Assistentie Collega

Auteur Topic: Assistentie Collega  (gelezen 27630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #40 Gepost op: 31 maart 2010, 09:07:14
Het doet bij mijn geen stof opwaaien hoor, ik denk zelfs dat het een goede vraag is. Ik kan me goed voorstellen dat een buitenstaander er zo over denkt en ik denk ook dat er wel verschil tussen zit.

Waarom "alle remmen los gaan" bij een Assistentie Collega heeft denk ik meerdere redenen:
(en let vooral even op het plaatsen van de "-jes)
- Je collega's staan dichter bij je dan "een doorsnee-burger" zoals je zelf al zei.
- De stress die doorklinkt in de stem van een collega als hij/zij dit moet roepen. Er is echt wel wat aan de hand als je het moet roepen. Bij een "gewone" melding wordt deze stress weg gefilterd door de meldkamer.
- Zeker collega's die het zelf een keer meegemaakt hebben, herkennen de stress die er bij komt kijken.
- Stress doet nu eenmaal wat met je, de risico afweging wordt gewoon anders.

Het is dus gewoon geen standaard melding. Er zijn nou eenmaal meldingen waar je harder voor rijdt dan andere meldingen. Ligt aan de aard, locatie en ervaringen uit het verleden. Om op jouw voorbeeld door te gaan: Als jij in elkaar gestompt wordt in de omgeving van het Leidseplein op een uitgaansavond, zijn er zoveel collega's in de buurt dat je een andere afweging maakt dan als hetzelfde zou gebeuren in bijvoorbeeld Amstelveen.

Maar we doen ook echt wel ons best voor je hoor!

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2010, 09:43:27
helemaal eens met bovenstaande, misschien nog een kleine nuancering....

assistentie collega roep je alleen maar als het echt uit de klauwen loopt en je voor je eigen lijf en leden vreest...meestal roep je er gewoon een auto bij, welke dan ook redelijk vlot bij je is...

Geloof me bij een melding vechtpartij of mishandeling wordt er niet zachtjes gereden, de gemiddelde diender wil gewoon de burger helpen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2010, 15:24:03
Daarbij geef je het zelf ook al een beetje aan. Een burger heeft over het algemeen geen middelen om zichzelf te beschermen. Dat houdt dus in dat als een agent, die deze middelen wel heeft, om assistentie collega vraagt dat er dan zeker een zeer ernstig probleem is. De volgende stap van een agent om zichzelf uit een zeer bedreigende situatie te helpen is gebruik van het vuurwapen. Door snel en veel politie in te zetten wordt dus mogelijk een dode (of meer) voorkomen.

Maar goed, zoals anderen ook zeggen. Ook voor de burger wordt er doorgereden. Ik las in dit topic zelfs iets over piepende banden door de bocht (en dat vond betreffende burger dan weer overdreven...we doen het dus nooit goed ;) ) Voordeel is inderdaad dat het stresslevel anders is en er over het algemeen geen direct contact is geweest met de melder.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2010, 19:50:06
Misschien wordt alles verkeerd gebracht. Maar bekijk het ook van een andere kant als een dokter een collega op de tafel heeft liggen doet hij er ook alles aan, dit geld ook voor een brandweerman, ambulance verpleegkundige en ga zo maar verder. Het is gewoon zo dat je bij bepaalde dingen meer (beperkt) risico neemt. elke diender die op straat werkt heeft dat ook bij meldingen waar kinderen bij betrooken zijn, daar ga je ( ik wel) ook verder voor en harder. Dus het is niet zo dat het aleen maar gebeurd bij collega's die in nood zijn.

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 1 april 2010, 23:10:10
Daarbij geef je het zelf ook al een beetje aan. Een burger heeft over het algemeen geen middelen om zichzelf te beschermen. Dat houdt dus in dat als een agent, die deze middelen wel heeft, om assistentie collega vraagt dat er dan zeker een zeer ernstig probleem is.

Zo had ik het nog niet bekeken, een geheel andere invalshoek met inderdaad een kern van waarheid.

En begrijp me niet verkeerd; voor deze burger doet de politie vrij veel goed ;) Vind het nog steeds prettig als ik een inbraakalarm met meerdere zones doorgeef, er vaak binnen een aantal minuten agenten ter plaatse staan.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #45 Gepost op: 2 april 2010, 13:52:31
Één van de andere dingen waar je ook rekening mee moet houden ... los van de eerder genoemde agumenten die heel belangrijk zijn.

Stel dat je te laat bent ... die middellen die je collega bij zich heeft ... stel dat die niet door je colega gebruikt zijn (om wat voor reden dan ook)

Heeft je collega die dan nog ... of loopt er iemand anders mee rond. En wat gaat die ander er mee doen?

