AED bij de KNRM is zinloos

Auteur Topic: AED bij de KNRM is zinloos  (gelezen 14260 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2008, 15:23:03
De KNRM heeft daar onderzoek naar gedaan. Het is de afgelopen drie jaar niet nodig geweest om een AED te gebruiken als ze die gehad zouden hebben. Daarom staan de baten naar verwachting niet in verhouding tot de kosten.
Bedenk ook dat de KNRM niet patrouilleert en dat de kans dat ze "toevalig een schip voorbij varen waar een iemand net op dat moment hartfalen heeft gering is.
Veel beter zou je ze in veerponten, rondvaartboten en partyschepen kunnen hangen. De kans is groter dat je daar een hart aanval krijgt dan op of bij een reddingsboot van de KNRM. Reddingsbrigades is een ander verhaal. Als er duizenden mensen recreëren op het strand is een boot het snelst ter plekke waar een aed nodig is en op het water geldt dat ook dan dat sommige reddingsbrigade toch al op het water zijn. Hier met een mooie dag een stuk of 6. Als die nu onderling een beetje afstemmen in welk gebied ze gaan liggen, wordt de kans groot dat je op tijd bent met het aansluiten van de AED op het SO.

Henk
Een stuk of 6 mogelijke AED inzetten of een stuk of 6 boten?  :-[


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2008, 16:32:24
Een stuk of zes boten met AED aan boord. ;D  ;) Echte AED inzetten hebben we hier ook maar weinig, wel in combinatie met zuurstof bij verdrinking, maar niet hartfalen alleen.

Henk


Glenn2

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2008, 17:09:20
Gelukkig ;)


rescuebob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2009, 16:35:58
Ik stem ook oneens. Het is toch juist goed als de knrm of reddingsbrigade over een aed beschikt? Bij een reanimatie is snelheid geboden, als de brigade/knrm er als eerst zijn lijkt mij meer dan logisch dat ze over een aed beschikken. En moet je dan omdat er al een lange tijd niets gebeurd is, geen voorzorgsmaatregelen nemen?
If the standard isn’t practical, the practical becomes the standard (Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2009, 17:38:30
Je scheert de reddingsbrigade en de KNRM over één kam en dat vind ik niet terecht. Je hebt het over snelheid, de uitruk + vaartijden van de KNRM, niet te vergelijken met die van een preventief al op het water zijnde reddingsbrigade. Een met een AED van huis af komende reddingsbrigade heeft ook weinig zin. Alleen als je binnen enkele minuten ter plaatse kan komen heeft een AED kans van slagen.  Bedenk dat je ter plaatse gekomen ook nog wel een minuut of twee nodig hebt eer dat je de eerste schok toe kunt dienen.En als je van huis moet komen neem dan een ambubemanning mee en laat maar meteen een trauma heli komen met een MMT. Tot die tijd zuurstof erop en ALS met een aangesloten AED. Af en toe proberen of ie wat ziet en gaat schokken, anders doorgaan en naar de kant, grote boot of een eiland.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #25 Gepost op: 24 januari 2009, 20:12:44
Wat mij opvalt is dat de KNRM dit van bovenaf voor alle stations beslist.
En dat in de praktijk diverse stations via lokale initiatieven zelf voor een AED zorgen.

En dat de KNBRD zich als centrale organisatie helemaal niet bezig houdt met de AED.
En dat de brigades het zelf wel oplossen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


rescuebob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2009, 11:01:42
Je scheert de reddingsbrigade en de KNRM over één kam en dat vind ik niet terecht. Je hebt het over snelheid, de uitruk + vaartijden van de KNRM, niet te vergelijken met die van een preventief al op het water zijnde reddingsbrigade. Een met een AED van huis af komende reddingsbrigade heeft ook weinig zin. Alleen als je binnen enkele minuten ter plaatse kan komen heeft een AED kans van slagen.  Bedenk dat je ter plaatse gekomen ook nog wel een minuut of twee nodig hebt eer dat je de eerste schok toe kunt dienen.En als je van huis moet komen neem dan een ambubemanning mee en laat maar meteen een trauma heli komen met een MMT. Tot die tijd zuurstof erop en ALS met een aangesloten AED. Af en toe proberen of ie wat ziet en gaat schokken, anders doorgaan en naar de kant, grote boot of een eiland.

Henk
be

Ik vind dat je gelijk hebt henk, de reddingsbrigade waarbij ik lid ben beschikt wel over een alarmploeg. Wij hebben aed en zijn meestal evensnel ter plaatsen als de krnm. Ik dacht even niet na over de echte strandbrigades enz. En toch zou daar de aed ook aanwezig moeten zijn. Op het strand kan immers ook het nodige gebeuren.

groet Jeffrey.
If the standard isn’t practical, the practical becomes the standard (Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2009, 12:14:29
Het is geen noodzakelijk item aan boord en kan me er dus in vinden dat de KNRM als organisatie er geen geld aan besteed.
Indien men echter lokaal gelden bij elkaar brengt voor een AED is er niets tegen om (indien er plaats voor is) deze aan boord te hebben voor het geval men toevalligerwijs enig nut hiervan zou kunnen hebben tijdens een inzet.
Het lijkt me wel dat je als organisatie uit moet kijken dat je niet alles wat je aangeboden krijgt ook onvoorwaardelijk aan boord moet stouwen voor het geval zich die ene uitzonderlijke situatie voordoet.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2009, 12:20:40
Ja Kees, en er komt nog wat anders om de hoek kijken. Stel er is een onwelwording. Hé, denkt men, we piepen de KNRM ff, die heeft een AED.

Kom je daar aan met je AED na 20 minuten of langer.


WAAR BLEVEN JULLIE NOU!!!!  >:(

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2009, 14:54:56
Ja Kees, en er komt nog wat anders om de hoek kijken. Stel er is een onwelwording. Hé, denkt men, we piepen de KNRM ff, die heeft een AED.

Kom je daar aan met je AED na 20 minuten of langer.


WAAR BLEVEN JULLIE NOU!!!!  >:(

Henk
tja, ik heb het volgens mij al is eerder in dit topic gezegd, maar kijk is een keer verder dan die visvijver!
Er zijn genoeg plekken (bv de kustgebieden, waddeneilanden en zeeuwse wateren) waar een AED ook voor de KNRM een meerwaarde kan hebben. Natuurijk is het zo dat bij een alarmering er een tijdsvak is, maar er zijn genoeg evenementen en activiteiten waarbij de KNRM wel al op het water aanwezig is en genoeg plekken waar de wippertruck ook een first responder rol heeft (samen met de RB's) in de duin- en strandgebieden! Natuurlijk blijft het een financiele afweging, maar zeggen dat het geen nut kan hebben blijft wel erg kort door de bocht. (die bij de supermarkt op de hoek hier is de afgelopen vijf jaar ook nog nooit gebruikt...ook maar weghalen dan?)
[img]/img]