eerstehulpinhuis.nl: goede ontwikkeling of niet?

Auteur Topic: eerstehulpinhuis.nl: goede ontwikkeling of niet?  (gelezen 7126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Gepost op: 20 oktober 2008, 14:15:13
Kreeg onderstaand e-mailtje via via onder ogen; ik heb mogelijk privacygevoelige informatie verwijderd.

Citaat
From: ×××
Sent: maandag 20 oktober 2008
To: ×××
Subject: Eerste Hulp in Huis, online cursus EHBO

Beste vriend(in), kennis en relatie,

Ik zou je willen verzoeken dit bericht te bekijken en als je het idee hebt dat onderstaand interessant zou kunnen zijn voor jouw bedrijf, je willen vragen dit door te sturen naar de collega die verantwoordelijk is voor opleidingen.

Eerder kondigde ik al de geboorte van de online cursus EHBO van Eerste Hulp in Huis BV aan. Eerste Hulp in Huis heeft het initiatief genomen om in samenwerking met een geaccrediteerd landelijk aanbieder van EHBO-curssusen (Rescue Nederland BV) een e-learning cursus EHBO voor consumenten te realiseren. Afgelopen augustus is de EHBO-cursus via internet van Eerste Hulp in Huis online gegaan via www.eerstehulpinhuis.nl en ondertussen hebben enkele honderden mensen zich al ingeschreven en zijn de eerste praktijkavonden gepland. Alle kinderziektes zijn eruit en de reacties van cursisten zijn bijzonder positief en enthousiast.

In deze cursus worden alle onderdelen uit het basisdiploma EHBO volgens de eindtermen van het Oranje Kruis aangeboden op een professionele en heel erg leuke en levendige manier onder andere middels film, animatie en voice-over. Overal waar dat van toepassing is, wordt onderscheid gemaakt tussen handelingen bij volwassenen, kinderen of zuigelingen.

Via online leren kan alleen theorie worden aangeboden, daarom zijn door Rescue Nederland twee aanvullende klassikale dagdelen ontwikkeld; een Praktijkavond van 3 uur waarin de theorie geoefend kan worden en een Examenavond waarin 1,5 uur geoefend wordt en daarna meteen ook het examen basisdiploma EHBO van het Oranje Kruis wordt afgenomen. Na het behalen van de e-learning cursus ontvangt de cursist een certificaat theorie waarmee toegang verkregen wordt tot die speciaal ontwikkelde klassikale dagdelen en/of examen. Deze klassikale deelcursussen worden landelijk aangeboden.

Ondertussen zijn wij benaderd door verschillende bedrijven die interesse hebben om deze cursus aan hun werknemers aan te bieden. Eenerzijds omdat zij als werkgever deze cursus een leuk en nuttig 'kado' vinden en zodoende gebruiken als extra secundaire arbeidsvoorwaarde, anderzijds omdat zij het belangrijk vinden dat onder andere in de werksituatie meer mensen verstand hebben van EHBO, reanimatie en het gebruik van een AED.

Naar aanleiding van deze contacten hebben wij speciale aanbiedingen en services ontwikkeld voor werkgevers:
  • De online cursus die normaal € 29,95 inclusief BTW kost, kan tegen (sterk) gereduceerd tarief worden aangeboden, afhankelijk van het aantal cursisten per bedrijf van € 15,00 tot  € 20,00 exclusief BTW per persoon.
  • Praktijk- en/of examenavonden kunnen op het bedrijf zelf georganiseerd worden.
  • Er kunnen rapportages aangeleverd worden met overzichten van de cursisten en hun voortgang c.q. behalen van de eindtoets.
  • Indien gewenst kan de cursus worden aangeboden in de 'look & feel' van het bedrijf.
  • Indien gewenst kan de cursus in een bestaand e-learning systeem (LMS) geplaats worden.
  • Indien gewenst kunnen beelden en achtergronden in de cursus vervangen worden door beelden en achtergronden van het bedrijf.
  • Indien gewenst kunnen onderdelen uit de cursus achterwege blijven of worden toegevoegd.

