Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53718 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #90 Gepost op: 21 juni 2011, 19:33:38
Je constatering dat minister Schultz een vrouw is kan ik bevestigen.
De rest ontgaat me even.  ???
Maar doorstastender optreden van de minister is gewenst, begrijp ik.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #91 Gepost op: 21 juni 2011, 19:50:21
Zolang het alleen om autoradio's gaat vind ik het prima, ik heb toch nog geen auto  0098 . Hoop wel dat het daarbij blijft, aangezien ik tegenover een vertrekpunt voor ambulances en brandweer auto's woon..
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #92 Gepost op: 21 juni 2011, 20:26:55
Zolang het alleen om autoradio's gaat vind ik het prima, ik heb toch nog geen auto  0098 . Hoop wel dat het daarbij blijft, aangezien ik tegenover een vertrekpunt voor ambulances en brandweer auto's woon..

Hierop inhakend, is flister een systeem wat automatisch mee aan gaat met OGS, dan voorzie ik veel radiostilte bij deze persoon. Als het apart moet worden ingeschakeld, op het moment dat het verkeer bijvooreeld veel drukker aan t worden is, dan valt het wel mee denk ik.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #93 Gepost op: 21 juni 2011, 20:49:09
Als ik het goed begrijp is de Flister een zender welke in het hulpverleningsvoertuig wordt ingebouwd.
Deze zender stuurt via de FM band een signaal naar de radio-ontvangers in de directe omgeving van het voertuig.
Hoe kan dan onderscheid worden gemaakt naar welke zender men aan het luisteren is?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat dit signaal op de gehele FM-bandbreedte het reguliere radio-signaal onderbreekt.

De zender van Flister stuurt inderdaad een signaal de ether in ergens in de band die is gereserveerd voor radiozenders(FM is alleen de modulatiesoort voor het geluid). Dit betreft dan een RDS (Radio Data System) signaal welke bijna alle radiostations uitstralen via hun eigen zenders.

RDS is dus een communicatiestandaard waarmee digitale informatie wordt meegestuurd met een conventioneel FM-radiosignaal. Hier merk je als luisteraar niks van, omdat dit signaal niet wordt meegemoduleert. Dit signaal bevat allerlei gegevens over bijv. de stationsnaam, freqentie, steunzenders, maar bijvoorbeeld ook de tekst die bij veel radios in het display verschijnt.  

Wanneer er op een station fileinformatie wordt uitgezonden stuurt dit station een zogenaamd RDS TA/TP-signaal de ether in. Als jij op je autoradio een bepaalde optie selecteert zal de radio bij het ontvangen van dit signaal overschakelen op deze zender, en eventueel een cd pauzeren. Aan het einde van dit signaal zal de radio weer terugschakelen naar de vorige zender of de cd weer starten. Op dit princiepe werkt Flister dus.

Ik hoop dat zo het een en ander wat duidelijker wordt!

Joost


jalu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #94 Gepost op: 22 juni 2011, 14:42:18
Triest en onzin. Hoe vaak heb je een politieauto, brandweerwagen of ambulance achter je zitten met zwaailicht en sirene? Financiële schade?

Helemaal geen onzin. Flister wordt door de makers aangeprezen als een wondermiddel, maar er zitten nogal wat technische haken en ogen aan het systeem. In de praktijk zal het er hoogstwaarschijnlijk wel degelijk op neer komen dat als je toevallig ergens woont waar vaak voorrangsvoertuigen langsrijden, je niet meer normaal naar de FM band zult kunnen luisteren omdat de Flister wel degelijk ALLE frequenties(in ieder geval van radiostations die medewerking verlenen) zal moeten "overschreeuwen" om dat steeds genoemde RDS signaal bij je tuner te krijgen. Dit overschreeuwen zal dus zelfs op radio's zonder RDS de reguliere FM stations wegdrukken(zoals in Drenthe in de praktijk bleek)! Praktijkproeven met een enkele ambulance of brandweerauto zijn leuk, maar wat gebeurt er als elke hulpverlener met signalen met een stevige FM stoorzender gaat rondrijden met de reguliere ontvangst? Iedereen die een beetje verstand heeft van radiotechnologie weet dat dit niet goed kan gaan... (wat gebeurde er vroeger met een analoge portofoon als er twee partijen tegelijk de spreeksleutel indrukten?)

