Schuimblusvoertuigen

Auteur Topic: Schuimblusvoertuigen  (gelezen 198849 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #210 Gepost op: 2 februari 2011, 01:58:05
Waarom is de oude 565 toen niet ingezet?
Zandvoort, Velsen en IJmuiden hebben bij elkaar 4 terreinvaardige tankautospuiten. Geen van deze wagens heeft op het strand gestaan.
Wat bij BLM9 een veel grotere rol heeft gespeeld is de aanwezigheid van een calamiteitenpad achter de paviljoens waar twee tankautospuiten stonden.

Goede vraag ... Ik heb werkelijk geen idee.
De daadwerkelijke wateraanvoer is inderdaad via het calamiteitenpad gegaan, waarom er niet vanaf het strand geblust is weet ik niet ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #211 Gepost op: 2 februari 2011, 10:49:34
Goede vraag ... Ik heb werkelijk geen idee.
De daadwerkelijke wateraanvoer is inderdaad via het calamiteitenpad gegaan, waarom er niet vanaf het strand geblust is weet ik niet ....



Zou datz misschien kunnen zijn dat men niet graag zout water in de pomp wil hebben. Dit kan behoorlijke schade aan de pomp opleveren. Misschien niet direkt maar naar langere tijd.

Aaldert


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #212 Gepost op: 2 februari 2011, 11:50:51
Je kan prima zout water verpompen. Dat is echt geen probleem, zolagn het water maar lekker blijft stromen zal het zout zich zeer minimaal afzetten aan het pomphuis. Wel na gebruik spoelen met zoet water anders wordt de pomp wel aangetast.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #213 Gepost op: 2 februari 2011, 12:09:06
Zou datz misschien kunnen zijn dat men niet graag zout water in de pomp wil hebben. Dit kan behoorlijke schade aan de pomp opleveren. Misschien niet direkt maar naar langere tijd.
Aaldert
Een tankautospuit of een schuimblusvoertuig op het strand zetten is per definitie niet hetzelfde als het gebruik van zeewater. Je kan ze ook voeden vanaf straat. Het schuimblusvoertuig heeft overigens zelf al 8000 liter water bij zich.
Voordat je zeewater kan gebruiken ben wel even verder. Van diverse kanten begrijp ik altijd dat je de zuigmond toch verder in zee moet leggen als dat je lopend kan doen.


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #214 Gepost op: 2 februari 2011, 13:35:05
Voordat je zeewater kan gebruiken ben wel even verder. Van diverse kanten begrijp ik altijd dat je de zuigmond toch verder in zee moet leggen als dat je lopend kan doen.

Ja, anders zit er direct zand in de pomp. Dat is overigens zo bij elk strand dus niet gebonden aan zoet of zout water.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #215 Gepost op: 2 februari 2011, 22:57:18
0098 0098 Ik wil wel graag zien als een korps besluit om zijn blusvoertuig aan de vloedlijn zet om zeewater aan te zuigen. Wel even waarschuwen als er foto´s worden geplaatst anders val ik van de bank van het  098uo 098uo 098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #216 Gepost op: 2 februari 2011, 23:05:28
 0098 0098 Ik wil wel graag zien als een korps besluit om zijn blusvoertuig aan de vloedlijn zet om zeewater aan te zuigen. Wel even waarschuwen als er foto´s worden geplaatst anders val ik van de bank van het  098uo 098uo 098uo
Blijf maar op de bank zitten want dat zal vermoedelijk niet snel gebeuren.
Wel kan er zout/brak water gebruikt worden als ze aan de kade staan. En de jachthaven in IJmuiden heeft zijn eigen bluspomp met brandkranen. En dat komt gewoon uit de (zoutwater) haven.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #217 Gepost op: 2 februari 2011, 23:10:36
Ik meen dat de KNRM het ooit eens geprobeerd heeft met een losse (zoutwater)pomp bij een strandhuisjesbrand tussen Wijk aan Zee en Heemskerk. Hoe goed bedoeld ook, het werd dus afleggen vanaf de TAS bij de dichtsbijzijnde strandopgang.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #218 Gepost op: 3 maart 2011, 00:32:41
Ervan uitgaande dat je 'overdreven' bedoelt: het is een flink gewicht zo'n SB, dus een V8 motor lijkt me beslist geen overbodige luxe ;)

Voor het gewicht is een V8 met 510 pk misschien wel overdreven,maar om een pomp met een capaciteit van 12000 liter aan te drijven heb je zo'n 400 pk motorvermogen nodig,als je dan ook nog rijdend wilt spuiten heb je zomaar ongeveer 500 pk motorvermogen nodig.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #219 Gepost op: 3 maart 2011, 03:03:41
Volgens het RDW mag het voertuig maximaal 28 000kg wegen. En het motorvermogen van het voertuig is: 375 kW (510 pk)

˝  * 28 000kg * 1,4 m/s in het kwadraat = 27 440 J

Voorbeeld 1: deze massa ga ik over een afstand van 50 meter bewegen met een snelheid van 1,4 m/s = ongeveer 5 kmh. De tijd die nodig is om die afstand te maken is: 50 m /  1,4 = 36 seconden.

Het vermogen dat nodig is bedraagt dan ongeveer:  27 440J / 36s = 762,2 w => ongeveer 0,8 kW.

Voorbeeld 2:  in de zelfde situatie, voor een snelheid van 80 kmh (22,2 m/s) wordt het vermogen:  310 800 / 2,3 s = 135 130 w => 135 kW ( 184 pk)

50m / 22,2 m/s = 2,3 seconden.

1/2 * 28 000 * 22,2 kwadraat = 310 800 J

Daaruit blijkt dat je tijdens een eenparige beweging in de eerste situatie: 0,2% van het motorvermogen nodig hebt. En in de 2 de situatie 36 % van het motorvermogen nodig hebt. Waardoor de stelling word bevestigd dat 375 kW overdreven veel motorvermogen is wanneer het alleen nodig zou zijn voor het rijden.

Ik weet niet zo veel over brandweervoertuigen dus ik geloof firefighter op zijn woord als hij zegt dat je 400 pk nodig hebt voor een dergelijke pomp. Dat is ongeveer 294,4 kW. De pomp heeft dus 78,4% van het motorvermogen nodig. De toerenteller wijst dan waarschijnlijk al bijna in het rood! Dan klopt de beargumentering van firefighter. 998765 0098

 *Voor het gemak heb ik luchtweerstand en rolweerstand buiten beschouwinggelaten.