Volgens het RDW mag het voertuig maximaal 28 000kg wegen. En het motorvermogen van het voertuig is: 375 kW (510 pk)
˝ * 28 000kg * 1,4 m/s in het kwadraat = 27 440 J
Voorbeeld 1: deze massa ga ik over een afstand van 50 meter bewegen met een snelheid van 1,4 m/s = ongeveer 5 kmh. De tijd die nodig is om die afstand te maken is: 50 m / 1,4 = 36 seconden.
Het vermogen dat nodig is bedraagt dan ongeveer: 27 440J / 36s = 762,2 w => ongeveer 0,8 kW.
Voorbeeld 2: in de zelfde situatie, voor een snelheid van 80 kmh (22,2 m/s) wordt het vermogen: 310 800 / 2,3 s = 135 130 w => 135 kW ( 184 pk)
50m / 22,2 m/s = 2,3 seconden.
1/2 * 28 000 * 22,2 kwadraat = 310 800 J
Daaruit blijkt dat je tijdens een eenparige beweging in de eerste situatie: 0,2% van het motorvermogen nodig hebt. En in de 2 de situatie 36 % van het motorvermogen nodig hebt. Waardoor de stelling word bevestigd dat 375 kW overdreven veel motorvermogen is wanneer het alleen nodig zou zijn voor het rijden.
Ik weet niet zo veel over brandweervoertuigen dus ik geloof firefighter op zijn woord als hij zegt dat je 400 pk nodig hebt voor een dergelijke pomp. Dat is ongeveer 294,4 kW. De pomp heeft dus 78,4% van het motorvermogen nodig. De toerenteller wijst dan waarschijnlijk al bijna in het rood! Dan klopt de beargumentering van firefighter.
*Voor het gemak heb ik luchtweerstand en rolweerstand buiten beschouwinggelaten.