Indien interesse bestaat in deze aanbiedingen kan contact worden opgenomen via onderstaande telefoonnummers of mail. De cursus is inhoudelijk te bekijken middels een demo-login. Als daar interesse in is, hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
×××, directeur
 
Eerste Hulp in Huis BV
www.eerstehulpinhuis.nl
 
Telefoon: ×××
Mobiel: ×××
 
Postadres:                        Bezoekadres:
Postbus 931                     ×××
3000 AX Rotterdam           ×××
 
KvK 24437187
BTW NL8195.42.106.B01

De website ziet er erg professioneel uit, maar bij mij rijst direct de vraag: wat heeft iemand hier aan?! Eerstehulpverlening is in mijn ervaring (ledidinggevende ehv Rode Kruis; SIGMA-teamleider; voormalig Hoofd-BHV) iets dat met name gestoeld is op ervaring: simpelweg doen en oefenen met je handen. Tuurlijk kun je de theorie uit een boekje (of vanaf een website) leren, maar vragen stellen of extra uitleg gaat niet lukken.
Mijn stelling is dus dat dit een slechte ontwikkeling is, en dat een cursus als deze schijnveiligheid geeft. Voor bedrijven omdat deze snel een aantal ehv'ers opleiden die feitelijk niets kunnen, maar wel denken gedekt te zijn bij een ongeval. Voor particulieren omdat die denken een huisgenoot/ander slachtoffer te kunnen helpen, maar in praktijk wienig kunnen uitrichten omdat het er net even anders uitziet dan op de pc.

Dit duidelijk buiten de vraag of een Oranje Kruis basisdiploma nu wel of niet voldoende is voor het verlenen van eerste hulp in welke situatie dan ook, die discussie is vast al vaker gevoerd en behoeft geen herhaling in dít topic. :)




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2008, 08:22:02
Een EHBO-opleiding is een 'product' dat verkocht wordt door meerdere instanties in Nederland (net zoals 'zorg' een product is dat wordt aangeboden door oa meerdere ziekenhuizen, priveklinieken etc). Of het daadwerkelijk is toevoegt is van ondergeschikt belang, zolang mensen het maar kopen.
Arts  www.alphalog.nl


Ehih

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2008, 08:42:40
Beste q300r_bc2,

Ruim 12 miljoen mensen boven de 20 jaar in Nederland en slechts 300.000 mensen met een Eerste Hulp diploma.
2,3 miljoen gezinnen, waaronder ruim 4 miljoen ouders die geen idee hebben wat te doen als zich een noodsituatie voordoet en hun kennis van babybladen en -websites moeten halen.
Overal worden AED-apparaten opgehangen, met een kans van slechts 2 op 100 dat er ook iemand in de buurt is die weet hoe het apparaat werkt.

Het is hard om te zeggen, maar de traditionele EHBO-wereld heeft gefaald en faalt nog steeds om ervoor te zorgen dat de broodnodige basiskennis verspreid wordt. De traditionele EHBO-ers houden kennis schijnbaar graag voor zichzelf met moeilijke technische termen en het zich druk maken of het verbandje linksom of rechtsom gelegd moet worden. Als gevolg hiervan weten veel te weinig mensen ook maar iets van het verlenen van Eerste Hulp. Dat is jezelf belangrijk maken in plaats van kennis uitdragen. Het Rode Kruis (internationaal natuurlijk de organisatie voor Eerste Hulp) denkt hier precies zo over en heeft zich als doel gesteld om Nederlanders in ieder geval wat basiskennis aan te bieden, al is het maar hoe 112 gebeld moet worden.

80% van Eerste Hulp is kennis, theorie dus en is te leren zonder te oefenen. Jazeker, een aantal zaken zoals reanimatie en het gebruik van een AED moet geoefend worden. Middels Eerste Hulp in Huis weten mensen in ieder geval alvast welke eerste handelingen ze kunnen verrichten en worden ook in de gelegenheid gesteld om te oefenen middels de aangeboden praktijkavonden.

De cursus van ruim 5 uur is zo opgezet, met film en animatie, dat veel handelingen heel erg duidelijk zijn en zonder moeite geleerd kunnen worden. Daarnaast is gebruik gemaakt van de nieuwste leermethoden; leerstof aanbieden in herkenbare context waardoor veel meer onthouden wordt. Misschien zelfs wel meer dan tijdens 6-10 avonden in het buurthuis, waar de kwaliteit afhangt van de individuele instructeur en de snelheid van de mede-cursisten. Het onderwijs in het algemeen heeft hier ook moeite mee, docenten besteden graag veel tijd aan het urenlang vertellen van allerlei theorie, terwijl er ondertussen veel betere methoden zijn om die tot je te nemen en de tijd in de klas veel efficiënter te gebruiken om het geleerde te oefenen; competentiegericht onderwijs heet dat.

