Krijgt de KMar ook op een of manier een assistentie collega door van de regiopolitie (en andersom)? En kan de MK-P zien of er een KMar-eenheid in de regio rijdt? Zou een goede zaak zijn lijkt me...
KMar landelijk maakt gebruik van één landelijke meldkamer welke is gevestigd in de meldkamer van de KLPD. Hierdoor kan de KLPD en KMar elkaar erg snel helpen in geval van "assistentie collega" of andere incidenten. Naar zowel voor de KMar als de KLPD geldt dat de regio ook in kennis wordt gesteld om te assisteren als de KMar of de KLPD daarom verlegen zitten.
Andersom is het zo dat bij KMar-eenheden nagenoeg bij alle regiokorpsen kunnen meeluisteren op de noodhulpgespreksgroepen. Hierdoor krijg je de "assistentie collega" mee en kun je indien gewenst/mogelijk ook ter plaatse gaan ter ondersteuning, ahankelijke van de situatie en locatie. De KMar heet doorgaans eigen roepnummers bij de regiopolitie, welke weer afwijken van de roepnummers die in gebruik zijn bij de KMar.
De meldkamers van de regio kunnen niet zien waar de voertuigen van de KMar zich bevinden, dat kan de Landelijke Meldkamer KMar (LMK) wel van een bepaald aantal dienstvoertuigen. Enkele voertuigen zijn bij wijze van test uitgerust met een "sherpa" of dit aantal uitgebreid gaat worden is mij onbekend. Technisch moet het wel mogelijk zijn dat de KMar-voertuigen kunnen statussen op politiegespreksgroepen en zichtbaar zijn voor een politie meldkamer, maar dit gebeurd naar mijn weten nergens. Wellicht dit met de "nieuwe" politie gaat veranderen als het aantal meldkamers wordt terug gebracht naar 10 of minder.
De wijze van district Schiphol is reeds uitgelegd door Sven82.