AED bij de KNRM is zinloos

Auteur Topic: AED bij de KNRM is zinloos  (gelezen 14251 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2009, 15:52:08
Kan bij een medivac, dan tussentijds een patient niet onwelworden. ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2009, 16:27:46
Jawel Peter, natuurlijk. Want ook een theoretische mogelijkheid -hoe klein ook- is een mogelijkheid.  Maar de KNRM heeft gemeend op basis van onderzoek -hoe vaak hebben wij zulk een machine in den verleden ontbeerd- en in al haar wijsheid aanschaf niet lonend te vinden.

Maarja, wij dachten ook maar een enkele keer zuurstof nodig te hebben. En kijk: nu zegt onze vullert "zijn jullie daar al weer?"

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #32 Gepost op: 26 januari 2009, 09:29:18
(die bij de supermarkt op de hoek hier is de afgelopen vijf jaar ook nog nooit gebruikt...ook maar weghalen dan?)

Correctie Erny,

de AED bij de super bij jou om de hoek, Dirk van de Broek, is wel degelijk vorig jaar met positief resultaat ingezet door medewerkers van die supermarkt. De BRW Zandvoort kwam als tweede AED en politie Kennemerland als derde AED. Maar waar gaat het om bij een AED inzet? Juist de eerste klap kan een daalder waard zijn. Waarom hangt er op de Luchthavern Schiphol om de 50 meter een AED, juist om het delay zo kort mogelijk te laten zijn. Resultaat . . . . Schiphol heeft de meeste geslaagde reanimaties!

Henk,

wat is de doelstelling van de KNRM?
Citaat
"De stichting KNRM heeft ten doel het kosteloos (doen) verlenen van hulp en bijstand aan hen die voor de Nederlandse kust "
Bron: www.knrm.nl
wat is de doelstelling van reeddingsbrigades Nederland?
Citaat
De Reddingsbrigade spant zich, met al haar ter beschikking staande middelen, in voor het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in Nederland.
Bron: www.redned.nl

De KNRM gaat voor materiaal en de reddingsbrigades gaan voor de mensen.

RR (lekker kort en simpel)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2009, 10:04:58
@Rolf: duidelijk...

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2009, 14:31:01
En de doelstelling van de brandweer?
Volgens de brandweerwet:
het beperken en bestrijden van gevaar bij ongevallen
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #35 Gepost op: 26 april 2010, 00:12:15
AED redt het leven van een 42 jarige man uit Oekraïne.
IJmuiden, 25 april 2010
Dinsdagmiddag 20 april om 18 minuten over 1 vooralarm MEDEVAC voor de bemanning van de Koos van Messel. De bemanning gaat alvast naar de reddingboot. Wanneer ze zich in melden bij het KWC wordt er gevraagd om stand-by te blijven. In het ankergebied ligt de motortanker “Hornisse” aan boord is een bemanningslid met pijn op de borst. Het is dan nog niet zeker of de patiënt met de reddingboot of met de helikopter van boord wordt haalt. Voor de zekerheid wordt er vanuit het hoofdkantoor de AED meegenomen. Dan komt de kustwacht in de lucht met de mededeling dat er gevaren moet worden. Op de vraag gaat er ook nog ambu personeel mee wordt geantwoord nee bij aankomst weer in IJmuiden zal er een ambulance klaar staan. De “Hornisse” ligt in positie: 52°31.3 N om 004°20.6 O. Om half 2 gaat de Koos van Messel los van de steiger. Buiten staat er een westenwind kracht 4 Beaufort en is het zicht goed. Als de Koos van Messel om 13:58 uur bij de “Hornisse” komt worden er 2 opstappers (waaronder Bauke Bakker van beroep ambulance medewerker en nu toevallig vrij was) over gezet. Tijdens het overzetten van de 2 opstappers krijgen we te horen dat de man neer gegaan was. Met spoed gaan er nog 2 opstappers aan boord van de “Hornisse” met zuurstof en AED. In een oogopslag ziet Bauke dat het foute boel was. De patiënt is geheel blauw/paars van kleur en er is geen ademhaling en polsslag aanwezig. 14:02 onmiddellijk wordt er begonnen met reanimeren. De AED wordt aangesloten en de schok wordt toegediend met resultaat. De man is aanspreekbaar maar heeft een tekort aan zuurstof. Er wordt hem zuurstof toegediend 14:10 er wordt met spoed door Bauke een heli gevraagd met arts. Ondertussen gaat de reanimatie aan boord van de “Hornisse” door. De patiënt moet met spoed van boord af. Het vragen om de Heli blijft doorgaan. Wanneer ze de patiënt klaar maken voor vervoer met de reddingboot komt het Kustwachtcentrum in de lucht de melding dat de heli onderweg is. 14:40 De heli hangt boven de “Hornisse”. De patiënt wordt op de brancard van de heli gelegd en wordt naar boven gehesen. Bauke gaat met de heli mee richting het VU in Amsterdam. De kikker van de heli gaat retour met de Koos van Messel richting IJmuiden waar ze om 15: 50 uur afmeert. De patiënt van de “Hornisse” wordt bij aankomst in het VU in Amsterdam op genomen op de CCU ( Coronary Care Unit). In de loop van de avond krijgt hij wederom klachten. De dienst doende arts maakt een ego van zijn hart. Op de ego is te zien dat 1 helft van zijn hart niet goed functioneert, hij wordt meteen op de operatie tafel gelegd en wordt gedotterd. Tijdens deze ingreep wordt duidelijk dat 98% van zijn kransslagader verstopt zit. Er wordt een stent ingebracht en de patiënt wordt voor observatie opgenomen. Vrijdag 23 april is de patiënt overgebracht naar het haven ziekenhuis in Rotterdam en is vandaar uit richting land van herkomst gerepatrieerd. Hij liep over de afdeling en heeft geen neurologische uitval overgehouden aan zijn hartstilstand.

