Schuimblusvoertuigen

Auteur Topic: Schuimblusvoertuigen  (gelezen 201516 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #390 Gepost op: 25 november 2013, 20:25:22
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1222953 date=1385406209
Neusje van de zalm

Zeeland Refinery heeft onlangs een order geplaatst voor het meest complete schuimblusvoertuig in de Ziegler historie met een bluscapaciteit van 10.000 liter per minuut. Dit schuimblusvoertuig is uniek vanwege de „triple agent‟ toepassing: de combinatie van blusapparatuur op basis van zowel water, schuim als poeder, een absolute vereiste in de petrochemische industrie. Ziegler Brandweertechniek onderstreept hiermee haar specialisme in industriële voertuigen.

Het "Triple Agent" concept werd al enige tientallen jaren geleden door de industrie gepropageerd voor het blussen van branden aan o.a. manifold achtige constructies, kolommen, in het algemeen pijpachtige constructies etc.
Opmerkelijk dat er kennelijk nu pas een voertuig op de markt komt dat kennelijk voldoet aan het "absolute vereiste in de petrochemische industrie" want een combinatie hoeft nmm echt niet zo moeilijk te zijn.


Dennis Evertse

  • Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
    • DennisEvertse.com
Reactie #391 Gepost op: 25 november 2013, 21:41:00
E-ones hebben ook "Tripple Agent" toch? Die kunnen poeder werpen vanuit het hart van de monitor terwijl ze schuim spuiten.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #392 Gepost op: 25 november 2013, 23:31:20
Citaat van: Dennis Evertse link=msg=1222974 date=1385412060
E-ones hebben ook "Tripple Agent" toch? Die kunnen poeder werpen vanuit het hart van de monitor terwijl ze schuim spuiten.

Klopt, deze E-one voertuigen kunnen dit ook maar deze zijn in Nederland vrij weinig aanwezig.

Zeeland Refinery heeft samen met Ziegler een pakket samen gesteld dat perfect aansluit aan de wensen en eisen van ZR.
Als dit voertuig klaar is dan hebben we een voertuig waar we trots op kunnen zijn en we nog vele jaren mee vooruit kunnen op onze site.
Alles wat we wilde zit op en in het voertuig, ik kan niet wachten om er mee te gaan werken.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #393 Gepost op: 26 november 2013, 00:21:07
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1222997 date=1385418680
Klopt, deze E-one voertuigen kunnen dit ook maar deze zijn in Nederland vrij weinig aanwezig.

moah, 25 stuks verdeeld over NL bij Defensie en 9 op Schiphol vind ik voor zo'n specialistisch voertuig niet weinig.. Zeker als je nagaat dat je ze van Defensie op aanvraag gewoon ter beschikking hebt als de nood ècht aan de man is. 98uiye

Desalniettemin is lokale beschikbaarheid van op de situatie toegespitst materieel altijd een pré, zeker om snel te kunnen handelen. Defensie is ondanks de beschikbaarheid helaas door de structuur van alarmeren altijd te laat t.p. om veel schade te voorkomen.

Gefeliciteerd met de succesvolle verwerving!
Bijdragen op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #394 Gepost op: 26 november 2013, 08:59:15
Citaat van: Dennis Evertse link=msg=1222974 date=1385412060
E-ones hebben ook "Tripple Agent" toch? Die kunnen poeder werpen vanuit het hart van de monitor terwijl ze schuim spuiten.
Voor mij als leek: Poeder en schuim of water gaan toch niet goed samen? Is er een filmpje van hoe dat werkt?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #395 Gepost op: 26 november 2013, 10:40:26
Wat is in werkelijkheid de toegevoegde waarde van schuim bij andere dan vloeistofbranden?
Wat is in werkelijkheid de toegevoegde waarde van schuim plus poeder bij het overgrote deel van branden ?

Schuim is maar bij een zeer beperkt aantal type branden echt zinvol toe te passen en het uiteindelijke effect is in feite dan ook nog maar marginaal, behalve dan het afdekken tegen herontsteking etc. bij vloeistofbranden.

Pas nadat je ook de aanliggende boel langdurig en voldoende hebt gekoeld en nadat de brand in hoge mate is bedwongen kun je een mogelijk succesvolle "schuimaanval" doen. De meerwaarde van het direct water/schuim mengsels spuiten tijdens een werkelijk grote felle brand t.o.v. puur water is nmm in feite nooit goed en overtuigend aangetoond.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #396 Gepost op: 26 november 2013, 11:05:03
Citaat van: JJ75 link=msg=1223031 date=1385452755
Voor mij als leek: Poeder en schuim of water gaan toch niet goed samen? Is er een filmpje van hoe dat werkt?

Tientallen jaren geleden waren er filmpjes van leveranciers waarin separaat water/schuim en poeder werden ingezet bij zogenaamde vliegtuigbranden en branden aan manifoldachtige constructies.
Middels deze filmpjes wilde men aantonen dat je dat soort branden niet uit kon krijgen met alleen schuim/water mengsels maar dat je daarbij ook poeder zou moeten toepassen.

