Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 53715 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #110 Gepost op: 23 januari 2012, 19:52:25
Hoop niet dat als dat systeem er komt ze het verder laten uitzenden. Ik woon recht tegenover een ambulance post, als ik de ramen dicht hou heb ik geen last van de OGS (huisbaas heeft zelfs speciale kunststof geluidschermen voor de ramen geplaatst) maar als ik straks ook al om de haverklap geen radio kan luisteren omdat het signaal weggedrukt wordt... zou ik niet fijn vinden.

Er moeten betere manieren zijn dan stoorsignalen uitzenden.

Luister je thuis toevallig via de kabel? Dan ga je er namelijk helemaal geen last van hebben...


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #111 Gepost op: 23 januari 2012, 19:55:27
Luister je thuis toevallig via de kabel? Dan ga je er namelijk helemaal geen last van hebben...

Verhip, nog niet eens aan gedacht. Slimme opmerking!  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #112 Gepost op: 23 januari 2012, 20:02:02
Luister je thuis toevallig via de kabel? Dan ga je er namelijk helemaal geen last van hebben...

of zoals velen tegenwoordig via digitale ontvanger.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #113 Gepost op: 23 januari 2012, 20:05:16
Bij mijn weten wordt het signaal verstuurd via de RDS. De meeste radio's in huis hebben deze functie (nog) niet.
Nieuwere radio's echter wel en dan zal het inderdaad lastig worden. Maar ik denk ook dat de "Flister" (want zo heet dat ding  ;) ) uitgeschakeld kan worden door de chauffeur. Dus misschien gebruiken ze hem pas even verder in de straat.

Het gaat via RDS inderdaad, maar hij zendt dat signaal uit op de frequentie van gewone radio zenders.

Je autoradio is maar in staat om van 1 of 2 radio zenders de RDS in de gaten te houden en gelukkig maar!

De file informatie van de anwb bijvoorbeeld wordt op bijna alle publieke zenders met de TA/TP code uitgezonden, als je radio ze allemaal in de gaten zou houden kreeg je 3 keer het zelfde filenieuws, eerst op radio 1 , dan op radio 2 en dan op 3fm (de anwb doet het filenieuws 1 voor 1 op al die zenders, nooit tegelijk want het is echt live en bij 3fm praat de dj regelmatig met de filelezer bijvoorbeeld.
Je radio houdt er echter maar 1 in de gaten en schakelt alleen naar die zender toe bij TA/TP codes, andere worden genegeerd. Echter, iedere radio luistert naar een andere, sommige naar radio 1, andere naar sky radio. etc (soms kun je dat instellen, soms gaat het automatisch doordat de radio bij houdt welke zender in het verleden al TA/TP berichten heeft mee gestuurd.

De flitser kan dus alleen werken, als hij op alle zenders een bericht stuurt dat ze moeten schakelen.
Daar komt dus ook als je een paar pagina's terug leest dat bericht vandaan dat commerciële omroepen niet mee willen werken en de publieke daar weer boos om waren. De flitser werd dus ingesteld om alleen op de frequenties van de publieke in te breken. Dus wanneer je sky radio aan had staan had de flitser geen effect gehad. Ze kunnen dus gewoon instellen welke zenders ze willen storen en welke niet. Natuurlijk heeft het systeem alleen effect als je iedereen stoort.

Ook al werkt mijn keuken radio niet met RDS, het flitser signaal stuurt wel gewoon op alle frequenties het sirene geluidje + de rds code uit. (of alleen op de frequenties van de publieke, hangt van de instellingen af) Het geluid valt dus gewoon weg. (je kunt niet alleen de RDS overschreeuwen, RDS en geluid gaan samen)

Kabel kan uithalen, maar alleen als heel je installatie goed afgeschermd is met goede pluggen en stekkers, daarnaast moet de radio zelf ook niet storingsgevoelig zijn. Daarnaast heeft mijn badkamer radio geen kabel en het is niet grappig om te schrikken van een sirene als je net op de pot zit  ;D


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #114 Gepost op: 23 januari 2012, 20:18:25
Het gaat via RDS inderdaad, maar hij zendt dat signaal uit op de frequentie van gewone radio zenders.

Je autoradio is maar in staat om van 1 of 2 radio zenders de RDS in de gaten te houden en gelukkig maar!

De file informatie van de anwb bijvoorbeeld wordt op bijna alle publieke zenders met de TA/TP code uitgezonden, als je radio ze allemaal in de gaten zou houden kreeg je 3 keer het zelfde filenieuws, eerst op radio 1 , dan op radio 2 en dan op 3fm (de anwb doet het filenieuws 1 voor 1 op al die zenders, nooit tegelijk want het is echt live en bij 3fm praat de dj regelmatig met de filelezer bijvoorbeeld.
Je radio houdt er echter maar 1 in de gaten en schakelt alleen naar die zender toe bij TA/TP codes, andere worden genegeerd. Echter, iedere radio luistert naar een andere, sommige naar radio 1, andere naar sky radio. etc (soms kun je dat instellen, soms gaat het automatisch doordat de radio bij houdt welke zender in het verleden al TA/TP berichten heeft mee gestuurd.

De flitser kan dus alleen werken, als hij op alle zenders een bericht stuurt dat ze moeten schakelen.
Daar komt dus ook als je een paar pagina's terug leest dat bericht vandaan dat commerciële omroepen niet mee willen werken en de publieke daar weer boos om waren. De flitser werd dus ingesteld om alleen op de frequenties van de publieke in te breken. Dus wanneer je sky radio aan had staan had de flitser geen effect gehad. Ze kunnen dus gewoon instellen welke zenders ze willen storen en welke niet. Natuurlijk heeft het systeem alleen effect als je iedereen stoort.

