Wat moet/gaat komend seizoen anders?

Auteur Topic: Wat moet/gaat komend seizoen anders?  (gelezen 4922 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #10 Gepost op: 3 april 2011, 14:06:07
Kan iemand verwijzen naar de blauwe vlag eisen voor lifeguards? Ik kan ze nergens vinden.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #11 Gepost op: 4 april 2011, 00:15:59
In de nieuwe basisdiploma's volgens de lifeguardlijn zit een component varend redden als bemanningslid. Oude KNBRD diploma's A en B (zowel strand als binnenwater) kunnen volgens de overgangsregeling alleen omgezet worden tot een volledig lifeguarddiploma indien men ook het KNBRD opstapper diploma of tenminste de module bemanningslid kan overleggen. Of dat men de betreffende nieuwe PvB hiervoor gaat halen (duurder).

Van leden van brigades waar men niet met de bondsdiploma's meedeed of geheel niets aan varend redden doet is na 1 sept 2012 het oude diploma waardeloos als men niet alsnog voor die datum het oude varend redden papiertje van de bond gaat halen of alsnog een nieuwe PvB meedoet.

Vooral heel erg knullig voor diegenen die al lang een strandwachtdiploma bezitten vanuit de tijd dat dit opstappergedeelte nog een vast onderdeel was van het examen.
Ik merk dat een flink aantal oudere leden niet is gemotiveerd om aan een onzinnig examen mee te doen en gezien de diploma eisen die worden gesteld in de Blauwe Vlag en ILSE normen (diploma volgens landelijke norm) in de toekomst zodoende niet meer ingeroosterd kunnen worden.

Kees  8)

Ah, ik snap het! Dit is bij ons inderdaad minder van toepassing omdat we vrij actief waren in varend redden en eigenlijk iedereen wel opstapper of schipper heeft. Nu begrijp ik ook waarom het de laatste jaren zo druk was met 'oudgedienden' bij de VR-examens  ;D

Ik merk bij ons ook wel wat weerstand tegen de overgangsregeling: die is op sommige onderdelen heel ruim en op andere weer heel raar 'streng'.
Maar aan de andere kant: ik vind het niet vreemd om aan iemand te vragen om even te bewijzen dat hij iets kan, voordat ik hem het bijbehorende papiertje geef. En in dit geval kan het bewijzen op 2 manieren: of door een oud diploma of door het even te laten zien. Want in mijn ogen is dat een proeve van bekwaamheid: bewijzen dat je kunt wat je zegt dat je kunt.

Want ik ken genoeg mensen die hard roepen dat ze iets kunnen, maar als puntje bij paaltje komt, bakken ze er niks (meer) van. Wat is er erg aan om een keer te laten zien dat je het nog steeds beheerst. Als dat zo is, hoef je er niet te bang voor te zijn, toch? Dan wil je toch ook laten zien wat je kunt?

Die mensen die het hardste roepen dat ze niet het PvB willen afleggen, omdat ze 'zoveel ervaring hebben dat ze zich niet meer hoeven te bewijzen' zijn vaak degenen waar je juist aan moet twijfelen....

Het is misschien allemaal wat hard en zwart-wit geformuleerd, maar ik vind dat sommigen wel erg moeilijk doen over de invoering van de nieuwe opleidingen. In hun normale werkzaamheden moeten de meeste mensen ook regelmatig op bijscholing of herexamen, dus ik zie het probleem niet?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 4 april 2011, 17:52:46
Is alleen jammer dat het weer een hoop tijd en geld kost (examens/pvb's, reiskosten) en het gaat niet over 1 persoon maar over een hele brigade, blijft jammer en mijns inziens een miskleun.

Kees  8)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 4 april 2011, 21:56:19
Kan iemand verwijzen naar de blauwe vlag eisen voor lifeguards? Ik kan ze nergens vinden.

