AED bij de KNRM is zinloos

Auteur Topic: AED bij de KNRM is zinloos  (gelezen 14248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #40 Gepost op: 26 april 2010, 13:12:56
Ik zie meer in een AED alert oplossing dan te hopen dat er zich iemand in het KNRM gebouw bevindt. In Huizen wordt gekeken naar de mogelijkheid (lees of er geld voor is) van invoering van dit systeem.
Dan komen overal kastjes te hangen met AED's waar de AED bedieners de sleutel van hebben.
Henk

Jij bedoeld waarschijnlijk zoiets:

Welkom
Het project Burger AED is een initiatief van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN).
De VR NHN heeft dit project opgezet om in de regio in samenw
Het is een vrijwillig systeem en burgers die zich aanmelden hoeven niet op specifieke tijden/dagen beschikbaar te zijn. Hoe meer personen zich aanmelden, hoe groter de kans dat burgers in de gelegenheid zijn om de reanimatie binnen zo kort mogelijke tijd te starten en de AED in te zetten. Burgers starten de reanimatie in afwachting van het ambulanceteam dat de zorg voor de patiënt overneemt als ze bij de patiënt arriveert. Een slachtoffer van een circulatiestilstand heeft hierdoor een grotere overlevingskans.
Uit een recente studie in heel Noord-Holland blijkt een overlevingspercentage van 16,6%. Wanneer ook de AED is ingezet, is deze overleving 25%. Deze overlevingspercentages hebben betrekking op minimaal zes weken na ontslag uit het ziekenhuis. Reanimatie én defibrillatie (het geven van een schok met de AED) binnen de eerste 6 minuten bij een hartstilstand geeft een overlevingspercentage van 50-70% (Nederlandse Hartstichting, http://www.6minuten.nl).
http://www.burgeraed.nl/view.php

 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 26 april 2010, 15:44:55
Precies, alleen heet het dan bij ons http://www.aed-alert.nl/.

Henk


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2011, 14:32:15
Het spijt me ten zeerste als ik ongemak veroorzaak dit 'dooie topic' weer naar boven te halen. Toch denk ik dat mijn reactie wel degelijk van enig nut kan zijn voor de discussie.

Ik kan me een verhaal van de KNRM herinneren (staat oa in het boek buiten beeld) waarbij er succesvol een reanimatie werd uitgevoerd met behulp van een AED. Het zou in eerste instantie om een onwelwording gaan maar het SLO liep blauw aan etc. de aanwezige opstapper heeft toen snel om een AED gevraagd en succesvol weten te reanimeren. Waar deze AED vandaan is gekomen weet ik niet.

Een AED is dus wel degelijk nodig..


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2011, 15:58:49
Bij de opstapperopleiding wordt ook geleerd om slachtoffers horizontaal uit het water te tillen om hartproblemen te voorkomen. Drenkelingen kunnen door het koude water ook hartklachten ontwikkelen... Dan is het wel prettig om een AED bij je te hebben
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2011, 17:01:43
We moeten denk ik een beetje oppassen om iedere toevalligheid waarbij een AED nuttig is gebleken te gebruiken als argument om zo'n ding dus maar altijd en overal aanwezig te hebben.
Het zal vast ooit wel eens voorgekomen zijn dat een AED in een bus/tram/trein zijn nut heeft bewezen, maar dat is nog geen argument om dus iedere trein/tram/bus maar uit te rusten met een AED. Het is en blijft een kosten baten analyse, was dat niet zo dan zou ieder huis, iedere auto/fiets/boot met zo'n ding uitgerust worden.

Natuurlijk kan ook de bemanningslid van een reddingsboot onderweg een hartstilstand krijgen en dan is een AED wellicht erg handig, maar dat geldt voor iedere plaats waar iemand zijn beroep uitoefent.
Ik denk dat het niet verkeerd is een een beetje reeel naar dit soort zaken te kijken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 25 maart 2011, 19:59:55
De discussie ging of een AED op hun grotere boten mee zou moeten gaan... en niet of deze ook bij het boothuis zou moeten hangen..

Waarom worden alle bootbemanningen wel getraind in zuurstof eerste hulp, en ehbo, (nu inclusief gebruik van de AED).
Het lijkt er op dat reanimeren nog steeds een onderdeel is van de interventies die een KNRM team moet kunnen uitvoeren.

Als je en zuurstof meeneemt, kan je toch ook een PAD300 meenemen..  die past zelfs in de deksel van de groene explorer cases die ze gebruiken..

Het gaat alleen in totaal om een redelijk bedrag aantal grotere boten, x 1200 euro.. blijft nog steeds een aardig bedrag..


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #46 Gepost op: 25 maart 2011, 22:55:00
Het zal vast ooit wel eens voorgekomen zijn dat een AED in een bus/tram/trein zijn nut heeft bewezen, maar dat is nog geen argument om dus iedere trein/tram/bus maar uit te rusten met een AED. Het is en blijft een kosten baten analyse, was dat niet zo dan zou ieder huis, iedere auto/fiets/boot met zo'n ding uitgerust worden.

Ik denk dat ik niet volledig ben geweest. Het ging om een medevac het SLO aan boord van het schip liep blauw aan en toen is de boel in gang gezet. Hoe dan ook, een trein is geen reddingseenheid, daarvoor hebben we op het land ambulances. Op zee zijn die er niet, hoewel ik een voorstander ben van AED's in het OV. Maar daar gaat het nu even niet om.
Ik geloof dat een AED wel degelijk nut heeft aan boord van het schip van een hulpdienst. Maar ook zeker aan boord van schepen in het algemeen. De eerste periode ben je toch op je zelf aangewezen.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #47 Gepost op: 26 maart 2011, 16:51:02
Ehhhhh

Volgens mij komen er binnenkort AEDīs in de uitrusting terecht....

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #48 Gepost op: 26 maart 2011, 17:43:51
Ehhhhh

Volgens mij komen er binnenkort AEDīs in de uitrusting terecht....

Res  8)
Bron?


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #49 Gepost op: 13 april 2011, 14:56:56
Het spijt me ten zeerste als ik ongemak veroorzaak dit 'dooie topic' weer naar boven te halen. Toch denk ik dat mijn reactie wel degelijk van enig nut kan zijn voor de discussie.

Ik kan me een verhaal van de KNRM herinneren (staat oa in het boek buiten beeld) waarbij er succesvol een reanimatie werd uitgevoerd met behulp van een AED. Het zou in eerste instantie om een onwelwording gaan maar het SLO liep blauw aan etc. de aanwezige opstapper heeft toen snel om een AED gevraagd en succesvol weten te reanimeren. Waar deze AED vandaan is gekomen weet ik niet.

Een AED is dus wel degelijk nodig..

Dit is waarschijnlijk het artikel dat je bedoelde: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/dordrecht/reddingrapporten/?contentID=66A4AEB1 Hierbij was de AED van de Reddingsbrigade IJmuiden. Was een topsamenwerking, zoals het hoort.

Er is ook nog een AED inzet geweest van KNRM IJmuiden op zee, hier is de AED van het KNRM kantoor naast het reddingstation gebruikt.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.