Het grote probleem met poeder seq is dat je het in een behoorlijke concentratie*) niet heel ver kunt spuiten. Je hebt dus een dragend medium nodig om het poeder verder weg te brengen.
Het is inderdaad de vraag hoe en in welke mate de blussende werking van het poeder wordt beinvloed door het dragend medium water, water/schuim.
*)verstopt raken in het leidingsysteem en verwaaien van het poeder.

Uit de informatie bij het voertuig blijkt niet duidelijk of de inzet ook werkelijk een inzet combinatie water/schuim/poeder zal zijn of dat er eerst met water,water/schuim op grotere afstand en vervolgens met poeder seq. dichterbij gaat worden gewerkt.
(N.B.Misschien is er ondertussen een poeder ontwikkeld dat wel tegen het dragend medium water kan, maar ook dan blijft de vraag wat is het uiteindelijk effect van het poeder in die toch natte omgeving.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #397 Gepost op: 26 november 2013, 11:49:31
De meeste grotere schuimblusvoertuigen hebben een watertank van 10.000 liter.
Bij een bluscapaciteit van 10.000 liter/minuut is die watertank dus binnen een minuut schoon leeg.

(Een beetje brand blus je niet binnen een minuut, je moet eerst uitvoerig met water gaan koelen etc.)

Het lijkt mij dan ook veel logischer dat de schuimblusvoertuigen worden uitgerust met slangsystemen bijv 2x6" die snel en zonder al te veel inspanningen, dus een assortiment aan haspels oid,direct kunnen worden gekoppeld op voldoende bluswateraanvoer i.p.v indrukwekkende en ruimteverslindende watertanks die binnen de kortste keren leeg zijn.
Maakt de voertuigen aanmerkelijk goedkoper bij aanschaf en sneller effectief bij branden van enige omvang en van langere duur.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #398 Gepost op: 26 november 2013, 15:17:17
Citaat van: Thor link=msg=1223063 date=1385462971
De meeste grotere schuimblusvoertuigen hebben een watertank van 10.000 liter.
Bij een bluscapaciteit van 10.000 liter/minuut is die watertank dus binnen een minuut schoon leeg.

(Een beetje brand blus je niet binnen een minuut, je moet eerst uitvoerig met water gaan koelen etc.)

Het lijkt mij dan ook veel logischer dat de schuimblusvoertuigen worden uitgerust met slangsystemen bijv 2x6" die snel en zonder al te veel inspanningen, dus een assortiment aan haspels oid,direct kunnen worden gekoppeld op voldoende bluswateraanvoer i.p.v indrukwekkende en ruimteverslindende watertanks die binnen de kortste keren leeg zijn.
Maakt de voertuigen aanmerkelijk goedkoper bij aanschaf en sneller effectief bij branden van enige omvang en van langere duur.

De SB's hebben zo'n watertank om direct een eerste klap uit te kunnen delen bij vloeistofbranden. Die 10.000 liter water is misschien voor 'gewone branden' niet zo indrukwekkend, maar in Moerdijk (ik noem maar een voorbeeldje) had een SB in het absolute beginstadium van de brand doorslaggevend geweest. Zo zijn er natuurlijk tientallen situaties bij (petro)chemische bedrijven te bedenken waar een snelle inzet van een SB absoluut noodzakelijk is. Dan ben je heel blij met 10.000 liter water en schuimbijmenging.

Het opbouwen van een waterwinning kost altijd tijd. Dat een SB een bluscapaciteit van 10.000 liter per minuut heeft wil niet zeggen dat men dat ook ten volle benut. We kunnen de TS gewoon inzetten om snel losse stralen af te leggen of een waterkanon op te bouwen, dat heeft geen enkele toegevoegde waarde voor een SB...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #399 Gepost op: 26 november 2013, 16:03:00
Citaat van: Thor link=msg=1223063 date=1385462971
De meeste grotere schuimblusvoertuigen hebben een watertank van 10.000 liter.
Bij een bluscapaciteit van 10.000 liter/minuut is die watertank dus binnen een minuut schoon leeg.

(Een beetje brand blus je niet binnen een minuut, je moet eerst uitvoerig met water gaan koelen etc.)

Het lijkt mij dan ook veel logischer dat de schuimblusvoertuigen worden uitgerust met slangsystemen bijv 2x6" die snel en zonder al te veel inspanningen, dus een assortiment aan haspels oid,direct kunnen worden gekoppeld op voldoende bluswateraanvoer i.p.v indrukwekkende en ruimteverslindende watertanks die binnen de kortste keren leeg zijn.
Maakt de voertuigen aanmerkelijk goedkoper bij aanschaf en sneller effectief bij branden van enige omvang en van langere duur.
Je moet zo'n industriële SB ook zien als een tweeledig voertuig. Enerzijds is het een echte SB om met de voorraad water en svm aan boord een eerste klap uit te delen (daarvoor heb je ook niet de maximale pompcapaciteit nodig) en anderzijds als industrieel blusvoertuig waarmee kan worden afgelegd op de bluswaterringleidingsystemen van de bedrijven in de (petro)chemie en waarvoor je uiteraard niet de tankinhoud, maar wel de grote pompcapaciteit benut om meerdere waterkanonnen te voeden.