Het "probleem" in A-A is dat ieder district ook zijn eigen "meldkamer" heeft. Hier zitten gewone straatdienders, die af en toe daar moeten zitten. Veel communicatie gaat via zo'n districtskanaal. Veel collega's zitten op het districtskanaal ipv het RIC. Men roept dus via het districtskanaal om assistentie, de districtsmeldkamer gaat dit dan weer door geven aan het RIC. Hier gaat het dus in de communicatie 6 van de 10 keer volledig mis. De collega die om assistentie vraagt kan/wil niet schakelen naar het RIC. Het RIC moet dus wachten tot er andere collega's ter plaatse zijn bij het incident. Deze collega's kunnen dan pas de situatie doorgeven aan het RIC. Vanaf dat moment kan het RIC dus pas ingrijpen(men kan op het RIC wel het districtskanaal bijschakelen, echter is het daar vaak te druk voor op het RIC).
In de regio RR hebben we ook districtskanalen met een wachtcommandant aan de knoppen. Soms luistert/praat de meldkamer mee op die districtskanalen als dat zo uitkomt, zodat in ieder geval de informatiestroom naar de meldkamer gewaarborgd is.
Ik ben wel benieuwd hoe dit er in de nationale politie uit komt te zien. Houden we gespreksgroepen op districtelijk niveau, met een wachtcommandant of iets dergelijks, of komen er gespreksgroepen op niveau van de basiseenheid?
Persoonlijk denk ik dat het het makkelijkste is om het onderlinge verkeer op niveau van de basiseenheid te laten verlopen, mede omdat de districten een stuk groter worden. Ik hoef - bij wijze van spreken - in Hoek van Holland niet te weten wat er in Bleiswijk gebeurt, want dat is drie kwartier verderop. Aan de andere kant krijg je dus wel weer meer onderlinge gespreksgroepjes met alle nadelige gevolgen van dien (minder centraal overzicht, meer grensgevalletjes, zwaardere belasting netwerk).
Zijn daar al plannen over dat iemand hier weet?