Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53790 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 29 oktober 2008, 14:46:40
Brandweer Utrecht wil snelle invoering Flister

UTRECHT -  De brandweer in Utrecht en de ambulanceregio Drenthe pleiten voor een snelle invoering van de Flister. Dat heeft de Veiligheidsregio Utrecht woensdag bekendgemaakt. De Flister is een systeem waarmee hulpdiensten bij spoedritten de radio’s en cd-spelers in auto’s kunnen uitschakelen om zelf beter hoorbaar te zijn.

De afgelopen maanden werd er in Utrecht en Drenthe geëxperimenteerd met het apparaat. Volgens de gebruikers is sprake van een duidelijk rustiger verkeersbeeld. Mensen maken sneller ruimte voor het hulpverleningsvoertuig. Ambulances kunnen bij spoed gelijkmatiger rijden. Dit komt het comfort van de patiënt ten goede.

Als de brandweerwagen of ambulance met Flister in de buurt komt van een auto, wordt de muziek van de radio of cd-speler onderbroken en klinkt een meertonig signaal. Ook verschijnt in het informatieschermpje van de radio het woord brandweer of ambulance. Uit eerder onderzoek van hulpdiensten blijkt dat gewone sirenes in moderne auto’s nauwelijks meer doordringen. De voertuigen zijn te goed geïsoleerd en muziekinstallaties in auto’s staan vaak erg hard.

Volgens de bestuurders van de hulpvoertuigen reageren weggebruikers positief op het systeem. Automobilisten zeggen dat ze beter opletten als ze een ambulance of brandweervoertuig met Flister via hun autoradio horen aankomen.

Een rapport over de effecten van de Flister en de reacties van gebruikers en burgers wordt binnenkort aangeboden aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2324078/__Roep_om_invoering_Flister__.html




Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2008, 15:03:08
Citaat
Flister > Hoe werkt het?

Flister® zendt een signaal uit op de specifieke FM-radiobanden van autoradio's van voertuigen die zich binnen 200 meter van het hulpvoertuig bevinden. Binnen enkele seconden wordt op de FM-band een akoestisch drietonig signaal uitgezonden. Zo zal dus een audio-attentie-signaal voor de bestuurder in de auto hoorbaar zijn en een tekstbericht op het radiodisplay worden weergegeven. Ook als men luistert naar een CD zal deze onderbroken worden.


Dus als ik het goed begrijp zend de Flister een FM signaal uit, in de gehele breedte van 87.50Mhz tot en met 107.95Mhz én lukt het de FLister ook nog om mijn CD-muziek te onderbreken? Hoe willen ze dat doen? Lijkt mij een interessant apparaatje, waar ze in ieder geval een zendvergunning in de gehele FM-band zullen moeten aanvragen.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2008, 15:06:39
Onderbreken van een cd lukt, tenminste zover als ik het begrepen heb, alleen als de TMC (= Traffic Message Channel) functie op de radio is ingeschakeld.

Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2008, 16:53:43
Onderbreken van een cd lukt, tenminste zover als ik het begrepen heb, alleen als de TMC (= Traffic Message Channel) functie op de radio is ingeschakeld.

Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

Bij onze radio's in de auto's is dat wel het geval
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


jeroenbos

  • jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 697
Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2008, 20:42:13
was een goede proef en de radio wordt automatisch uitgeschakeld en ook bij een cd wordt de muziek stilgezet en zo wordt je niet afgeleid


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2008, 10:00:59
Ik heb een stereosetje in mn slaapkamer met RDS (zonder TMC). Als er een ambulance in aantocht is die Flister heeft geactiveerd, wordt het normale radiogeluid weggedrukt en krijg ik een signaal te horen. Dat klinkt ongeveer als "ta tu ta tu". Tegelijk verschijnt in het display * AMBU *. Of ik nu naar Radio 1, 2, Noord, BNR of de NDR luister, het signaal drukt alle radiozenders weg.

