken wanneer dat nodig is, je wilt dat mensen op je letten wanneer je je anders gedraagt dan het andere verkeer of wanneer je door een massa mensen heen moet. Dan makt het volgens mij niet zo veel uit welke kleur je dan draagt.

De Rode Kruis voertuigen zijn allemaal voorzien van striping, emblemen en tekst waaruit iedere halve zool kan opmaken dat het om een hulpverleningsinstantie gaat en de oranje zwaailichten niet van de gemeentewerkers zijn.

En mocht er een ramp gebeuren, dan is er tijd genoeg voordat OenV op pad is om er een politie voertuig voor te krijgen die ze met blauw begeleid. Mocht dat nodig gevonden worden...

Bovendien geloof ik niet dat alle RK chauffeurs geschikt zijn om om te gaan met de rechten en plichten die blauw met zich meebrengt.

Uiteraard zijn de voertuigen van de SIGMA een ander verhaal.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #185 Gepost op: 27 juli 2010, 22:29:57
Misschien vind ik jou ook wel eigenwijs!  ::)

Dat mag, maar dan wel een deskunidge gecertificeerde eigenwijs ;-)  en dat is nodig ook voor mn vak ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #186 Gepost op: 27 juli 2010, 22:37:37
Dit zegt al genoeg over het waarom jij vind dat het NRK er over moet blijven beschikken
instructeur (P)BLS AED, rode kruis zandvoort
waar het om gaat is dat er wordt gezegd er moet minder blaue licht op de wegen komen bv alleen de fend off en de rest oranje
Dan ga je een Civiele organisatie blauw geven die met meerdere auto's achter elkaar aanrijden
Je kan er bv ook een Motorrijder voor laten rijden met blauw en het NRK met Oranje

Het hele gebeuren rond ornaje lampen op snelwegen en blauwe lampen uit op de snelwegen dmv het incidentmanagement vidnd ik een hysterische benadering door de overheid van de hulpverleners, maar goed dat is mijn orivemening. Of het nu rode blauw, oranjeof andere gekleurde lampen zijn op de snelweg, nog steeds is er een kijkfile aan de andere kant daar helpt geen ene ''brancherichtlijn gele lampen'' ook maar iets aan....

Dat ik bij het rode kruis lesgeef en daar lid ben zegt niets over mijn professionele mening over OGSgebruik.


De EOD/EOC, huisartsenchauffeurs, chemie adviesuers van rijnmond en nog vele anderen rijden ook zelden met OGS en toch mogen ze erover beschikken wanneer nodig. En daaar gaat het om, wanneer het noodzakelijk is moet het voorhanden zijn. Er zijn echt geen politie motorrijders meteen voorhanden dus die optie gaat niet op.
Accepteer nu eens dat er instanties zijn die OGS kunne gebruiken wanneer dat nodig is en ga niet zo halstarrig er tegenin, helpen doet het toch niet, d ebeslissers zitten al helemaal niet op dit forum dus dat heeft weinig zin.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #187 Gepost op: 28 juli 2010, 00:26:31
Ik lees constant dat het NRK geen OGS nodig heeft voor haar taakuitvoering, waarbij constant de nuance wordt gemaakt ‘het Sigma is een ander verhaal’.

Het Sigma is zoals ik eerder al benoemde geen ander verhaal. Het is onderdeel van dit verhaal. Zoals ik eerder al benoemde zijn de leden die deze groep Rode Kruis vrijwilligers die werken onder GHOR. Daarbij maken zij gebruik van kleding/hesjes waar het Rode Kruis logo op zit. Dit geld ook voor het voertuig van de Sigma. Het voertuig is eigendom van BZK/GHOR, en draagt het Rode Kruis logo, is zodoende herkenbaar als voertuig ten dienste van het Rode Kruis. Daarbij komt dat het voertuig in veel gevallen door een NRK vrijwilliger wordt bestuurd.

Dat een Rode Kruis afdeling ervoor kiest geen chauffeurs op te leiden voor OGS, of haar wagenpark niet in te richten voor OGS is een ander verhaal.

@ Azijnzeikerd: je hebt het prima verwoord, ik ben het met je eens.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #188 Gepost op: 28 juli 2010, 09:56:39
Dus de sigma die puur en alleen voor acute noodhulp word ingezet onder leiding van de ghor is dus hetzelfde als een EHBO vereniging die op eigen houtje opereert?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #189 Gepost op: 28 juli 2010, 11:12:30
Dus de sigma die puur en alleen voor acute noodhulp word ingezet onder leiding van de ghor is dus hetzelfde als een EHBO vereniging die op eigen houtje opereert?

Ik heb het constant over het NRK (Het Nederlandse Rode Kruis) daar gaat dit topic immers over. Ik begrijp jou vergelijking tussen de Ehbo vereniging en het Sigma (NRK) niet. Dit zijn totaal verschillende organisaties, met zeer verschillende uitgangspunten. Lijkt een beetje op appels en peren. Zover ik weet heb ik nergens beweerd dat ik Sigma en Ehbo vereniging gelijkwaardig acht.

Ik benoem alleen mijn waarneming: het valt mij op dat hier een aantal keer word gezegd dat het NRK totaal geen OGS nodig zou hebben, maar dat het Sigma ‘een ander verhaal is’. Die stelling wil ik graag nuanceren. Hierop licht een aantal feiten toe waarop ik mijn standpunt baseer.
Samenvattend bedoel ik dat het Sigma ook ‘onderdeel’ van het NRK is, en daarmee ook onderdeel van deze discussie.