Is het voor hem buit? Of een middel om tegen de volgende (jij zelf dus) mee te keer te gaan?

Zoals gezegd ... bij assistentie collega stroomt de adrenaline ... (en niet alleen bij dienders)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 2 april 2010, 17:46:06
En begrijp me niet verkeerd; voor deze burger doet de politie vrij veel goed ;) Vind het nog steeds prettig als ik een inbraakalarm met meerdere zones doorgeef, er vaak binnen een aantal minuten agenten ter plaatse staan.

Joh waar woon jij? Ik heb kennissen bij de beveiliging (particulier) die soms 7 a 8 inbraakmeldingen ''open'' hebben staan. Melding voor melding afrijden, 's nachts. FF een Mac Donaldsje tussendoor, want er moet ook gegeten worden. Komt zelfs voor dat er nog inbraakmeldingen openstaan, die worden overgedragen aan de opkomende collega...'s ochtends.  ::)

Vooropgesteld: ik draag de politie in het algemeen ook een warm hart toe, maar dat moge onderhand wel eens duidelijk zijn. De meeste forummers weten dat.  ;)

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 3 april 2010, 00:51:37
Als we het over de particuliere beveiliging hebben.. tja.. die kunnen er -zo nu en dan- wel eens uren over doen, ja.
En ik woon in Zierikzee, maar werk in Capelle aan den Ijssel, de PAC opereert landelijk.

Als ik een alarm met meedere zones doorgeef aan de politie is het alarm geverifieerd en dus wordt het een prioriteit 1 melding. De politie zal dus (vrijwel) altijd snel ter plaatse zijn, uitzondering daar gelaten. De regel is echter dat de politie gewoon weer vertrekt als niet binnen 15 minuten een sleutelhouder ter plaatse is. Maarja, als er is ingebroken is de deur vaak al open :)

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 11 april 2010, 01:01:45
Afgelopen nacht, zaterdag 13 op zondag 14 december, had ik nachtdienst. Niet schokkend op zich maar....

Rond een uur of 1.30 kwam er een noodkreet van een collega die in Noordwijk werd belagd door een groep jeugd. De collega vroeg er eerst een autootje bij. Ik werk in Leiden dus dan gaan we al opletten maar in princiep gaan we niet naar Noordwijk, te zijn het echt mis gaat.

Nog geen twee tellen later wordt er Assistentie collega geroepen door diezelfde collega. Hierop reageerde ik direct en reed dus met spoed richting Noordwijk. Dat is ongeveer 10 KM van Leiden.

Een minuut later wordt hetzelfde nog een keer geroepen met daarbij dat er DIRECT collega´s moesten komen. Kortom de situatie werd nu erg gevaarlijk voor de collega.

Op dat moment alle remmen los en met heel erg veel spoed naar de collega gereden. Ik was uiteraard niet de enig maar hoe meer collega´s daar hoe beter.

Op 100 meter van de plaats waar het vechten was, kregen wij te horen dat de ergste spoed eraf kon en dat er niet meer gevochten werd maar dat de situatie nog steeds dreigend was.  Om een lang verhaal kort te maken. Uiteindelijk kwamen we als mosterd na de maaltijd en heb ik alleen een verdachte over kunnen brengen naar Leiden. Verder niets gedaan.

Achteraf zat ik te denken hoe ik gereden heb. Ik heb op een gegeven moment op een 80 km weg, ongeveer 150 a 160 gereden. Verschillende kruispunten ben ik overgereden door rood. Uiteraard had ik zowel de sirene als de zwaailichten aan dus was een voorrangsvoertuig. Ik vind zelf, de hele route terug kijkend niet dat ik het erg gevaarlijk heb gedaan. 1x geflitst op een kruising voor rood en voor de snelheid, ongeveer 100 km-h. De kruising was vrij en kon hem goed overzien.

Mijn vraag is nu aan collega´s, hoe reageren jullie in zo´n situatie en wat doe je als je er ongeveer 10 km vanaf zit. Rij je dan ook die kant op of doe je dat dan bewust niet.

Misschien een beetje een lang verhaal geworden. Sorry daarvoor.

Ik lees de reactie graag.

Gisteren exact zo'n situatie gehad, alleen dan ipv 10km was het 25, en we waren de dichtstbijzijnde auto. Uiteindelijk is het bureau leeggestroomd en was er alsnog eerder hulp en kwamen we voor piet snot.. Ernstig rotgevoel aan overgehouden maar goed uitgepraat gelukkig.

sylvester1986

• Gast
Reactie #49 Gepost op: 10 september 2012, 21:58:42