Ook al werkt mijn keuken radio niet met RDS, het flitser signaal stuurt wel gewoon op alle frequenties het sirene geluidje + de rds code uit. (of alleen op de frequenties van de publieke, hangt van de instellingen af) Het geluid valt dus gewoon weg. (je kunt niet alleen de RDS overschreeuwen, RDS en geluid gaan samen)

Kabel kan uithalen, maar alleen als heel je installatie goed afgeschermd is met goede pluggen en stekkers, daarnaast moet de radio zelf ook niet storingsgevoelig zijn. Daarnaast heeft mijn badkamer radio geen kabel en het is niet grappig om te schrikken van een sirene als je net op de pot zit  ;D

Dan kan de volgende ook eens eindelijk op de pot!!  ;D ;D

Haha, ik schoot wel ff in de lach van je laatste opmerking. Maar je verhaal is ook duidelijk (wel technisch, maar begrijpelijk).
Wat er van terecht komt weet ik niet, maar op zich vind ik het geen verkeerd systeem. Alleen geldt dan natuurlijk wel dat de commercieële radio ook moet meewerken. (snap eigenlijk niet dat ze weigeren, kost maar een paar seconden)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #115 Gepost op: 23 januari 2012, 21:15:56
Naarmate de discussie vordert, hoe meer twijfels ik krijg bij dit systeem. In de ether geldt simpelweg het recht van de sterkste, dat kent iedereen nog wel van de analoge communicatie waarbij twee partijen gelijktijdig proberen te zenden. Hoe sterk moet zo'n flister wel niet zijn om de kabel weg te kunnen drukken? Volgens mij gaat het er dan niet om hoe deugdelijk de installatie is (kabels, connectoren, etc), maar hoe ONdeugdelijk. Je drukt een kabelsignaal echt niet zomaar weg, vergis je niet. Er hangt immers geen antenne aan de radio, maar een gesloten kabel. Lichte ondeugelijkheid zorgt misschien voor lichte "lekkage", maar of het de radiozender kan overtreffen? Ik denk het niet.

Maar daar wilde ik niet heen; het recht van de sterkste. Waar staan die radiozenders allemaal? Laten we Lopik nemen. Enig idee hoeveel kilowatts daar de lucht in worden gestraald? Hoe dichter bij zo'n zendmast, hoe minder groot het bereik van flister, naar mijn bescheiden mening werkt het in zo'n omgeving niet of nauwelijks en vraag ik mij af in hoeverre dat degelijk getest is.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #116 Gepost op: 23 januari 2012, 21:20:54
Naarmate de discussie vordert, hoe meer twijfels ik krijg bij dit systeem. In de ether geldt simpelweg het recht van de sterkste, dat kent iedereen nog wel van de analoge communicatie waarbij twee partijen gelijktijdig proberen te zenden. Hoe sterk moet zo'n flister wel niet zijn om de kabel weg te kunnen drukken? Volgens mij gaat het er dan niet om hoe deugdelijk de installatie is (kabels, connectoren, etc), maar hoe ONdeugdelijk. Je drukt een kabelsignaal echt niet zomaar weg, vergis je niet. Er hangt immers geen antenne aan de radio, maar een gesloten kabel. Lichte ondeugelijkheid zorgt misschien voor lichte "lekkage", maar of het de radiozender kan overtreffen? Ik denk het niet.

Maar daar wilde ik niet heen; het recht van de sterkste. Waar staan die radiozenders allemaal? Laten we Lopik nemen. Enig idee hoeveel kilowatts daar de lucht in worden gestraald? Hoe dichter bij zo'n zendmast, hoe minder groot het bereik van flister, naar mijn bescheiden mening werkt het in zo'n omgeving niet of nauwelijks en vraag ik mij af in hoeverre dat degelijk getest is.

Eigenlijk zouden we voor dit antwoord iemand van de firma die het uitgevonden heeft hier moeten hebben.
Wie weet waar de maker van dit technisch vernuft vertoefd?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #117 Gepost op: 23 januari 2012, 21:30:42
Eigenlijk zouden we voor dit antwoord iemand van de firma die het uitgevonden heeft hier moeten hebben.
Wie weet waar de maker van dit technisch vernuft vertoefd?

Google *my friend* www.flister.nl

Zojuist een uitnodigingsmail verstuurd naar deze firma in Almere.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #118 Gepost op: 23 januari 2012, 21:48:16
Kopie van de uitnodigingsmail
---------------------------------------------------

Geachte L.S.
 
 
Naar aanleiding van uw uitvinding de "Flister" wil ik U uitnodigen om aan de discussie deel te nemen op het Hulpverleningsforum.
Het forum is te vinden met de URL: www.hulpverleningsforum.nl
De directe link naar de discussie is: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=25604.new#new
 
De discussie gaat over de "Flister" en de manier waarop dit technische hoogstandje werkt.
Voor velen is niet duidelijk hoe het precies werkt en of er ook storingen thuis kunnen ontstaan.
Tevens is niet bekend hoe de "Flister" zich gedraagt bij zendmasten.
Wellicht kunt u een aantal antwoorden geven op vragen en zelf ook deelnemen in de discussie.
 
Wij, de forumleden, zouden dit bijzonder op prijs stellen.
Op dit moment zijn er voor- en tegenstanders, maar ook hulpverleners die er wel meer over zouden willen weten.
 
Kunnen wij uw reacties tegemoet zien?
Alvast bedankt voor uw aandacht.
 
Met vriendelijke groet,
***echte naam*** (nickname: Skippy02)
Emmen

-----------------------------------------------

Ter info.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #119 Gepost op: 23 januari 2012, 22:04:47
En hier het kastje zoals (volgens mij) in Engeland gebruikt kan worden.

Flister Early Warning Demo

Bron: tvanbuul
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.