U spreekt vanuit een achtergrond van vele jaren bezig zijn met EHBO. Ik denk dat u zich vergist in de tijd die mensen tegenwoordig hebben om EHBO te leren en het niveau dat gevraagd wordt voor het basisdiploma waarmee al een flink verschil gemaakt wordt ten opzichte van gewoon helemaal niets ervan weten.
En wie weet, beste q300r_bc2, zijn er bij de tienduizenden mensen die op deze wijze op een structurele en goede manier in aanraking komen met Eerste Hulp er wel een aantal die het zo interessant vinden dat ze meer willen leren. Daarmee zou het aantal instructeurs wel eens uitgebreid kunnen worden.

U heeft alleen de website gezien. Ik daag u uit om mij te vragen om inloggegevens voor de cursus, deze te bekijken en dan nogmaals aan te geven of u deze volgens mij zeer waardevolle bijdrage aan de kennis van Eerste Hulp een ongewenste ontwikkeling vindt.

Met vriendelijke groet,
Arnold Einhaus, directeur Eerste Hulp in Huis
arnold@eerstehulpinhuis.nl


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2008, 11:19:12
Beste Arnold er staat een storend foutje op je site onder het kopje organisatie. Een cursus kan, in tegenstelling tot wat er staat, nooit voldoen aan iso 17024. Veel succes verder.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2008, 21:26:15
Beste Arnold,

Ik ben het met je eens dat de traditionele EH organisaties met alle goede bedoelingen daarbij niet adequaat gereageerd hebben. (Ik heb bewust het woord falen niet gebruikt)

Het Oranje Kruis is al jaren bezig om het roer om te gooien en wordt daarbij gehinderd door de traditie van tientallen jaren, dat eenheid gelijk stond aan het exact uitvoeren van de beschreven technieken. Je kunt en mag geen mensen, die jaren in een strak keurslijflijf de lessen gegeven hebben, verwijten dat ze gefaald hebben. Wel moeten deze mensen, voor zover dat nog kan, geholpen worden bij de meest moeilijke bijscholing die ze ooit gehad hebben.

De wil zeker niet zeggen dat het OK gefaald heeft. Zij hebben de pech dat zij de blok aan het been hebben omdat zij 100 jaar geleden een adequate hulpverleningsorganisatie op poten hebben gezet. Ik zie het OK een krasse vitale dame die nodig een staaroperatie moet ondergaan en dringend toe is aan een setje heupproteses. Maar ook als de een dame die haar kinderen het beste mee heeft willen geven, en nu de kinderen en klein kinderen zijn uitgevlogen, met lede ogen moet toezien dat het gezin door eigen belangen uit elkaar valt.

Ik ben een groot voorstander dat de EH zo breed mogelijk wordt verspreid. Voor een deel van de bevolking zal deze weg zeker een meerwaarde hebben. Al was het alleen de bewustvorming die dit met zich mee brengt. Ik vertel mijn cursisten aan het begin van de cursus, dat ik ze de nodige technieken ga aanleren maar dat je EHV leert op de straat tijdens de echte hulpverleningen. In het verlengde daarvan zie ik de praktijklessen als een essentieel onderdeel van de opleiding.


Ehih

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2008, 08:37:27
Beste Maarten,

Ik ben het voor een heel groot deel met je eens hoor. Ik reageerde wat steviger op je stelling omdat een goede discussie over dit onderwerp best aan de orde is. Ik heb een achtergrond in het MBO-onderwijs waar het 'nieuwe leren', oftewel competentiegericht onderwijs, ook een heet en lastig onderwerp is voor mensen die tientallen jaren geleerd hebben iets op een bepaalde manier te doen.

Absoluut niets ten nadele overigens van de tienduizenden vrijwilligers, die zich belangeloos en vaak eenzaam inzetten om mensen te helpen en activiteiten te ondersteunen. Het OK is trouwens wel degelijk erg geinteresseerd en werkt mee aan dit initiatief. Gezamenlijk wordt onderzoek uitgevoerd naar de door cursisten ervaren kwaliteit en de examenresultaten van cursisten die hun kennis via onze cursus hebben opgedaan.

Eerste Hulp in Huis richt zich voornamelijk op die miljoenen Nederlanders die in de gegeven situatie er niet bij stilstaan of er niet aan toekomen om Eerste Hulp te leren en is verder zeker graag bereid samen te werken met alle partijen om een optimaal bereik en een optimaal efficiente verspreiding van Eerste Hulp kennis en vaardigheiden te realiseren.

