Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53693 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #120 Gepost op: 24 januari 2012, 00:28:09
Naarmate de discussie vordert, hoe meer twijfels ik krijg bij dit systeem. In de ether geldt simpelweg het recht van de sterkste, dat kent iedereen nog wel van de analoge communicatie waarbij twee partijen gelijktijdig proberen te zenden. Hoe sterk moet zo'n flister wel niet zijn om de kabel weg te kunnen drukken? Volgens mij gaat het er dan niet om hoe deugdelijk de installatie is (kabels, connectoren, etc), maar hoe ONdeugdelijk. Je drukt een kabelsignaal echt niet zomaar weg, vergis je niet. Er hangt immers geen antenne aan de radio, maar een gesloten kabel. Lichte ondeugelijkheid zorgt misschien voor lichte "lekkage", maar of het de radiozender kan overtreffen? Ik denk het niet.


In heel regio eindhoven wordt net5 zwaar gestoord op de kabel, beeld van die zender is op heel veel tv's in eindhoven aanzienlijk slechter dan dat van andere zenders. Waar het door komt, de frequentie van net5 op de kabel is gelijk aan het digitenne signaal van kpn.
Wanneer de flitser in staat moet zijn om een radiozender over een afstand van laten we zeggen 100 a 150 meter volledig van de band te drukken, dan heeft dat zeker effect op een kabel radio op 30 meter afstand (dat is in mijn geval de afstand van mijn radio tot de bumper van een geparkeerde brandweerauto in de kazerne.) Misschien niet genoeg storing om de zender van de band te drukken, maar zeker om het signaal te verstoren. Had ik trouwens al gezegd dat mijn badkamer radio bij de wc geen kabel heeft  >:(

Ze zouden beter werken aan een europese standaard, gewoon iets inbouwen in auto's dat de radio uit zet en een lampje op het dashboard. Vanaf 2013 verplicht in alle nieuwe auto's, net als het derde remlicht dat inmiddels ook in praktisch iedere radio zit. Flitser is ook geen wondermiddel, mensen kunnen de radio ook altijd nog uit zetten. (en dan met de radio gaan kloten om dat irritante piepje uit te zetten in plaats van uit hun raam te kijken.....)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #121 Gepost op: 24 januari 2012, 06:46:00
Vanaf 2013 verplicht in alle nieuwe auto's, net als het derde remlicht dat inmiddels ook in praktisch iedere radio zit.

Haha, ik snap dat je auto bedoelde maar dit vind ik toch wel een grappig stukje ;D


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #122 Gepost op: 24 januari 2012, 09:57:33
Haha, ik snap dat je auto bedoelde maar dit vind ik toch wel een grappig stukje ;D

Misschien moet ik mijn posts na middernacht maar eens wat extra doorlezen voor op verzenden te klikken. :P


Flister

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #123 Gepost op: 24 januari 2012, 12:54:58
Geachte forumleden,

Het is interessant te lezen welke meningen, ervaringen en gevoelens er spelen rondom ons product Flister. Inderdaad een goed idee jullie te voorzien van alle ins- en outs rondom het lange proces zoals dat loopt in Nederland.

In 2008 leverden wij ons eerste prototype Flister op. In overleg met en formele goedkeuring van het Agentschap Telecom (AT), de Vereniging van Commerciële Radiozenders (VCR) en de Nederlandse Publieke Omroepen (NPO), werd een kleinschalig experiment met 2 systemen uitgevoerd. Deze positieve ervaring door de betrokken hulpdiensten leidde tot een, wederom goedgekeurd, grootschalig experiment met 40 systemen om zeker te stellen dat Flister géén negatieve bijeffecten op de verkeersveiligheid heeft. Dit project werd door een onafhankelijk bureau van het toenmalige ministerie van V&W uitgevoerd. Minister Eurlings schrijft aan de Tweede Kamer dat de hoofdvraag is beantwoord: het systeem heeft géén negatieve bijeffecten. Wel zou een o.a. beter richteffect gerealiseerd kunnen worden. Andere opvallende uitkomsten:

  • Ruim 80% van de hulpverleners ervaart minder stress door het rijden met Flister en ervaart een rustiger verkeersbeeld
  • Hetzelfde percentage weggebruikers zegt door het systeem beter geholpen te worden om te anticiperen
  • Ruim 90% van de ambulanceverpleegkundigen zegt rustiger de patiënt te kunnen helpen doordat de ambu zich stabieler door het verkeer kan bewegen
  • De geïnterviewde omwonenden/bewoners zeggen nauwelijks hinder te ervaren en vinden überhaupt een snelle hulpverlening belangrijker


Na deze uitkomsten begon vanzelfsprekend de politieke molen te draaien. Vooral commerciële omroepen vonden een invoering nu ‘wel erg dichtbij komen’ en dreigden niet mee te werken. Daarom, ondanks dat dit in het onderzoek niet aan bod is gekomen omdat daarvoor de onderzoeksperiode te kort was, besloot het ministerie van Binnenlandse Zaken toch een brief uit te doen waarin aangegeven werd dat aanrijtijden niet aantoonbaar korter werden door Flister. Ondanks dat hulpverleners aangeven dat ze soepeler kunnen rijden en dat dus op lange termijn volgens hen zeker het geval zal zijn, wordt door het ministerie toch onnodig stelling genomen. De belangrijkste reden is de angst voor zendgemachtigden.

Hierop werden vele protesten door de landelijke stuurgroep van Flister geuit. De motie die daarop werd ingediend werd door een meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen. Met de NPO werd besproken om dan alleen de ambulances mogelijk te voorzien van het systeem, omdat hier een directe zorgvraag heel helder is. Aangezien er maar 700 ambulances in Nederland rijden zou dit ook niet overweldigend zijn. Door de lange duur echter van het traject, spanningen en concurrentie tussen de betrokken groeperingen en een veranderd politiek klimaat willen de commerciëlen echter geen formele medewerking verlenen. Ondanks dat vele insiders aangegeven eerder een systeem als Flister te begrijpen dan de enorme zendtijd die verspilt wordt met de lange verkeersinformatie waar sinds GPS en internet nauwelijks meer iemand naar luistert, blijft formele instemming met Flister lastig voor de commerciële besturen. De onderbreking van uitzending met 700 ambulances kán maximaal 3 seconden per uur zijn; die ís dat dus niet per definitie. Automobilisten gaven tijdens het grote experiment aan langer niet meer de aandacht bij de radio te hebben als er ‘ergens’ opeens iets gehoord wordt of je door gestresst opeens moet uitwijken. Al met al; iedereen zou de werkelijke werking eens moeten ervaren, dat geeft alle gevoel.

Dan de werking:
Flister is géén ‘jammer’, maar een kleine FM-zender. Flister kan over 64 FM-frequenties (géén kabel!) tegelijkertijd alle audio naar keuze uitzenden; ook gesproken tekst indien gewenst, met een maximaal verzameld vermogen van 5W. Dit doen wij middels PTY en werkt níet zoals de verkeersinformatie over RDS/TMC. RDS-tekst is slechts een extra, meegestuurd door Flister; bijvoorbeeld een tekst met het type naderende voertuig. CD/DVD/MP3-spelers die gekoppeld zijn aan de autoradio zullen altijd onderbroken worden als TA/TP aanstaat; maar kunnen dat ook doen. Dat is afhankelijk van het type radio. Er zijn radio’s van bepaalde merken die sowieso onderbroken worden, is aangetoond.
Flister, die gekoppeld is aan GPS, maakt gebruik van een lokale database, aangeleverd door AT. Met deze database kan Flister zelf kiezen welke zenders lokaal onderbroken kunnen worden en welke niet. Helaas kunnen we niet alle exacte ins- en outs geven door patenten, maar technisch is alles gemeten door AT en TuV en voldoet alles aan de wettelijke eisen. Het effect van Flister, ook al is er iemand die het signaal door welke omstandigheid dan ook niet ontvangt in het voertuig, is altijd hetzelfde, als iemand voor je wijkt, wijk jij ook of je gaat in ieder geval spiegelen. Dit is geen verwachting, dit wordt keer op keer in alle landen waar wij opereren bewezen. Zelfs alleen Flister en zwaailicht (dus geen sirene) levert resultaat op (zie bijvoorbeeld het filmpje op onze website www.flister.nl)!

Het is teleurstellend dat wij als Nederlands bedrijf, waar door de overheid altijd de nadruk wordt gelegd op innovatie en waar wij zelfs subsidie voor ontvangen hebben, nog niet in eigen land actief zijn, zoals door zovelen gewenst. Wel zijn er Flisters actief in Parijs, Duisburg, Qatar, Istanbul, Zwitserland, Brazilië, tunnels in Zweden etc.

Wij staan open voor alle vragen en werken altijd met iedereen samen en doen niets zonder overleg. Mensen die het systeem daadwerkelijk ervaren hebben zijn zelden negatief. Dank voor jullie interesse en wij duimen in ieder geval dat Flister ook in Nederland de zorg kan ondersteunen in de toekomst.

hartelijke groeten.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #124 Gepost op: 24 januari 2012, 13:20:59
Bedankt Flister voor uw bijdrage/informatie en Skippy bedankt voor het op de hoogte brengen van de firma. O0


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #125 Gepost op: 24 januari 2012, 16:39:05
Citaat
Flister is géén ‘jammer’, maar een kleine FM-zender. Flister kan over 64 FM-frequenties

Het is dus een selectieve jammer ;-)
Die 5 watt, is dat het totale vermogen van de flister, of PEP per frequentie, in dat laatste geval is het wel een aanzienlijk vermogen...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #126 Gepost op: 24 januari 2012, 16:50:55
Eerlijk gezegd zie ik het net zo goed als een jammer. Je drukt het oorspronkelijke signaal weg. Als we het over een GSM-jammer hebben dan kan die ook net zo goed op een bepaalde wijze de controle van een telefoon overnemen ipv alleen het bellen overnemen, dus in de basis doen ze beiden hetzelfde. Waarschuwen of wegdrukken, in beide gevallen is sprake van een zender die het oorspronkelijke zendsignaal overstemmen...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #127 Gepost op: 24 januari 2012, 17:21:38
Als trotse eigenaar van een nieuwe auto met een mediasysteem die ook T-DAB (digitale radio) kan ontvangen, vroeg ik me af of Flister (en soort gelijke systemen) dan ook werkt?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #128 Gepost op: 24 januari 2012, 19:24:44
Beste Flister,

Hartelijk welkom op het forum.
Ook veel dank dat u de moeite neemt om de discussie te lezen en ik hoop ook te volgen.
Uw verhaal is zeer duidelijk en zal met deze een aantal vragen beantwoord hebben van lezers/schrijvers.

Ik hoop dat Flister ook een goede toekomst in Nederland tegemoet gaat, vroeg of laat.
Heel fijn om te lezen dat u ook ervaring in het buitenland opdoet.

We zien uw bijdragen met vertrouwen tegemoet.
Met vr. gr.
Skippy02
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #129 Gepost op: 24 januari 2012, 20:15:09
Bedankt Flister voor uw bijdrage/informatie en Skippy bedankt voor het op de hoogte brengen van de firma. O0

Graag gedaan.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.