Assistentie Collega

Auteur Topic: Assistentie Collega  (gelezen 27636 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #100 Gepost op: 14 september 2012, 21:53:32
Het "probleem" in A-A is dat ieder district ook zijn eigen "meldkamer" heeft. Hier zitten gewone straatdienders, die af en toe daar moeten zitten. Veel communicatie gaat via zo'n districtskanaal. Veel collega's zitten op het districtskanaal ipv het RIC. Men roept dus via het districtskanaal om assistentie, de districtsmeldkamer gaat dit dan weer door geven aan het RIC. Hier gaat het dus in de communicatie 6 van de 10 keer volledig mis. De collega die om assistentie vraagt kan/wil niet schakelen naar het RIC. Het RIC moet dus wachten tot er andere collega's ter plaatse zijn bij het incident. Deze collega's kunnen dan pas de situatie doorgeven aan het RIC. Vanaf dat moment kan het RIC dus pas ingrijpen(men kan op het RIC wel het districtskanaal bijschakelen, echter is het daar vaak te druk voor op het RIC).

In de regio RR hebben we ook districtskanalen met een wachtcommandant aan de knoppen. Soms luistert/praat de meldkamer mee op die districtskanalen als dat zo uitkomt, zodat in ieder geval de informatiestroom naar de meldkamer gewaarborgd is.

Ik ben wel benieuwd hoe dit er in de nationale politie uit komt te zien. Houden we gespreksgroepen op districtelijk niveau, met een wachtcommandant of iets dergelijks, of komen er gespreksgroepen op niveau van de basiseenheid?

Persoonlijk denk ik dat het het makkelijkste is om het onderlinge verkeer op niveau van de basiseenheid te laten verlopen, mede omdat de districten een stuk groter worden. Ik hoef - bij wijze van spreken - in Hoek van Holland niet te weten wat er in Bleiswijk gebeurt, want dat is drie kwartier verderop. Aan de andere kant krijg je dus wel weer meer onderlinge gespreksgroepjes met alle nadelige gevolgen van dien (minder centraal overzicht, meer grensgevalletjes, zwaardere belasting netwerk).

Zijn daar al plannen over dat iemand hier weet? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #101 Gepost op: 15 september 2012, 19:54:45
Hoe het gaat weet ik niet, ik zou ervoor pleiten om een centrale meldkamer te hebben voor verschillende districten (wellicht meerdere kanalen in de grotere districten) en voor onderling contact per basiseenheid een eigen kanaal. Een beetje zoals het nu in Haaglanden werkt, 2 collega's hebben allebei een porto op een ander kanaal staan. Één op het bureau, de ander op de meldkamer. Ga je uitelkaar kan je schakelen.

Via MK dus alleen Prio's 1 (misschien ook 2) en via het kanaal van je basiseenheid de prio's 3/4/5, bevragingen en onderling contact.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #102 Gepost op: 15 september 2012, 20:00:09
@Silque,

Hoe doen de motorrijders het met 2 gespreksgroepen die solo rijden?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #103 Gepost op: 15 september 2012, 20:51:56
De bikers hebben twee porto's bij, motorrijders weet ik eigelijk niet. Ik denk een porto bij, en de mob op meldkamer.  Het klinkt heel omslachtig, maar bij ons in de regio werkt het erg goed.

[edit] even nagevraagd, idd porto op bureaukanaal, mob op meldkamer.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JBV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #104 Gepost op: 15 september 2012, 22:25:25
Dat is nog een luxe, ik als biker in AA heb het echt met één porto te doen. En de motoren zijn, behalve van de DCIV, niet uitgerust met een mobi.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #105 Gepost op: 15 september 2012, 22:43:00
Werken jullie wel op twee kanalen?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #106 Gepost op: 15 september 2012, 22:46:14
@Silque,

Hoe doen de motorrijders het met 2 gespreksgroepen die solo rijden?

Bij ons(Amsterdam-Amstelland) rijden ULM rijders van de districten/wijkteams vaak met twee portofoons. Waarvan het district kanaal vaak in de helm zit ingeplugd. En het algemene kanaal(meldkamer) wordt uitgeluisterd vanaf een spreeksleutel op de borst.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #107 Gepost op: 15 september 2012, 22:49:20
Werken jullie wel op twee kanalen?

Ja Amsterdam kent 7 werk kanalen. Dat zijn:

1. De algemene
2. Kanaal DCIV(dienst controle infrastructuur verkeer)
3. District 1
4. District 2
5. District 3
6. District 4
7. District 5

Bij de districten is ook een apart info kanaal voor navraag van kentekens en personen ed. Dus eigenlijk zijn het er 12.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #108 Gepost op: 15 september 2012, 22:52:16
En DCIV motorrijders staan meestal op de helm op het HB. Tenzij er een controle of actie is, dan staat de helm/mobi op het actiekanaal. Porto is slecht te horen met helm op en hogere snelheden.

Het werkkanaal van de DCIV is erg druk met navraag vanuit de DCIV. Ik heb deze eigenlijk nooit bij staan, wordt er erg moe van al dat geOH...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #109 Gepost op: 15 september 2012, 22:53:59
Helder, maar je gebruikt die 12 kanalen niet lijkt me. In Haaglanden gebruik je er in principe twee, meldkamer en eigen bureaukanaal. Laatstgenoemde wordt door een wachtcommandant uitgeluisterd vanaf je bureau, die doet de P3/4/5 meldingen uitgeven en kentekens natrekken voor je. Het onderlinge contact met de andere auto's van je bureau heb je ook via dit kanaal.

Motorrijders hebben de MK op de helm en een oortje voor het bureaukanaal.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.