Assistentie Collega

Auteur Topic: Assistentie Collega  (gelezen 27396 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #70 Gepost op: 12 september 2012, 00:16:41
Wat een interessante weetjes komen er zo naar boven, erg leuk om te lezen (hoewel het onderwerp verre van prettig is) ;). Goede zaak dat er in bepaalde regio's zo intensief samen wordt gewerkt. Als ik het goed begrijp zijn dit ook de regio's waar je het 't meeste verwacht (gezien de ligging van Schiphol, omg Arnhem etc.). Wellicht dat de Nationale Politie ook de samenwerking tussen andere regio's en brigades versterkt.
Senior GGP / Oost-Brabant


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #71 Gepost op: 12 september 2012, 00:21:22
Wat een interessante weetjes komen er zo naar boven, erg leuk om te lezen (hoewel het onderwerp verre van prettig is) ;). Goede zaak dat er in bepaalde regio's zo intensief samen wordt gewerkt. Als ik het goed begrijp zijn dit ook de regio's waar je het 't meeste verwacht (gezien de ligging van Schiphol, omg Arnhem etc.). Wellicht dat de Nationale Politie ook de samenwerking tussen andere regio's en brigades versterkt.
De Nationale Politie leidt ertoe dat er straks nog 10 eenheden zijn (+1 landelijke) met evenveel meldkamers. Iedere meldkamer heeft een groter gebied ter beschikking dan de huidige 25 regiokorpsen + KLPD. Een meldkamer heeft dus ook meer eenheden ter beschikking. De kans is groot dat de KMar aansluit bij deze meldkamers (hoe of wat is nog even onbekend) en dus zijn de KMar eenheden dan ook beschikbaar voor dit soort meldingen. De lijnen zijn ook nog eens korter. Het is dan dus niet zozeer meer samenwerking, maar meer slagkracht per 'regio'.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #72 Gepost op: 12 september 2012, 00:23:58
De Nationale Politie leidt ertoe dat er straks nog 10 eenheden zijn (+1 landelijke) met evenveel meldkamers. Iedere meldkamer heeft een groter gebied ter beschikking dan de huidige 25 regiokorpsen + KLPD. Een meldkamer heeft dus ook meer eenheden ter beschikking. De kans is groot dat de KMar aansluit bij deze meldkamers (hoe of wat is nog even onbekend) en dus zijn de KMar eenheden dan ook beschikbaar voor dit soort meldingen. De lijnen zijn ook nog eens korter. Het is dan dus niet zozeer meer samenwerking, maar meer slagkracht per 'regio'.

Ja precies, dit is (mbt korten lijnen/aansluiten kmar) inderdaad hoe ik het voor me zag. Uitstekende ontwikkeling!
Senior GGP / Oost-Brabant


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #73 Gepost op: 12 september 2012, 06:38:14
(...)
Ik heb wel eens bij een assistentie gestaan in een vliegtuig...samen met nog meer dan 100 collega's. :-X De aviobrug stond vol (werd een soort erehaag voor de verdachte) en de pier was compleet blauw geverfd....ik kon gewoon niet meer lopen van de drukte... Tja, als er 1 plek is waar je assistentie collega niet over je wil laten afroepen als verdachte... ;D
Goh waarom sta ik hier dan ook weer niet raar van op te kijken  998765. Weet ook van (geloof vorig jaar) toen er op de bloemenveiling Aalsmeer door A-A om assistentie collega werd geroepen. Geloof dat er toen 6 of 7 auto's van de Kmar met spoed die kant op gingen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #74 Gepost op: 12 september 2012, 10:54:52
Ik heb elders op het forum gelezen dat de bevoegdheden van de KMAR beperkt zijn t.o.v. een politieambtenaar. In hoeverre is dat wel of geen probleem in dit soort situaties?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #75 Gepost op: 12 september 2012, 11:11:39
Ik heb elders op het forum gelezen dat de bevoegdheden van de KMAR beperkt zijn t.o.v. een politieambtenaar. In hoeverre is dat wel of geen probleem in dit soort situaties?

