politie geen tijd voor aangifte doen wegens mishandeling

Auteur Topic: politie geen tijd voor aangifte doen wegens mishandeling  (gelezen 4434 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Gepost op: 25 oktober 2008, 11:28:01
Hoi

Ik heb gehoort dat in amsterdam een joods man in elkaar geslagen is.
De man is naar het politie gegaan en werdt doodleuk gevraagt kom maar over een paar dgn terug ???

En gister hoorde ik dat er een oudere vrouw met een dartpijl in bijna in haar oog werdt geraakt door een 12jarige marokaanse jongen. en wat gebeurt er precies het zelfde kom maar over een paar dgn terug ???

Is dit normaal??????

Ik dacht dat de politie de plicht heeft om altijd een aangifte aan tenemen!
Of zie ik dat verkeerd???




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2008, 11:49:03
Nee dat zie je goed, de politie heeft altijd de plicht om een aangifte op te nemen... het loopt alleen niet altijd zoals je zou willen.


Om even over het eerste incident door te gaan, ik heb geen aanvullende info behalve wat in de media staat dus misschien zit ik er helemaal naast, maar als je overdag mishandeld wordt en dan 's avonds pas aangifte gaat doen is het al lastig om op heterdaad te gaan zoeken... die is dan namelijk niet meer aanwezig, dus de haast is er ook niet meer dan volgens mij.... Als ie nou gewoon 112 gebeld had op/vlak na het moment dat hij geslagen was had de politie in de buurt kunnen gaan zoeken, meneer op kunnen vangen en meteen zijn verhaal aan kunnen horen/kunnen muteren.....  Je moet de politie ook wel de kans geven om hun werk te doen, na een paar uur een bureau inlopen met een verhaal zonder dat de verdachten nog in de buurt zijn en zonder heterdaad, ja, dan kan ik begrijpen dat je dan gevraagd wordt op een rustiger tijdstip terug te komen.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2008, 22:03:38
Bij mishandeling is een ding altijd heel erg van belang dat is een letsel verklaring. Deze moet door de GGD worden afgegeven, dit kan alleen op vaste dagen. Dus meestal word een aangever eerst verwezen naar de GGD en nadat hij hier geweest is word de aangiften vaak pas opgenomen. Mede omdat bij dit soort zaken de aangiften door de recherche word opgenomen is het praktischer om een afspraak te maken zodat voldoende tijd ingeruimd kan worden voor de aangiften. Ook zien we vaak dat het soms handiger is om even te wachten met het opnemen van de verklaring tot de rust bij de aangever weer een beetje is terug gekeerd.

Dit alles wil niet betekenen dat het opsporings onderzoek pas begind na de aangiften. Meteen bij het bekend worden word onderzoek gedaan in zo geval.

Ik doe dagelijks dit soort zaken, en ik en mijn collega's zijn maar om een ding bij de politie gekomen en dat is om boeven te vangen. We maken soms zelfs heel veel overuren om dit soort zaken op te lossen. Mede omdat de politie een giga personeels tekort heeft. En soms kan ik een klein beetje giftig worden van berichtjes zoals boven geplaatst worden, vol met vooroordelen van mensen die niet gehinderd worden door enige kennis en lekker primair reageren. Wilde ik toch even kwijt.


mvg
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2008, 22:34:55
vooroordelen haal je weg door goed te communiceren en uit te leggen... Ik denk dat de mensen die hier lezen, na je uitleg, het volgende keer wel begrijpen... ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2008, 01:16:56
vooroordelen haal je weg door goed te communiceren en uit te leggen... Ik denk dat de mensen die hier lezen, na je uitleg, het volgende keer wel begrijpen... ;)

Maar als er een politie auto bij MacDonalds op het terrein rijd, dan komen ze daar toch zeker om een BigMac te scoren ....

Met andere woorden, die vooroordelen die blijf je houden, net als dat elke brandweerman zelf de fikkie's stookt  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2008, 21:27:37
Late reactie, maar goed, misschien toch nog een inhoudelijke vraag/mening...

Als er nou in de media de berichten zijn, dat de politie geen tijd heeft om een aangifte op te nemen, of dat er om de een of andere reden later teruggekomen moet worden voor het doen van aangifte, is het dan niet mogelijk om in beginsel gewoon toch al een begin te maken aan het proces verbaal of de verklaring, dus bijvoorbeeld:

Slachtoffer: "Ik wens aangifte te doen terzake mishandeling".
agent: "Daarvoor zou u eerst bij de GGD een verklaring  ....moeten halen"
slachtoffer:"oke, ik ga nu eerst dat doen, wanneer kan ik terug komen voor de rest van de verklaring?"
agent: " datum en tijd"
etc.


Daarmee voorkom je dat je mensen echt de deur wijst, en slachtoffers het "kastje naar de muur" gevoel krijgen.


Bij mishandeling is een ding altijd heel erg van belang dat is een letsel verklaring. Deze moet door de GGD worden afgegeven, dit kan alleen op vaste dagen. Dus meestal word een aangever eerst verwezen naar de GGD en nadat hij hier geweest is word de aangiften vaak pas opgenomen. Mede omdat bij dit soort zaken de aangiften door de recherche word opgenomen is het praktischer om een afspraak te maken zodat voldoende tijd ingeruimd kan worden voor de aangiften. Ook zien we vaak dat het soms handiger is om even te wachten met het opnemen van de verklaring tot de rust bij de aangever weer een beetje is terug gekeerd.

Dit alles wil niet betekenen dat het opsporings onderzoek pas begind na de aangiften. Meteen bij het bekend worden word onderzoek gedaan in zo geval.

Ik doe dagelijks dit soort zaken, en ik en mijn collega's zijn maar om een ding bij de politie gekomen en dat is om boeven te vangen. We maken soms zelfs heel veel overuren om dit soort zaken op te lossen. Mede omdat de politie een giga personeels tekort heeft. En soms kan ik een klein beetje giftig worden van berichtjes zoals boven geplaatst worden, vol met vooroordelen van mensen die niet gehinderd worden door enige kennis en lekker primair reageren. Wilde ik toch even kwijt.


mvg
Mike
 
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2008, 10:21:32
Maar als er een politie auto bij MacDonalds op het terrein rijd, dan komen ze daar toch zeker om een BigMac te scoren ....

Een BigMac?
Je weet toch dat we gek zijn op donuts  
Verkopen ze daar ook.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi