Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53709 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #130 Gepost op: 24 januari 2012, 23:41:39
Overigens wil ik nog 1 ding benaderen over mijn posts,
wellicht kom ik over als tegenstander van dergelijke de flister, maar dat wil ik even nuanceren, ik ben er van overtuigd dat het systeem goed werkt en zeker een positieve bijdrage kan leveren. Ik wil alleen wel ook even kritisch zijn over de mogelijke nadelen omdat ik van mening ben dat die wel besproken moeten worden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


KingValk

  • 1e jaar HBO Verpleegkunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #132 Gepost op: 3 mei 2013, 15:43:31
Automobilisten gewaarschuwd voor hulpdiensten via 'Flister'

Het gaat er nu dan eindelijk komen: de Flitser, de sirene via de autoradio. Op deze manier worden automobilisten gewaarschuwd voor een aankomende ambulance. Vier jaar geleden werd de Flitser al aangekondigd, maar de landelijke omroepen voelden er niet veel voor om hun uitzendingen te laten onderbreken.

Via NOS: http://nos.nl/audio/502775-automobilisten-gewaarschuwd-voor-hulpdiensten-via-flister.html
(Via de link is een bijhorend geluidsfragment te horen)

---

Sirene komt door je radio heen

In het hoge noorden komen de sirenes voortaan door je radio heen. De regionale radiozenders van Omrop Fryslân, RTV Noord en RTV Drenthe zijn de eerste die hun programma onderbreken voor een waarschuwing dat er een ambulance aankomt. De Flister, zoals het syteem heet, wordt op 6 mei in gebruik genomen.

Het idee is al jaren oud, maar radiozenders waren toen niet enthousiast. De publieke zenders wilden er pas aan als de commerciëlen ook meededen, maar die stribbelden tegen. Zenders waren bang luisteraars kwijt te raken door de onderbrekingen. Nu geven de noordelijke regionale omroepen als eerste in Nederland voorlopig toestemming.

Sirene
Er is al uitgebreid mee getest en volgens ambulance-chauffeurs werkt het systeem prima. In onderstaande reportage uit 2009 kun je horen hoe het klinkt als er een sirene door je favoriete radioshow komt.

We zijn heel blij en tevreden", vertelt Toine van Buul van Flister. We hebben veel gelobbyd en overlegd de afgelopen jaren en daarom is nogal wat vertraging ontstaan. Uiteindelijk hebben we samen met Ambulancezorg Nederland de regionale omroepen benaderd. We hopen dat de rest hen volgt."

Via NOS op 3: http://nos.nl/op3/artikel/502787-sirene-komt-door-je-radio-heen.html
(wederom met bijhorend geluidsfragment)


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #133 Gepost op: 3 mei 2013, 19:03:16
Automobilisten gewaarschuwd voor hulpdiensten via 'Flister'

Het gaat er nu dan eindelijk komen: de Flitser, de sirene via de autoradio. Op deze manier worden automobilisten gewaarschuwd voor een aankomende ambulance. Vier jaar geleden werd de Flitser al aangekondigd, maar de landelijke omroepen voelden er niet veel voor om hun uitzendingen te laten onderbreken.

Via NOS: http://nos.nl/audio/502775-automobilisten-gewaarschuwd-voor-hulpdiensten-via-flister.html
(Via de link is een bijhorend geluidsfragment te horen)

---

Sirene komt door je radio heen

In het hoge noorden komen de sirenes voortaan door je radio heen. De regionale radiozenders van Omrop Fryslân, RTV Noord en RTV Drenthe zijn de eerste die hun programma onderbreken voor een waarschuwing dat er een ambulance aankomt. De Flister, zoals het syteem heet, wordt op 6 mei in gebruik genomen.

Het idee is al jaren oud, maar radiozenders waren toen niet enthousiast. De publieke zenders wilden er pas aan als de commerciëlen ook meededen, maar die stribbelden tegen. Zenders waren bang luisteraars kwijt te raken door de onderbrekingen. Nu geven de noordelijke regionale omroepen als eerste in Nederland voorlopig toestemming.

Sirene
Er is al uitgebreid mee getest en volgens ambulance-chauffeurs werkt het systeem prima. In onderstaande reportage uit 2009 kun je horen hoe het klinkt als er een sirene door je favoriete radioshow komt.

We zijn heel blij en tevreden", vertelt Toine van Buul van Flister. We hebben veel gelobbyd en overlegd de afgelopen jaren en daarom is nogal wat vertraging ontstaan. Uiteindelijk hebben we samen met Ambulancezorg Nederland de regionale omroepen benaderd. We hopen dat de rest hen volgt."

Via NOS op 3: http://nos.nl/op3/artikel/502787-sirene-komt-door-je-radio-heen.html
(wederom met bijhorend geluidsfragment)

Het bericht van de test in 2008 van rtv drenthe maar opgezogd:
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/ambulance-waarschuwt-autos-radio

en de drie filmpjes:
15 aug 2008
Ambulance waarschuwt auto's via radio

26 okt 2009
Flister-proef ambulances Drenthe uitgebreid

3 mei 2013
Ambulance-waarschuwer Flister maakt doorstart


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #134 Gepost op: 3 mei 2013, 19:48:29
Ik wacht op de rechtszaken voor het belemmeren van de vrijheid tot ontvangst van een radio signaal.....

En zoals ik al zei, ik rijd op de snelweg hoor een sirene over mijn radio schrik me de tering want ik let goed op in mijn spiegels  en er is niets..... Dat gebeurt drie/vier keer, een vijfde keer let ik ook daar niet meer op. :-X

Wanneer beginnen we weer gewoon bij de basis? Rijles.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #135 Gepost op: 3 mei 2013, 19:59:44
Wanneer beginnen we weer gewoon bij de basis? Rijles.

Hoeveel kans heb je om daadwerkelijk een met spoed rijdende hulpdienst te treffen en dan ook nog eens een waarvoor je zou moeten handelen. Ik heb nu zelfs pas (dus sinds het halen van het rbw) 4x een hulpdienst met spoed getroffen waarvoor ik moest reageren. En ik rijdt toch vele kilometers door het hele land.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #136 Gepost op: 3 mei 2013, 20:03:39
Hoeveel kans heb je om daadwerkelijk een met spoed rijdende hulpdienst te treffen en dan ook nog eens een waarvoor je zou moeten handelen. Ik heb nu zelfs pas (dus sinds het halen van het rbw) 4x een hulpdienst met spoed getroffen waarvoor ik moest reageren. En ik rijdt toch vele kilometers door het hele land.

Heb nu ongeveer tiental lessen gehad in assen, welgeteld 1x brandweer met p1


Saanniee

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 3 mei 2013, 20:23:29
Ik heb nu sinds 3 jaar mijn rijbewijs en rij gemiddeld 22.000 km per jaar. Nog niet 1x aan de kant hoeven te gaan voor hulpdiensten met spoed.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #138 Gepost op: 3 mei 2013, 21:45:39
Het enige wat ik mij afvraag is het volume hiervan. Ik luister veel muziek via mijn mp3-speler over mijn autoradio. Hierbij moet ik het volume van de radio erg hoog zetten om het fatsoenlijk te kunnen horen vanwege de lage input (veel hoger dan bij radio of cd). Als de flister 'inbreekt' als ik mp3 luister, kan het volume dus ineens veel hoger zijn, omdat deze waarschijnlijk een hogere input heeft. Dit kan resulteren in een enorme schrikreactie. Dit is vergelijkbaar met het volumeverschil bij sommige radio's als je van een oude cd naar radio overschakelt. Ik ben dus benieuwd of de flister het volume van de radio pakt, of een standaard aantal decibel heeft net als de verkeersinformatie?

Zie dit overigens als afkraken van het systeem, ik ben er juist een grote voorstander van.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #139 Gepost op: 3 mei 2013, 22:47:33
Als het goed is dan heb ik destijds de directeur of een woordvoerder uitgenodigd om deel te nemen aan dit topic
Misschien dat de moderators uit het onderstaande topic een artikel over dit onderwerp er ook even bij kunnen pakken.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60345.msg1157033#msg1157033

(anders wordt het een janboeltje denk ik)


@Sasla Misschien dat je hier wel antwoord gaat krijgen van flister zelf.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.