Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53714 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #70 Gepost op: 31 augustus 2010, 12:12:48
Op dab-autoradio's zit ook RDS.


@vuurvlieg

http://ja-jp.facebook.com/topic.php?uid=10150089753960601&topic=22910




Een dab-autoradio beschikt ook over het analoge systeem. Het analoge systeem "breekt in" op het digitale, net zoals het een cd of mp3 kan onderbreken. Autoradio's die alleen over DAB beschikken heb ik nog niet gevonden. 998765
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #71 Gepost op: 1 september 2010, 09:00:16
Okay; wist ik niet.

Maar als ik kijk naar mezelf: er staat meer een IPod in de Peenmobiel aan, dan radio. En RDS staat sowieso niet aan.

Als ik de kans krijg, zal ik mijn auto er wel eens naast zetten en testen. Ik vraag me dus af of het gaat lukken om 'in te breken'.

Peen
Redacteur van


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #72 Gepost op: 1 september 2010, 09:53:12
Okay; wist ik niet.

Maar als ik kijk naar mezelf: er staat meer een IPod in de Peenmobiel aan, dan radio. En RDS staat sowieso niet aan.

Als ik de kans krijg, zal ik mijn auto er wel eens naast zetten en testen. Ik vraag me dus af of het gaat lukken om 'in te breken'.

Peen

Als je "TA" (Traffic Announcement) aanstaat en je ipod geeft het geluid via je autoradio weer zal het werken.
Dat betekend dat je je ipod met een kabeltje verbind aan je autoradio, met somige radio's kan je zelfs je ipod bedienen.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #73 Gepost op: 1 september 2010, 14:51:23
@vuurvlieg

http://ja-jp.facebook.com/topic.php?uid=10150089753960601&topic=22910

Nee, het is een bewuste keuze om geen afleidiend geluid te hebben als ik aan het motorrijden ben.
Dus geen radio of telefoon. En als mijn passagier iets wil zeggen, dan gilt ze maar.
Na 2 ritten weinig reageren stopt ze vanzelf. e050 998765
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #74 Gepost op: 1 september 2010, 23:40:28
Als je "TA" (Traffic Announcement) aanstaat en je ipod geeft het geluid via je autoradio weer zal het werken.

Klopt; mijn IPod zit weggewerkt in mijn middenarmsteun en wordt helemaal bediend met de autoradio.

Maar TA staat uit. En ik denk dat ik niet de enige ben; eerlijk gezegd - ik ken eigenlijk niemand in familie of kennissenkring die het aan heeft staan. Waardoor m.i. de kans dat je de gemiddelde weggebruiker ermee bereikt, zowat al te klein wordt (als je dat even ziet als betrouwbare steekproef  :D).

Gewoon veel herrie en veel licht is wat zekerder, op dat punt.

Peen
Redacteur van


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #75 Gepost op: 2 september 2010, 08:49:24
Klopt; mijn IPod zit weggewerkt in mijn middenarmsteun en wordt helemaal bediend met de autoradio.

Maar TA staat uit. En ik denk dat ik niet de enige ben; eerlijk gezegd - ik ken eigenlijk niemand in familie of kennissenkring die het aan heeft staan. Waardoor m.i. de kans dat je de gemiddelde weggebruiker ermee bereikt, zowat al te klein wordt (als je dat even ziet als betrouwbare steekproef  :D).

Gewoon veel herrie en veel licht is wat zekerder, op dat punt.

Peen

Helemaal mee eens!!!
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #76 Gepost op: 14 september 2010, 12:23:21
Wel lollig, dit topic loopt al sinds 2008..... Heeft iemand enig idee wat de status is van dit verhaal?  ???


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #77 Gepost op: 16 september 2010, 20:24:50
De website van De Telegraaf meldt vanavond dat het zgn. Flistersysteem niet doorgaat.

Sirene komt niet op autoradio
DEN HAAG -  Automobilisten krijgen de sirenes van politie, brandweer en ambulances niet te horen op hun autoradio. Een proef om weggebruikers met een radiosignaal te waarschuwen voor een naderende hulpverlener is op niets uitgelopen. Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) ziet daarom af van invoering van het zogeheten Flistersysteem, heeft ze de Tweede Kamer donderdag laten weten.
Hulpverleners zouden zich sneller door het drukke verkeer kunnen bewegen als automobilisten eerder weten dat ze in aantocht zijn. Autorijders horen de sirenes nu lang niet altijd.

Sneller ter plekke
Maar uit de proeven is onvoldoende gebleken dat politie en brandweer met het systeem sneller ter plekke zijn. Daar komt nog eens bij dat het radiosignaal van Flister ook terechtkomt bij omwonenden en autorijders die verderop rijden. Een ander probleem is dat de frequentieruimte van Flister is toegewezen aan radiozenders. Omroepen worden door het systeem dus beperkt in de rechten die ze hebben voor het gebruik van hun frequenties. Daar zou de overheid dan voor moeten betalen, maar dat zit er in tijden van bezuinigingen niet in, voert Bijleveld aan.


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #78 Gepost op: 17 september 2010, 13:46:14
Op zich wel bijzonder, aangezien de frequenties door de overheid worden "verdeeld". In de algemene voorwaarden zou dan alleen een extra bepaling opgenomen moeten worden, maar waarschijnlijk denk ik te simpel 098uo


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #79 Gepost op: 17 september 2010, 15:21:54
De website van De Telegraaf meldt vanavond dat het zgn. Flistersysteem niet doorgaat.

Sirene komt niet op autoradio
DEN HAAG -  Automobilisten krijgen de sirenes van politie, brandweer en ambulances niet te horen op hun autoradio. Een proef om weggebruikers met een radiosignaal te waarschuwen voor een naderende hulpverlener is op niets uitgelopen. Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) ziet daarom af van invoering van het zogeheten Flistersysteem, heeft ze de Tweede Kamer donderdag laten weten.
Hulpverleners zouden zich sneller door het drukke verkeer kunnen bewegen als automobilisten eerder weten dat ze in aantocht zijn. Autorijders horen de sirenes nu lang niet altijd.

Sneller ter plekke
Maar uit de proeven is onvoldoende gebleken dat politie en brandweer met het systeem sneller ter plekke zijn. Daar komt nog eens bij dat het radiosignaal van Flister ook terechtkomt bij omwonenden en autorijders die verderop rijden. Een ander probleem is dat de frequentieruimte van Flister is toegewezen aan radiozenders. Omroepen worden door het systeem dus beperkt in de rechten die ze hebben voor het gebruik van hun frequenties. Daar zou de overheid dan voor moeten betalen, maar dat zit er in tijden van bezuinigingen niet in, voert Bijleveld aan.


Zoals ik het lees komt er geen verplichting voor HV diensten om dit aan te schaffen. Maar mogen korpsen er nu wel zelf voor kiezen om het aan te schaffen? :)