Brandweerlieden Velsen zijn laaiend
Door rien floris en ko van leeuwen
VELSEN - Het nieuwe schuimblusvoertuig 565 van de brandweer Kennemerland gaat mogelijk in de verkoop. Dat levert geld op voor de bezuinigingen van 2,9 miljoen die de veiligheidsregio Kennemerland (VRK) vanaf 2012 moet doorvoeren. De mannen in de kazerne in Velsen zijn laaiend. Op de brandweerwagen staat een bord ‘Te koop teab’.
Volgens districtscommandant Frank van Herpen wordt de soep nog niet zo heet gegeten. Verkoop van de brandweerwagen staat op een lijstje met maatregelen waar het bestuur van de VRK zich over moet buigen. ,,We zitten met bezuinigingen van de VRK en zoeken naar invulling daarvan. Verkoop van het schuimblusvoertuig is één van de mogelijkheden, maar zo zijn er legio.’’
Bij de bezuinigingsoperatie zal volgens Van Herpen niet in het personeel worden gesneden. ,,Uitgangspunt bij bezuinigsoperatie is in ieder geval behoud van werk.’’
Het schuimblusvoertuig had overigens wel wat aanloopproblemen. De fraaie brandweerbolide staat al sinds maart 2010 in de garage en zou in mei in gebruik worden genomen. Desondanks is het schuimblusvoertuig nog steeds niet klaar voor de uitruk. Volgens Van Herpen heeft dat vooral te maken met instructie en opleiding van personeel.
De brandweerlieden in Velsen hadden de indruk dat de wagen zou worden doorverkocht aan Tata Steel IJmuiden. Maar daar is bij de staalgigant niets van bekend. ,,We hebben al een schuimblusvoertuig’’, zegt woordvoerder Pieter Schaffels.
Van Herpen bekent dat hij wel rondspeurt in brandweerland of ergens een korps is dat het voertuig zou kunnen overnemen en of dat realistisch is.
De mannen in de kazerne vrezen dat ze daarmee een financiele zeperd oplopen. De schuimblusbolide kostte indertijd 5,5 ton en het is maar de vraag of iemand dat er nu ook voor geeft.
Pikante vraag blijft bij de bezuinigingsoperatie of Velsen wel zonder schuimblusvoertuig kan.
De oude schuimbluswagen 565 dateert van eind jaren tachtig. Rijkswaterstaat plaatste de wagen bij de toenmalige gemeentebrandweer vanwege de verhoogde risico’s in de Velsertunnel en op het Noordzeekanaal. Schuimblusvoertuigen worden vooral ingezet bij vloeistofbranden waarbij ze door het spuiten van een schuimdeken in één keer de zuurstof weghalen waardoor het vuur dooft. Geen sinecure met de dagelijkse olietankers in het Noordzeekanaalgebied. Daarbij zijn ook afspraken gemaakt waarbij de schuimblusvoertuigen zelfs kunnen worden ingezet vanaf de pont.
Niet verplicht
Volgens een woordvoerder van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid is een schuimblusvoertuig niet verplicht. ,,Als je in een dorp in Noordoost Groningen zit, is dat anders dan in een industrieel gebied. Maar daar wordt ook veel samengewerkt tussen korpsen en bedrijfsbrandweer.’’ Zo is dat volgens VRK-woordvoerder Sander van Schagen ook geregeld. ,,Er zijn afspraken met Amsterdam, Tata, Schiphol en zelfs Rotterdam. Dat soort afspraken maakt het mogelijk om de verkoop van ons eigen schuimblusvoertuig aan te dragen als optie voor de bezuinigingen.’’
De 565 is het enige schuimblusvoertuig van de regio Kennemerland. Het oude voertuig werd vooral gebruikt bij uitrukken naar grote industriële panden zoals de remise van Connexxion en drukkerij Joh. Enschede. De tweede functie van deze wagen was de grote watervoorraad (10.000 liter). Bij veel branden wordt hij ingezet als extra watervoorziening of als blusmonitor. In die functie heeft de 565 dienst gedaan bij de strandhuisjesbrand 2004 en de brand op het schip Willem van der Zwan in 2007.