Als het anders is, zou ik dat graag bewezen zien met een onderbouwde technische omschrijving van de producent van Flister. Echter; die producent doet vooralsnog akelig geheimzinnig over de exacte technische werking.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #95 Gepost op: 22 juni 2011, 15:28:49
Hoezo zou je nietmeer naar FM stations kunnen luisteren op normale ontvangers... Lees het stukje hierboven is een keer goed ::)

Ik ben zelf niet bekend met Flister.. Maar je hebt maar één freqentie nodig waarop voertuigen hun RDS signaal kunnen uitzenden, om autoradio's te kunnen 'bereiken'. En je hoeft helemaal niks te onderdrukken... want dan zou je inderdaad de hele band wegdrukken, als dat je al gaat lukken.


jalu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #96 Gepost op: 22 juni 2011, 15:52:20
Hoezo zou je nietmeer naar FM stations kunnen luisteren op normale ontvangers... Lees het stukje hierboven is een keer goed ::)

Ik ben zelf niet bekend met Flister.. Maar je hebt maar één freqentie nodig waarop voertuigen hun RDS signaal kunnen uitzenden, om autoradio's te kunnen 'bereiken'. En je hoeft helemaal niks te onderdrukken... want dan zou je inderdaad de hele band wegdrukken, als dat je al gaat lukken.

Vertel eens, hoe gaat een autoradio die staat afgestemd op een frequentie een RDS signaal op een andere frequentie ontvangen? Dat kan hij helemaal niet. Er zit namelijk in de bijna alle autoradio's maar één tuner. Stukje technische achtergrondinfo: Flister maakt volgens diverse bronnen gebruik van PTY code 31. PTY staat voor Program Type en wordt gebruikt om een programmagenre te kunnen meezenden, bijvoorbeeld nieuws of muziek. PTY 31 is een speciale identificatie die is bedoeld om bij rampen en calamiteiten een radio dwingend te kunnen laten overschakelen naar een rampenzender. Deze PTY code moet worden meegezonden met het reguliere FM signaal. De enige manier om deze PTY code bij de radio aan te laten komen is dus om de reguliere FM zenders te overstemmen met een signaal met PTY code 31 er in. Beweren dat Flister slechts op één frequentie hoeft uit te zenden is dus bewijsbaar onjuist, dan zou het namelijk helemaal niet werken...

Ik héb alle info die ik over Flister kan vinden terdege doorgespit, maar zelfs Flister zelf geeft via een tweet aan dat ze storing op normale radio's niet gegarandeerd kunnen voorkomen maar dat het "wel meevalt door richtwerking". Intussen wordt er gezwegen als het graf over de technische werking van het geheel(wel een heel hosanna verhaal op de site, maar geen diepgaande technische info). Ik kan niet anders dan concluderen dat Flister zelf deze informatie niet graag publiek ziet worden uit angst dat er dan (terecht!) meer weerstand tegen zal ontstaan.


Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #97 Gepost op: 22 juni 2011, 17:05:24
Vertel eens, hoe gaat een autoradio die staat afgestemd op een frequentie een RDS signaal op een andere frequentie ontvangen? Dat kan hij helemaal niet. Er zit namelijk in de bijna alle autoradio's maar één tuner.  dat Flister slechts op één frequentie hoeft uit te zenden is dus bewijsbaar onjuist, dan zou het namelijk helemaal niet werken...

True, je kan in de meeste (auto)radio's inprogrammeren dat ze naar het TA/TP signaal van een bepaald station luisteren. In de meeste gevallen betekend dit dat je, als je een cd hebt spelen, inderdaad onderbroken wordt door de verkeersinformatie, want de tuner kijkt stiekem naar het TA/TP signaal van dat station. Maar als je naar de radio aan het luisteren bent, is je tuner gezellig naar het RDS + TATP signaal van dat station aan het kijken. In sommige gevallen zitten er (naar mijn weten) twee RDS tuners in, eentje voor het huidige kanaal, en eentje voor het ingestelde TATP signaal. Wat je dus zou kunnen doen is op de gehele TATP band een schakelsignaal zenden die de radio dwingt te luisteren naar het kanaal waarop je het sirene/aandekant signaal uitzendt. Nadeel hieraan is dat je slechts de radio's bereikt die inderdaad zo ingesteld zijn dat ze naar een TATP signaal luisteren. Het gewenste effect zal pas bereikt worden als je dus de hele FM band inderdaad overstemd, wat dus ook betekend dat je op elke ferquentie het signaal zal ontvangen, ook thuis op de bank.