"Lifeguards must have appropriate national or international qualifications. Certificates must be
checked prior to employment and must be made available to the National Operator on request."
in Nederland is dat dus vanaf 2012 de lifeguard opleiding...;)

(http://www.blueflag.org/Menu/Criteria/Beach+Criteria/Beach+Criteria+and+Explanatory+Notes+2011.pdf)
[img]/img]


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2011, 23:18:49
Waarvoor dank.

Dit betekent dus ook willekeurig welk ILS erkend diploma.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2011, 23:59:45
Ah, ik snap het! Dit is bij ons inderdaad minder van toepassing omdat we vrij actief waren in varend redden en eigenlijk iedereen wel opstapper of schipper heeft. Nu begrijp ik ook waarom het de laatste jaren zo druk was met 'oudgedienden' bij de VR-examens  ;D

Ik merk bij ons ook wel wat weerstand tegen de overgangsregeling: die is op sommige onderdelen heel ruim en op andere weer heel raar 'streng'.
Maar aan de andere kant: ik vind het niet vreemd om aan iemand te vragen om even te bewijzen dat hij iets kan, voordat ik hem het bijbehorende papiertje geef. En in dit geval kan het bewijzen op 2 manieren: of door een oud diploma of door het even te laten zien. Want in mijn ogen is dat een proeve van bekwaamheid: bewijzen dat je kunt wat je zegt dat je kunt.

Want ik ken genoeg mensen die hard roepen dat ze iets kunnen, maar als puntje bij paaltje komt, bakken ze er niks (meer) van. Wat is er erg aan om een keer te laten zien dat je het nog steeds beheerst. Als dat zo is, hoef je er niet te bang voor te zijn, toch? Dan wil je toch ook laten zien wat je kunt?

Die mensen die het hardste roepen dat ze niet het PvB willen afleggen, omdat ze 'zoveel ervaring hebben dat ze zich niet meer hoeven te bewijzen' zijn vaak degenen waar je juist aan moet twijfelen....

Het is misschien allemaal wat hard en zwart-wit geformuleerd, maar ik vind dat sommigen wel erg moeilijk doen over de invoering van de nieuwe opleidingen. In hun normale werkzaamheden moeten de meeste mensen ook regelmatig op bijscholing of herexamen, dus ik zie het probleem niet?

Het gaat hier niet om handelingen voor een varend redden diploma waar ik geen enkele moeite mee heb maar om het hele kleine stukje m.b.t. een drenkeling aan boord trekken als bemanningslid voor een basis strandwachtdiploma. Dit is dus het stukje overkill waarvoor nu weer een hoop moeite moet worden gedaan het heeft echt niets met de kwaliteit van een strandwacht te maken. Probeer daar maar mensen zoals bijv. een plv. schipper van de KNRM of oudere strandwachtinstructeurs voor warm te krijgen. Maar ik blijf mijn best doen.
Dat men voor de uitoefening van deze strandwachttaak dan ook nog eens de theoriemodule m.b.t. BPR wat niet op zee geldt moet leren is dan helemaal kolder.

Kees  8)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 7 april 2011, 09:53:14
Het gaat hier niet om handelingen voor een varend redden diploma waar ik geen enkele moeite mee heb maar om het hele kleine stukje m.b.t. een drenkeling aan boord trekken als bemanningslid voor een basis strandwachtdiploma. Dit is dus het stukje overkill waarvoor nu weer een hoop moeite moet worden gedaan het heeft echt niets met de kwaliteit van een strandwacht te maken. Probeer daar maar mensen zoals bijv. een plv. schipper van de KNRM of oudere strandwachtinstructeurs voor warm te krijgen. Maar ik blijf mijn best doen.
Dat men voor de uitoefening van deze strandwachttaak dan ook nog eens de theoriemodule m.b.t. BPR wat niet op zee geldt moet leren is dan helemaal kolder.

Kees  8)

Volgens mij begrijpen we elkaar nog steeds niet helemaal? Gaat het nu om het feit dat je voor de overgangsregeling een test moet afleggen? Of om het feit dat je vindt dat er teveel eisen/onderdelen in Lifeguard zitten die er niet in thuis zouden horen?

