...en om voorlopig even een einde te maken aan bovenstaande discussies...
--------------------------------------------------------------------------------
Botsing truck op tramhalte nog raadsel01-11-08 16:55 - [url=http://www.parool.nl]www.parool.nl[/url]
AMSTERDAM -
De technische recherche van de politie is nog steeds bezig de vrachtwagen te onderzoeken die vorige week vrijdag een ernstige ongeval bij de tramhalte aan de Linnaeusstraat veroorzaakte.
Volgens het Amsterdamse bedrijf Van Keulen, eigenaar van de vrachtwagen, was er mogelijk iets mis met de vergrendeling van de mechanische poten van de kraan.
Het zevenjarige jongetje dat op de tramhalte stond te wachten en werd geraakt, ligt nog in het ziekenhuis. Hij moet waarschijnlijk een been missen. Het hoofdkantoor van de eigenaar van Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Saint-Gobain in Parijs, heeft begin deze week een medewerker van de veiligheidsdienst naar Amsterdam gestuurd. ''Deze veiligheidsman komt om ons te steunen. Hij is al bij de vrachtwagen geweest. We wachten nu de rapporten van de recherche af,'' zegt Gert-Jan van Keulen.
Het technisch onderzoek zal volgens de politie nog weken in beslag nemen. De zaak is inmiddels overgedragen aan de verkeersdienst.De chauffeur reed vanaf de Mauritskade via de rotonde de Linnaeusstraat op. De mechanische poten van de kraan kwamen tijdens of vlak na het nemen van de bocht zo'n anderhalve meter uit de kraan tevoorschijn. Deze raakte de tramhalte bij de hoek met de Eerste Van Swindenstraat, vlakbij het Oosterpark. Drie broertjes van twee, vijf en zeven die samen met hun moeder op de tramhalte stonden te wachten, werden geraakt. Het oudste jongetje raakte ernstig gewond en ligt nog steeds op de intensive care. De twee jongste broertjes zijn na onderzoek in het ziekenhuis inmiddels weer thuis.
Van Keulen heeft geen idee hoe de mechanische poten van de kraan tijdens het rijden naar buiten konden komen. ''Onze chauffeur weet ook niet wat er gebeurd is. Hij vindt het vreselijk.''
Sauer, een collega van Van Keulen zegt erover: ''De vrachtwagen maakte op de rotonde twee bochten vlak na elkaar. Misschien was het de middelpuntvliedende kracht, een centrifugekracht. De vergrendeling kan daardoor zijn verbroken waardoor de poten naar buiten kwamen.
Meer wil ik er niet over zeggen. Dat wordt speculeren.''
Op internet circuleren berichten dat de chauffeur zijn aandacht niet goed op de weg had en bezig was met andere zaken. Sauer: ''Ik mag hopen van niet, maar ik heb zelf niet met hem gesproken. De man heeft zijn verhaal bij de politie gedaan.''
Het is, legt Sauer uit, niet mogelijk dat de chauffeur tijdens het rijden een knop per ongeluk heeft ingedrukt die ervoor zorgt dat de poten van de kraan uit gaan staan. Sauer: ''Die knop zit niet in de cabine, maar aan de buitenkant. Bovendien zijn de kraan en de vrachtwagen twee aparte dingen. Je moet wel de motor laten draaien om de kraan te kunnen bedienen.''
Volgens Sauer zijn de werknemers van zijn bedrijf 'aangeslagen'. ''Dit ongeluk heeft een enorme impact op iedereen.'' De directie van Van Keulen laat weten zeer mee te leven met de slachtoffers van het ongeval. Het Amsterdamse bedrijf heeft nog geen contact met de slachtoffers gehad. Sauer: ''Als er contact is geweest met de slachtoffers, dan heeft de veiligheidsman dat gedaan en niet Van Keulen. Om het objectief te houden. Maar dat gaat u verder niet aan.''
Met de betrokken chauffeur gaat het slecht. Hij zit momenteel thuis en krijgt hulp. ''Het is een rustige jongen van midden dertig. Een ervaren chauffeur. Hij zit als een klein kind te huilen,'' aldus Van Keulen.
Van Keulen, die twintig vrachtwagens op het wagenpark aan de Zuider IJdijk heeft, is niet meer in het bezit van de vrachtwagen die het ongeluk veroorzaakte. Die is in beslag genomen door de politie.
Het is niet de eerste keer dat het bedrijf Van Keulen - een bijna honderd jaar bestaand familiebedrijf dat vroeger zilverzand voor de vloeren naar cafés in de stad bracht - met een zwaar verkeersongeluk te maken heeft. Vijftien jaar geleden was het bedrijf betrokken bij een dodelijk ongeval. (HANNELOES PEN)