Medewerkers van de Marechaussee van af de rang van wachtmeester zijn algemeen opsporingsambtenaar(artikel 141 wetboek van strafvordering). De taken van de marechaussee zijn in de politiewet weggeschreven onder artikel 6. In dit artikel vinden we:

Citaat
d
de verlening van bijstand alsmede de samenwerking met de politie krachtens deze wet, daaronder begrepen de assistentieverlening aan de politie bij de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit;

Dus agent en marechaussee medewerker hebben de zelfde bevoegdheden.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #76 Gepost op: 12 september 2012, 11:11:52
Krijgt de KMar ook op een of manier een assistentie collega door van de regiopolitie (en andersom)? En kan de MK-P zien of er een KMar-eenheid in de regio rijdt? Zou een goede zaak zijn lijkt me...

KMar landelijk maakt gebruik van één landelijke meldkamer welke is gevestigd in de meldkamer van de KLPD. Hierdoor kan de KLPD en KMar elkaar erg snel helpen in geval van "assistentie collega" of andere incidenten. Naar zowel voor de KMar als de KLPD geldt dat de regio ook in kennis wordt gesteld om te assisteren als de KMar of de KLPD daarom verlegen zitten.

Andersom is het zo dat bij KMar-eenheden nagenoeg bij alle regiokorpsen kunnen meeluisteren op de noodhulpgespreksgroepen. Hierdoor krijg je de "assistentie collega" mee en kun je indien gewenst/mogelijk ook ter plaatse gaan ter ondersteuning, ahankelijke van de situatie en locatie. De KMar heet doorgaans eigen roepnummers bij de regiopolitie, welke weer afwijken van de roepnummers die in gebruik zijn bij de KMar.

De meldkamers van de regio kunnen niet zien waar de voertuigen van de KMar zich bevinden, dat kan de Landelijke Meldkamer KMar (LMK) wel van een bepaald aantal dienstvoertuigen. Enkele voertuigen zijn bij wijze van test uitgerust met een "sherpa" of dit aantal uitgebreid gaat worden is mij onbekend. Technisch moet het wel mogelijk zijn dat de KMar-voertuigen kunnen statussen op politiegespreksgroepen en zichtbaar zijn voor een politie meldkamer, maar dit gebeurd naar mijn weten nergens. Wellicht dit met de "nieuwe" politie gaat veranderen als het aantal meldkamers wordt terug gebracht naar 10 of minder.

De wijze van district Schiphol is reeds uitgelegd door Sven82.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #77 Gepost op: 12 september 2012, 11:19:10
Ik heb elders op het forum gelezen dat de bevoegdheden van de KMAR beperkt zijn t.o.v. een politieambtenaar. In hoeverre is dat wel of geen probleem in dit soort situaties?

Geen enkel probleem...

Zodra de KMar-medewerker bezig is met één van de genoemde taken in artikel 6 (in de toekomst 4) van de Politiewet is deze bevoegd als algemeen opsporingsambtenaar en kan hierdoor optreden. Mocht je nu buiten je taken om "stuiten" op een ander strabaar feit kun je zonder probleem optreden, je dient alleen zoveel als mogelijk te onthouden van optreden.

Dus ook een burger kan worden staande c.q. aangehouden door de KMar die bijv. belast is met de noodhulp-taak t.b.v. Defensie. Afhankelijk van het incident wordt er gekeken wie de afhandeling doet, de KMar, de politie of een andere opsporingsdienst.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #78 Gepost op: 12 september 2012, 14:08:03
Goh waarom sta ik hier dan ook weer niet raar van op te kijken  998765. Weet ook van (geloof vorig jaar) toen er op de bloemenveiling Aalsmeer door A-A om assistentie collega werd geroepen. Geloof dat er toen 6 of 7 auto's van de Kmar met spoed die kant op gingen.

Kan me dat nog wel terug halen. Was heftige situatie.  :(


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #79 Gepost op: 12 september 2012, 14:11:41
Goh waarom sta ik hier dan ook weer niet raar van op te kijken  998765. Weet ook van (geloof vorig jaar) toen er op de bloemenveiling Aalsmeer door A-A om assistentie collega werd geroepen. Geloof dat er toen 6 of 7 auto's van de Kmar met spoed die kant op gingen.
Hmm...ik was met vakantie denk ik. :(
Maar inderdaad, er is genoeg beschikbaar in geval van nood. ;D