GRONINGEN - Flister, het systeem dat automobilisten waarschuwt voor naderende hulpdiensten met sirenes, moet zo snel mogelijk in heel Nederland worden ingevoerd. Dat zegt UMCG Ambulancezorg in Groningen, die het systeem de afgelopen maanden heeft getest in de regio Groningen/Drenthe. Flister onderbreekt de radio of cd-speler in de auto en geeft een pieptoon, waardoor de bestuurder weet dat er een hulpdienst aankomt. Hij kan dan sneller aan de kant gaan en de hulpverleners kunnen sneller en veiliger doorrijden. (bron: www.rtvnoord.nl)

Aanvulling: Een medewerker van UMCG Ambulancezorg vertelde gisteravond op Radio Noord dat automobilisten door dit systeem veel eerder in de gaten hebben dat er een ambu in de buurt is. Zij maken daardoor veel eerder ruimte waardoor de ambu beter kan doorrijden. Vooral voor patiënten met hoofdletsel, rugletsel en breuken is dit prettig omdat de ambu dan minder hoeft af te remmen en op te trekken. De ambu kan daardoor geleidelijker doorrijden. De medewerker vertelde nog dat het effect nóg beter zou zijn als het bereik van de Flister wordt vergroot naar 300 meter.


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2008, 10:05:48
Dus er wordt een soort RDS signaal gegenereerd snap ik!
Nu rij ik in de Caprice met ouderwetse analoge jaren 90 radio erin waar je nog moet draaien om in te tunen, geen RDS, EON of AF.
Nothing happens, right?


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2008, 12:46:34
Dus er wordt een soort RDS signaal gegenereerd snap ik!
Nu rij ik in de Caprice met ouderwetse analoge jaren 90 radio erin waar je nog moet draaien om in te tunen, geen RDS, EON of AF.
Nothing happens, right?

Klopt, maar de vraag naar de Flister is er voornamelijk omdat de nieuwe auto's van tegenwoordig veel geluid van buiten afschermen.


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2008, 16:07:45
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2009, 11:26:33
Hulpdiensten: alarm via radio succesvol

(Novum) - De brandweer in de regio Utrecht en de ambulancezorg in Drenthe zijn tevreden over Flister, het systeem waarmee hulpdiensten bij spoedritten de radio of de cd-speler in andere auto's kunnen uitschakelen om zelf beter hoorbaar te zijn. Dat blijkt uit een evaluatie die begin volgende week openbaar wordt, laat een woordvoerder van UMCG Ambulancezorg zaterdag weten.

De Brandweer Utrechts Land en UMCG Ambulancezorg experimenteerden sinds augustus met het systeem, en pleiten ervoor dat het zo snel mogelijk landelijk wordt ingevoerd. Auto's zouden tegenwoordig zo goed zijn geïsoleerd dat ze sirenes niet meer op tijd horen. Daarnaast draaien veel automobilisten harde muziek in hun auto. Flister laat met een geluidssignaal en een berichtje op de display van de radio weten dat er een 'ambu', 'brandwr' of 'politie' in de buurt is.

Volgens de gebruikers is het verkeersbeeld met gebruik van Flister 'duidelijk rustiger' en maakt het verkeer sneller ruimte. Vooral ambulances kunnen in noodsituaties gelijkmatiger rijden. Gewone weggebruikers reageren ook positief op het systeem. Ze zeggen nu beter op te letten als ze een ambulance of brandweervoertuig met Flister via hun autoradio horen aankomen, zo zou blijken uit spontane reacties die bij de brandweer en de ambulancedienst binnenkomen.

De stuurgroep die zich met Flister bezighoudt gaat betrokken ministeries daarom vragen wetten en regels aan te passen om de invoering van het systeem zo snel mogelijk realiteit te maken. De stuurgroep wil het experiment voortzetten tot er definitieve regelgeving is en in de tussentijd onderzoek doen naar aanrijtijden, brandstofverbruik en slijtage. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zou zich positief over het systeem hebben uitgelaten.

In de stuurgroep zitten Ambulancezorg Nederland, de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding, de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding, de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken, de politie en de ontwikkelaars van het systeem.