Dat eerste kan ik van begrijpen dat sommigen van de oudere garde daar een probleem mee hebben. Aan de andere kant vind ik dat ook een oude rot moet blijven laten zien dat hij/zij het nog kan.

Als het om het 2e gaat, dan kan ik alleen maar zeggen dat de inhoud van de diploma's tot stand is gekomen na een jarenlang en zeer uitvoerig traject waarbij alle brigades meerdere malen in de gelegenheid zijn gesteld om hun invloed erop uit te oefenen. Dan heb je als brigade of niet op zitten letten, of je hebt een hele afwijkende mening ten opzichte van de rest van de brigades.


Overigens wordt er aan dat vaarbewijs-gebeuren gewerkt: ik hoor steeds meer geruchten dat de vaarbewijsplicht gaat gelden tot 1km. uit de kustlijn....
Gewoon lekker allemaal vaarbewijs halen, is niks mis mee ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 7 april 2011, 16:02:25
Inderdaad vindt ik dat het vaargedeelte er niet in thuishoort maar VOLLEDIG (dus ook het opstapper gedeelte) onder een varend gedeelte thuishoort.
Met name dit aspect is ook in de aanloop naar de nieuwe diploma's slecht naar de leden (verenigingen) gecommuniceerd.
Mijns inziens is hier ook nooit door de leden over gestemd wat ik een vreemde gang van zaken vind.

Ik ben overigens voorstander van het feit dat een ieder die vaart het klein vaarbewijs 1 en 2, marifoon bedieningscertificaat etc. haalt.
Ik vind het echter klinklare nonsense dat om als strandwacht te functioneren dit geleerd moet worden voordat je ingeroosterd (en betaald) kunt worden, zeker als mensen reeds jarenlange ervaring op het strand hebben. Mijns inziens leer je dit niet uit een boekje en een PvB.

De geruchten rond het vaarbewijs met uitbreiding naar het stuk kustwater wat valt onder het STZ zijn nog steeds niets dan hardnekkige geruchten. Om dit in te voeren zal ook de opzet van het vaarbewijs grondig moeten wijzigen en komt er ook dan weer een overgangsregeling.

Kees  8)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 7 april 2011, 16:56:59
Inhoudelijk kan ik je verhaal begrijpen, er is zeker iets voor te zeggen om in het basisdiploma geen enkel vaarelement te stoppen.
Maar ik blijf erbij dat in mijn beleving er een uitgebreid traject aan vooraf is gegaan, waarbij er vele kansen zijn geweest om dit te regelen.
Dat het diploma er nu zo uitziet betekent volgens mij dan dat jullie je mening óf te weinig hebben laten horen óf dat meer brigades het er toch wel in wilden hebben.

Ik vind niet dat er gestemd had moeten worden over de inhoud van de diploma's: in de ALV van RN kies je een bestuurslid opleidingen die vervolgens een koers bepaalt. Die koers leidt tot een plan en dat leidt weer tot nieuwe diploma's. En als je het ergens in dat traject niet met de gang van zaken eens bent, dan spreek je daar dat bestuurslid op aan met als uiterste maatregel het wegsturen van deze persoon.

Het zou wat zijn: dat je een democratisch orgaan kiest dat voor jou gaat besturen en dat je ze dan achteraf altijd nog mag terugfluiten op de inhoud. Dat is voor een bestuur toch geen werken...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2011, 11:39:10
Het gaat niet om de inhoud van de nieuwe diploma's, heb ik verder geen moeite mee, maar de kromme overgangsregeling wat verlies op gaat leveren voor een aantal reddingsbrigades en kopzorgen voor bestuurders. De KNRM is blij als deze mensen de overstap maken naar hun vloot.
Ik zal er hier ook verder niet op terugkomen, hoop alleen als men in de toekomst weer wat wijzigt er beter over nadenkt.

Kees  8)