Schuimblusvoertuigen

Auteur Topic: Schuimblusvoertuigen  (gelezen 198958 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #340 Gepost op: 20 april 2013, 16:14:19


Soort voertuig: Schuimblusvoertuig
Merk voertuig: DAF FAX CF85
Roepnummer: 6
Kenteken: BZ-RL-88
Korps: Bedrijfsbrandweer Shell Moerdijk
Kazerne: Shell Moerdijk
Bijzonderheden:

Zit er ook een dak monitor op? aangezien er op de bumper geen zit..


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #341 Gepost op: 20 april 2013, 16:41:17
Wat is het debiet van de SB van Shell?


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #342 Gepost op: 20 april 2013, 18:04:07
Ik kan mij vergissen maar volgens mij kun je nog net achter boven op het dak een monitor zien, of misschien beter gezegd een schuim kanon. En gezien het formaat van het voertuig en kanon zullen er wel heel wat liters uit komen. Kan alleen nergens wat over dit voertuig vinden. Nog niet eens een foto...


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #343 Gepost op: 20 april 2013, 18:06:00
Ik kan mij vergissen maar volgens mij kun je nog net achter boven op het dak een monitor zien, of misschien beter gezegd een schuim kanon. En gezien het formaat van het voertuig en kanon zullen er wel heel wat liters uit komen. Kan alleen nergens wat over dit voertuig vinden. Nog niet eens een foto...

Klopt helemaal. Had het voertuig al eerder bij iemand op facebook gezien, maar voor de rest is er weinig tot niks van te vinden. Zal eens kijken of ik nog wat meer info kan vinden.


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #344 Gepost op: 20 april 2013, 18:30:33
Citaat
Hij heeft water en schuim bij en een bruut van een pomp 8000 ltr/min.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #345 Gepost op: 20 april 2013, 19:25:15
Dat valt me dan iets tegen. Maar is zeker niet verkeerd


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #346 Gepost op: 20 april 2013, 20:08:11
Heb nog even het kenteken nagetrokken. En het is ook 'maar' een 360pk. De lichtste motor die voor dit type vrachtwagen beschikbaar is. Wel heeft hij een max totaal gewicht van 36,6 ton, een eigen gewicht van 12,7 ton en dus een laadvermogen van 23,9 ton. Die jongen kan dus heel wat water en schuim bergen. Maar goed met 8000 l/min is dat dus binnen 3 min weg... En dat is er van uitgaande dat het laadvermogen volledig aan water en schuim wordt besteed. Al zal hij in verhouding veel meer svm bij zich hebben dan water. En dus nog sneller al afhankelijk zal zijn van een voedingsbron.

Met die 360pk motor zal hij ook niet veel meer dan 8000 l/min kunnen leveren denk ik. En dan nog zul je een aardig toerental aan moeten houden.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #347 Gepost op: 20 april 2013, 21:25:49
Motorvermogen hoeft niet de beperkende factor te zijn. Ook de koppeling moet bepaalde krachten aankunnen.
De SBV van AA komt vanwege de koppeling niet boven de 1600 toeren uit. En dan nog perst hij zo 9500 liter uit de dakmonitor en in totaal bijna 14000.

Het gaat om het geheel: pomp, plaats van de pomp, motor, pto, leidingwerk, wel of geen hydraulische dompelpompjes, etc. Alleen de pomp en het motorvermogen zeggen niet zoveel


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #348 Gepost op: 20 april 2013, 22:29:08
Vergeet ook niet dat men op de meeste industriele bedrijfen een brandwatersysteem hebben met een werkdruk tussen de 8 en 14 bar!!
Dus met deze voordruk heb je niet veel pomp capaciteit nodig, voor de werkdruk maak je meestal gebruik van de stationaire druk van je systeem.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #349 Gepost op: 21 april 2013, 01:07:56
Tuurlijk het hele systeem moet het aankunnen. Maar de rdw database geeft nu eenmaal geen info over welke koppeling, bak, pto, of verdere uitrusting. Enige gegevens die we hebben zijn 8000 l/min en 360pk.

Voor zover ik weet is het sbv van RR gelijk aan die van AA, en die is voorzien van een 510pk motor, bijna anderhalf keer zo veel. Een wezenlijk verschil.

En een toevoer druk van 8 a 14 bar is natuurlijk heel mooi. Maar neem toch aan dat zo'n voertuig ook zelfstandig moet kunnen werken, het zij een korte duur.

Al vragen wij met onze hydrauliek veel minder liters, de drukken liggen dan weer veel hoger. En sommige wagens trekken dat gewoonweg niet. Bij de een de motor, de ander de koppeling, weer een ander kan de pto het niet aan.