Citaat van: wikipedia
Tegenwoordig wordt bijna wereldwijd FM uitgezonden in Band II, de zogenaamde FM-band. Dit is de frequentieband van 87,50 tot 108,00 MHz. De kanaalafstand, en daarmee de bandbreedte van het kanaal, is 200 kHz

Hoe gaat het nu dan, staat er een zender die m tegelijk van 87,5 tot 108 pakt? Waar koop je die? ;D

Dat de commerciele stations bang zijn voor die 20 seconden onderbreking, vind ik persoonlijk klinklare onzin. Als je door een bos rijdt valt je signaal weg omdat er een aantal bomen in de weg staan, hebben ze daarvoor de natuur al aangeklaagd?
I live in my own little world, but it´s ok.. We know me here.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #98 Gepost op: 23 juni 2011, 14:39:52
True, je kan in de meeste (auto)radio's inprogrammeren dat ze naar het TA/TP signaal van een bepaald station luisteren. In de meeste gevallen betekend dit dat je, als je een cd hebt spelen, inderdaad onderbroken wordt door de verkeersinformatie, want de tuner kijkt stiekem naar het TA/TP signaal van dat station. Maar als je naar de radio aan het luisteren bent, is je tuner gezellig naar het RDS + TATP signaal van dat station aan het kijken. In sommige gevallen zitten er (naar mijn weten) twee RDS tuners in, eentje voor het huidige kanaal, en eentje voor het ingestelde TATP signaal. Wat je dus zou kunnen doen is op de gehele TATP band een schakelsignaal zenden die de radio dwingt te luisteren naar het kanaal waarop je het sirene/aandekant signaal uitzendt. Nadeel hieraan is dat je slechts de radio's bereikt die inderdaad zo ingesteld zijn dat ze naar een TATP signaal luisteren. Het gewenste effect zal pas bereikt worden als je dus de hele FM band inderdaad overstemd, wat dus ook betekend dat je op elke ferquentie het signaal zal ontvangen, ook thuis op de bank.

Dat is dus ongeveer wat ik bedoelde, dus één frequentie waarop je (in FM) een sirene sample o.i.d. uitzend en voor de rest gaat het alleen om de RDS signalen.

Citaat
Hoe gaat het nu dan, staat er een zender die m tegelijk van 87,5 tot 108 pakt? Waar koop je die? ;D

Men neemt een tankautospuit, ruimt een compleet compartiment leeg, hangt die vol met zenders en dan nog een mast met een flink aantal dipooltjes en karren met die handel!  ;D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 27 juni 2011, 12:06:41
Publieke omroep: geen steun aan noodsignaal

HILVERSUM -  De publieke omroep wil alleen meewerken aan het autoradio-noodsignaal Flister voor de hulpdiensten als de commerciële zenders dat ook doen. Dat heeft een woordvoerder van de Publieke Omroep maandag gezegd nadat de Volkskrant hierover had bericht.

Flister is een stoorzender die de radio of cd-speler kan onderbreken. „We willen graag meewerken, maar alleen als de commerciële zenders ook meedoen, want anders is het niet effectief. Ongeveer een derde van de automobilisten luistert naar de publieke zenders”, aldus de zegsman.
Schade
Vorige week liet minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) de Tweede Kamer weten dat het waarschuwingssysteem op de publieke radiostations kan komen, maar niet op de commerciële zenders. Die vrezen financiële schade en zijn tegen het systeem.
Er loopt al jaren een discussie over Flister. Het vorige kabinet zag er niets in, maar eind vorig jaar riep de Tweede Kamer de regering op het toch in te voeren.
De voorkeur van de omroepen gaat uit naar het zogenoemde BlauwBlauw-systeem, een waarschuwingssysteem waarbij een lampje gaat branden op het dashboard. „Dit is de ideale oplossing, omdat het niet stoort op de FM-frequenties”, aldus de woordvoerder.

Bron:telegraaf