Late reactie, maar goed, misschien toch nog een inhoudelijke vraag/mening...
Als er nou in de media de berichten zijn, dat de politie geen tijd heeft om een aangifte op te nemen, of dat er om de een of andere reden later teruggekomen moet worden voor het doen van aangifte, is het dan niet mogelijk om in beginsel gewoon toch al een begin te maken aan het proces verbaal of de verklaring, dus bijvoorbeeld:
Slachtoffer: "Ik wens aangifte te doen terzake mishandeling".
agent: "Daarvoor zou u eerst bij de GGD een verklaring ....moeten halen"
slachtoffer:"oke, ik ga nu eerst dat doen, wanneer kan ik terug komen voor de rest van de verklaring?"
agent: " datum en tijd"
etc.
Daarmee voorkom je dat je mensen echt de deur wijst, en slachtoffers het "kastje naar de muur" gevoel krijgen.
Bij mishandeling is een ding altijd heel erg van belang dat is een letsel verklaring. Deze moet door de GGD worden afgegeven, dit kan alleen op vaste dagen. Dus meestal word een aangever eerst verwezen naar de GGD en nadat hij hier geweest is word de aangiften vaak pas opgenomen. Mede omdat bij dit soort zaken de aangiften door de recherche word opgenomen is het praktischer om een afspraak te maken zodat voldoende tijd ingeruimd kan worden voor de aangiften. Ook zien we vaak dat het soms handiger is om even te wachten met het opnemen van de verklaring tot de rust bij de aangever weer een beetje is terug gekeerd.
Dit alles wil niet betekenen dat het opsporings onderzoek pas begind na de aangiften. Meteen bij het bekend worden word onderzoek gedaan in zo geval.
Ik doe dagelijks dit soort zaken, en ik en mijn collega's zijn maar om een ding bij de politie gekomen en dat is om boeven te vangen. We maken soms zelfs heel veel overuren om dit soort zaken op te lossen. Mede omdat de politie een giga personeels tekort heeft. En soms kan ik een klein beetje giftig worden van berichtjes zoals boven geplaatst worden, vol met vooroordelen van mensen die niet gehinderd worden door enige kennis en lekker primair reageren. Wilde ik toch even kwijt.
mvg
Mike