Dus toch wel handig soms ;) O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 26 april 2010, 00:48:02
Heel goed! Terecht is al eens opgemerkt dat -ook al moet de KNRM meestal van huis komen en duurt de inzet voor een AED dan te lang- de AED zijn nut kan bewijzen als de KNRM zoals de meeste reddingsbrigades al op het water is en dus weinig tijd nodig heeft de patiënt te bereiken.

Alleen zal zo'n verhaal nog geloofwaardiger worden als niet beweerd wordt dat op een inmiddels aanspreekbare patiënt de reanimatie wordt voortgezet.

Of je moet het ondersteunend toedienen van zuurstof aan een zelfademende patiënt als reanimeren zien...
Of de patiënt moet aanspreekbaar geweest zijn tijdens het reaninmeren, dat kan ook natuurlijk...

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #37 Gepost op: 26 april 2010, 00:57:06

Alleen zal zo'n verhaal nog geloofwaardiger worden als niet beweerd wordt dat op een inmiddels aanspreekbare patiënt de reanimatie wordt voortgezet.

Henk


Scherp! ;D ;)

Maar goed hoe dan ook weer een mooie aktie O0


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #38 Gepost op: 26 april 2010, 03:51:41
Blijft een moeilijke kwestie met een aed aan boord je moet wel goed je eigen veiligheid in acht nemen wanneer je een aed gaat gebruiken onder natte omstandigheden het is namelijk ook al eens voorgekomen dat de hulpverlener zelf een schok kreeg door de geleiding van het water dat kan toch niet de bedoeling zijn. En als het dan zo weinig keren voorkomt is reanimeren zelf ook nog steeds een goede en veilige optie. Vind wel dat er op de boothuizen van de KNRM een aed zou moeten zijn vaak is dat een opvallend gebouw wat voor mensen bekend is en dus makkelijk te vinden , het is alleen zo dat ze niet continu bemand zijn dus je komt wel eens voor een vaste deur maar ik denk dat dat bijna overal wel eens voorkomt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 26 april 2010, 10:33:13
Blijft een moeilijke kwestie met een aed aan boord je moet wel goed je eigen veiligheid in acht nemen wanneer je een aed gaat gebruiken onder natte omstandigheden het is namelijk ook al eens voorgekomen dat de hulpverlener zelf een schok kreeg door de geleiding van het water dat kan toch niet de bedoeling zijn. En als het dan zo weinig keren voorkomt is reanimeren zelf ook nog steeds een goede en veilige optie. Vind wel dat er op de boothuizen van de KNRM een aed zou moeten zijn vaak is dat een opvallend gebouw wat voor mensen bekend is en dus makkelijk te vinden , het is alleen zo dat ze niet continu bemand zijn dus je komt wel eens voor een vaste deur maar ik denk dat dat bijna overal wel eens voorkomt.

Ik zie meer in een AED alert oplossing dan te hopen dat er zich iemand in het KNRM gebouw bevindt. In Huizen wordt gekeken naar de mogelijkheid (lees of er geld voor is) van invoering van dit systeem.

Dan komen overal kastjes te hangen met AED's waar de AED bedieners de sleutel van hebben.

Henk