Geachte forumleden,
Het is interessant te lezen welke meningen, ervaringen en gevoelens er spelen rondom ons product Flister. Inderdaad een goed idee jullie te voorzien van alle ins- en outs rondom het lange proces zoals dat loopt in Nederland.
In 2008 leverden wij ons eerste prototype Flister op. In overleg met en formele goedkeuring van het Agentschap Telecom (AT), de Vereniging van Commerciële Radiozenders (VCR) en de Nederlandse Publieke Omroepen (NPO), werd een kleinschalig experiment met 2 systemen uitgevoerd. Deze positieve ervaring door de betrokken hulpdiensten leidde tot een, wederom goedgekeurd, grootschalig experiment met 40 systemen om zeker te stellen dat Flister géén negatieve bijeffecten op de verkeersveiligheid heeft. Dit project werd door een onafhankelijk bureau van het toenmalige ministerie van V&W uitgevoerd. Minister Eurlings schrijft aan de Tweede Kamer dat de hoofdvraag is beantwoord: het systeem heeft géén negatieve bijeffecten. Wel zou een o.a. beter richteffect gerealiseerd kunnen worden. Andere opvallende uitkomsten:
- Ruim 80% van de hulpverleners ervaart minder stress door het rijden met Flister en ervaart een rustiger verkeersbeeld
- Hetzelfde percentage weggebruikers zegt door het systeem beter geholpen te worden om te anticiperen
- Ruim 90% van de ambulanceverpleegkundigen zegt rustiger de patiënt te kunnen helpen doordat de ambu zich stabieler door het verkeer kan bewegen
- De geïnterviewde omwonenden/bewoners zeggen nauwelijks hinder te ervaren en vinden überhaupt een snelle hulpverlening belangrijker
Na deze uitkomsten begon vanzelfsprekend de politieke molen te draaien. Vooral commerciële omroepen vonden een invoering nu ‘wel erg dichtbij komen’ en dreigden niet mee te werken. Daarom, ondanks dat dit in het onderzoek niet aan bod is gekomen omdat daarvoor de onderzoeksperiode te kort was, besloot het ministerie van Binnenlandse Zaken toch een brief uit te doen waarin aangegeven werd dat aanrijtijden niet aantoonbaar korter werden door Flister. Ondanks dat hulpverleners aangeven dat ze soepeler kunnen rijden en dat dus op lange termijn volgens hen zeker het geval zal zijn, wordt door het ministerie toch onnodig stelling genomen. De belangrijkste reden is de angst voor zendgemachtigden.
Hierop werden vele protesten door de landelijke stuurgroep van Flister geuit. De motie die daarop werd ingediend werd door een meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen. Met de NPO werd besproken om dan alleen de ambulances mogelijk te voorzien van het systeem, omdat hier een directe zorgvraag heel helder is. Aangezien er maar 700 ambulances in Nederland rijden zou dit ook niet overweldigend zijn. Door de lange duur echter van het traject, spanningen en concurrentie tussen de betrokken groeperingen en een veranderd politiek klimaat willen de commerciëlen echter geen formele medewerking verlenen. Ondanks dat vele insiders aangegeven eerder een systeem als Flister te begrijpen dan de enorme zendtijd die verspilt wordt met de lange verkeersinformatie waar sinds GPS en internet nauwelijks meer iemand naar luistert, blijft formele instemming met Flister lastig voor de commerciële besturen. De onderbreking van uitzending met 700 ambulances kán maximaal 3 seconden per uur zijn; die ís dat dus niet per definitie. Automobilisten gaven tijdens het grote experiment aan langer niet meer de aandacht bij de radio te hebben als er ‘ergens’ opeens iets gehoord wordt of je door gestresst opeens moet uitwijken. Al met al; iedereen zou de werkelijke werking eens moeten ervaren, dat geeft alle gevoel.
Dan de werking:
Flister is géén ‘jammer’, maar een kleine FM-zender. Flister kan over 64 FM-frequenties (géén kabel!) tegelijkertijd alle audio naar keuze uitzenden; ook gesproken tekst indien gewenst, met een maximaal verzameld vermogen van 5W. Dit doen wij middels PTY en werkt níet zoals de verkeersinformatie over RDS/TMC. RDS-tekst is slechts een extra, meegestuurd door Flister; bijvoorbeeld een tekst met het type naderende voertuig. CD/DVD/MP3-spelers die gekoppeld zijn aan de autoradio zullen altijd onderbroken worden als TA/TP aanstaat; maar kunnen dat ook doen. Dat is afhankelijk van het type radio. Er zijn radio’s van bepaalde merken die sowieso onderbroken worden, is aangetoond.
Flister, die gekoppeld is aan GPS, maakt gebruik van een lokale database, aangeleverd door AT. Met deze database kan Flister zelf kiezen welke zenders lokaal onderbroken kunnen worden en welke niet. Helaas kunnen we niet alle exacte ins- en outs geven door patenten, maar technisch is alles gemeten door AT en TuV en voldoet alles aan de wettelijke eisen. Het effect van Flister, ook al is er iemand die het signaal door welke omstandigheid dan ook niet ontvangt in het voertuig, is altijd hetzelfde, als iemand voor je wijkt, wijk jij ook of je gaat in ieder geval spiegelen. Dit is geen verwachting, dit wordt keer op keer in alle landen waar wij opereren bewezen. Zelfs alleen Flister en zwaailicht (dus geen sirene) levert resultaat op (zie bijvoorbeeld het filmpje op onze website
www.flister.nl)!
Het is teleurstellend dat wij als Nederlands bedrijf, waar door de overheid altijd de nadruk wordt gelegd op innovatie en waar wij zelfs subsidie voor ontvangen hebben, nog niet in eigen land actief zijn, zoals door zovelen gewenst. Wel zijn er Flisters actief in Parijs, Duisburg, Qatar, Istanbul, Zwitserland, Brazilië, tunnels in Zweden etc.
Wij staan open voor alle vragen en werken altijd met iedereen samen en doen niets zonder overleg. Mensen die het systeem daadwerkelijk ervaren hebben zijn zelden negatief. Dank voor jullie interesse en wij duimen in ieder geval dat Flister ook in Nederland de zorg kan ondersteunen in de toekomst.
hartelijke groeten.