Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53750 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #40 Gepost op: 10 mei 2010, 14:05:10
Bij mijn weten hebben ze in de VS ook zoiets als gehoorbescherming voor de inzittenden van de brandweer voertuigen. Wat daar gedragen wordt, lijkt op de headsets die ook in vliegtuigen door de cockpit bemanning gedragen wordt. Misschien dat die in Nederland ook nuttig kunnen zijn.

Fabrikanten van auto's hebben auto's dusdanige geisoleerd dat een sirene binnen niet gehoord wordt, laat staan wanneer de "gettho blaster" op vol vermogen aan staat. Spiegelen is ook al moeilijk dus valt de hulpdienst pas op wanneer hij heel dicht bij is. Een beter doordringende sirene zou een oplossing kunnen zijn, of een met wisselende tonen. Ieder materiaal laat bepaalde toonhoogtes wel of niet door. Door nu verschillende toonsoorten te combineren zou je dat probleem kunnen ondervangen. Koppel daarbij een systeem wat de auto radio even plat legt (maar geen sirene laat klinken uit de boxen) en je hebt een goede kans dat het werkt lijkt me. Je kunt dan ook de richting vanwaar het geluid komt bepalen.

Misschien denk ik echter ook wel te simpel


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2010, 23:20:43
in mijn oren klinkt dat niet echt simpel
uit ervaring weet ik dat je b.v. de ambu
zonder dat je de radio aan hebt
pas hoort als hij vlak achter je is
met de radio aan kan ik mij voorstellen dat je hem dan helemaal niet meer hoort
dus vanuit de e h voertuigen de radio's stopzetten is ook in mijn ogen een goed idee


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #42 Gepost op: 12 mei 2010, 01:23:01
dus vanuit de e h voertuigen de radio's stopzetten is ook in mijn ogen een goed idee

Zo rooskleurig als het wordt voorgesteld werkt het helaas niet. Er wordt een radiosignaal uitgezonden over de gehele FM-radioband. Als ik naar een CDtje zit te luisteren dan zal ik dat signaal niet horen hoor ;)


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #43 Gepost op: 12 mei 2010, 01:26:00
Een idee met blauwtand die op veld radio's zitten
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


treintje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #44 Gepost op: 12 mei 2010, 06:36:03
Zo rooskleurig als het wordt voorgesteld werkt het helaas niet. Er wordt een radiosignaal uitgezonden over de gehele FM-radioband. Als ik naar een CDtje zit te luisteren dan zal ik dat signaal niet horen hoor ;)

ze zenden ook het signaal uit wat word verstuurd bij file info diensten dus als je aan heb staan dat hij daar naar over schakel krijg je het wel te horen en er komt ook tekst in je display van je radio te staan.
hier in de buurt rijden een aantal voertuigen met dit systeem uit gerust om het te testen en het scheelt wel veel meer mensen gaan aan de kant en als je toch ziet dat iedereen aan de kant gaat als jij je cd aan heb en dan nog niks door hebben lijkt me sterk. ook rijd er dan eerder niemand achter je dus vallen ook eerder de zwaailichten op dus ik vind het op zich een goed systeem al kan het nog wel iets beter maar ja ieder systeem heeft in het beging zo zijn mankementen. die ze van zelf in de loop van de tijd er wel weten uit te halen of het systeem te verbeteren


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #45 Gepost op: 12 mei 2010, 07:43:29
ze zenden ook het signaal uit wat word verstuurd bij file info diensten dus als je aan heb staan dat hij daar naar over schakel krijg je het wel te horen en er komt ook tekst in je display van je radio te staan.

Nogmaals; daar reageert mijn radio echt niet op hoor ;)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #46 Gepost op: 12 mei 2010, 11:17:01
Zou wel zo horen te zijn Hunter, verkeersinformatie komt bij mij wel door als ik een CD zit te luisteren inde auto. Signaal wordt uitgezonden, CD stopt en verkeersinfo komt door. Vervolgens eindsignaal van de verkeersinfo en de CD gaat verder.
Dit werkt natuurlijk alleen met radio's die daar geschikt voor zijn en die de functie ook aan hebben staan. Je kunt het nl ook afzetten.

Mijn autoradio heeft de hinderlijke gewoonte om iedere zoveel minuten een piepsignaal te geven wanneer ik afgestemd sta op een zender die geen TA heeft. In die gevallen zet ik die dan ook uit, om te voorkomen dat ik iedere paar minuten die piep hoor en de tekst NO TA in het schermpje zie. De andere mogelijkheid die mijn radio heeft is om een ander station te zoeken wanneer de huidige geen TA mogelijkheid heeft. Dan verspringt de radio naar een station welke wel TA heeft. Ook geen leuke optie aangezien hij dan van het door mij juist gekozen station afspringt.
In dergelijke gevallen zal ik TA dus uitzetten en dan ontvangt hij ook geen hulpdienst signalen.

De oorzaak zal wel liggen in het (goedkopere) ontwerp van mij radio.  :(


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #47 Gepost op: 12 mei 2010, 11:34:14
Noemen ze dat niet gewoon RDS??


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #48 Gepost op: 12 mei 2010, 13:49:10
Dit werkt natuurlijk alleen met radio's die daar geschikt voor zijn en die de functie ook aan hebben staan. Je kunt het nl ook afzetten.

Juist, de mijne heeft die functie niet eens. Blijkbaar wordt er vanuit gegaan dat elke radio die functie heeft en tevens aan heeft staan.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #49 Gepost op: 12 mei 2010, 18:26:48
Juist, de mijne heeft die functie niet eens. Blijkbaar wordt er vanuit gegaan dat elke radio die functie heeft en tevens aan heeft staan.

hahahahahahahahahaha ;D ;D ;D ;D ;D

jij hebt dus nog zo`n nostalgische????
het gaat er om dat de meeste mensen tegenwoordig RDS hebben...tja..er zijn uitzonderingen natuurlijk ;)

werkt trouwens perfect...heb het nu 2x mee gemaakt..in drenthe met een ambu

alleen deze (zie filmpje) er nog even op monteren en ze horen de hulpdiensten ook nog eens beter...