Je hebt me aangegeven de cursus te willen bekijken en je bevindingen hier terug te koppelen. Dat waardeer ik zeker en ik denk dat alle lezers hier erg benieuwd zullen zijn! Wordt vervolgd dus. ;-)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2008, 13:17:03
Het is een handige manier van scholing aanbieden ;)
goed bedacht en ook dan de link naar een geldig diploma :)


Prins

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 november 2008, 09:52:51
Ik ben al jaren actief in de wereld van e-learning en de eerste reactie van dit forum vind ik weer typisch voor een introductie van een nieuwe cursus. Al vaker zie ik weerstand vanuit de bestaande opleidingen. Of dat nu te weing kennis of ervaring is, of angst voor het verlies van omzet? Al heel snel verzanden de discussies in allerlei niet relevante details en over de effectiviteit van leren via de computer.

Daarom wil ik toch ook even wat over e-learning laten weten. Elk jaar zijn er miljoenen mensen wereldwijd die kennis opdoen via e-learning, waarvan ook een zeer groot deel in de gezondheidszorg. Wereldwijd heeft de e-learning sector jaarlijks een omzet van meer dan 35 miljard dollar (zie voor meer info op de wiki over e-learning).

E-learning (en ook e-health overigens) is er en zal naar de toekomst toe een belangrijkere rol gaan spelen in op het opleiden van mensen. In plaats van de discussie over details e.d., zou het beter zijn om met elkaar te gaan praten hoe alles beter kan. Spijkers op laag water zoeken kan iedereen. Oplossingen aandragen helaas niet, maar dat ligt nu eenmaal niet in de Nederlandse cultuur, waar men graag klaagt (zoals ik nu zelf ook doe....).

Ik heb de website van Eerste Hulp in Huis bekeken en ben erg onder de indruk van het initiatief. Ze zijn zich er bewust van de grenzen van e-learning en tonen ook een theoriecertificaat. Daarnaast wordt dus ook een oefenavond aangeboden. Dus eigenlijk is de cursus b-learning, oftewel blended learning. Mischien zou het beter zijn om dat op de website te zetten. Hoe dan ook, dit is wel de manier om de kennis over te brengen, Ik wens ze dan ook veel succes!


theo2

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 november 2008, 10:23:27
Volgens mij wordt door een aantal mensen het doel over het hoofd gezien. De starter van deze discussie zegt "Dit duidelijk buiten de vraag of een Oranje Kruis basisdiploma nu wel of niet voldoende is voor het verlenen van eerste hulp in welke situatie dan ook." En daarmee geeft hij eigenlijk zelf al aan wat nou juist WEL de vraag is, en welk standpunt hij sowieso hanteert ten opzichte van het OK basisdiploma.


theo2

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2008, 10:45:01
Deze cursus is volgens mij een nieuwe variant op het basisdiploma aanbod, die misschien speciaal gericht is op een doelgroep van mensen die geen 'zin' hebben in een klassikale cursus of een boek. Nu leren ze het via de computer, en omdat dat iets nieuws komt er gelijk  dezelfde soort discussie op gang, die we al sinds jaar en dag opnieuw voeren over het OK basisdiploma, inhoud van boekjes, etc.

De oorspronkelijke vraag was "Goede ontwikkeling of niet", maar de vraagsteller geeft vervolgens hier gelijk een eigen draai aan met behoorlijk wat lading "wat heeft iemand hier aan?!". Vervolgens geeft hij aan dat hij vindt dat het allemaal om ervaring draait en over onvolledige kennis opdoen van eerste hulp verlenen.

Daarna zegt hij dit over particulieren (de doelgroep van deze cursus volgens mij, die waarschijnlijk anders helemaal geen EHBO hadden geleerd): "die denken een huisgenoot/ander slachtoffer te kunnen helpen, maar in praktijk wienig kunnen uitrichten omdat het er net even anders uitziet dan op de pc." Tja, van PC kun je dan ook maken "dan in het boekje", "dan bij de EHBO avondcursus", "dan bij Jan op wie ik moest oefenen op de praktijkdag, omdat hij zo moest lachen de hele tijd".

Er is dus een stelling waar ik me in kan vinden: "Eerste hulp verlenen leer je goed door doen en oefenen". Een groot deel is echter theorie, en die kun je ook wel leren van een computerscherm met plaatjes en filmpjes. Dat oefenen kun je trouwens ook doen, zie ik, omdat ze (eerstehulpinhuis.nl) ook een oefenavond aanraden(!)

Wat is in de realiteit het doel: Zoveel mogelijk mensen rond hebben lopen met kennis van eerste hulp. Beter theoretische kennis dan helemaal geen kennis, als het erop aan komt!

PS: Ik zie trouwens dat ze duidelijk aangeven dat praktijkkennis belangrijk is. In mijn ogen verkopen ze dus geen schijnzekerheid!