solosurveillance

Auteur Topic: solosurveillance  (gelezen 6308 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dutch_Police

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2004, 14:47:12
Ik ben het volledig met Thijs eens.

Je moet inderdaad wel rekening houden met het werkgebied (stad) en dagdeel dat je solo dienst draait.

Ik ben van mening dat je tijdens een dagdienst in een stadskern best solo dienst kunt draaien. Hierbij doel ik dan wel op de gebiedsgebonden diensten en zeker niet op Noodhulp diensten.

Ik vind dat de NH-diensten altijd duo moeten zijn.

In Limburg-Noord is het tegenwoordig eens eis dat de NH patrouille minimaal bezet wordt door een agent en hoofdagent.

Hiermee dient men ook rekening te houden bij de bezetting van de solo surveillance.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2004, 13:17:47
Meer blauw op straat is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van de veiligheid. Met nieuwjaar is hier een agent gewond geraakt toen enkele jongens uit een bepaalde bevolkingsgroep van achter onverwachts op z'n nek sprongen. en bleven ze schoppen toen deze op de grond lag. Gelukkig kon hij door een collega ontzet worden en had hij "slechts" een gebroken been en blauwe plekken.

Dat bedoelt men vast niet met meer blauw op straat! >:(


Henk


MICK

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2005, 14:54:36
dit laatste kan ook met zijn tweeen gebeuren. Maar ik vind waar je ook werk met oud en nieuw met zijn tweeen en ook de langelat mee. Ik weet het mag niet overal maar het zal wel makkelijk zijn.
Wat voor gebied wat voordag deel en zijn er bijzonderheden feesten ofzo? Dat zijn lijkt mij devragen voor een solo surviance


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2005, 19:10:41
ik ben er geen voorstander van, nu zou het bijvoorbeeld in een stad als amsterdam wel kunnen, als het dan niet lekker gaat heb je binnen een paar minuten voldoende collega's ter plaatse, het lijkt me helemaal niks om in een landelijk gebied te doen, waar je collega's 15 min of verder weg zijn....het zal meestal wel goed gaan...maar ik denk dat het aantal "assistentie collega" meldingen fors omhoog zou gaan als de solo-surveillance ingevoerd gaat worden...


ben het 100 % met je eens, daarom ook nee gestemd al hoewel ze in het amerika ook doen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2005, 00:53:14
er wordt in veel distrikten al met soloserveances gewerkt, de z.g.n. E.M.S. (1 mans serveance) daar zijn diverse voorzieningen voor aangebracht, o.a. de externe noodknop, niet die op de mobilofoon, hij functioneerd ook op een apparte mobilofoon die alleen de noodknop weergeeft (geen C2000)
Nemo me impune lacessit


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2005, 14:20:58
In de regio noord en oost gelderland wordt sinds enkele maanden al solo gesurveilleerd. Het de bedoeling dat men in de toekomst steeds meer solosurveillances gaat doen.

De politieregio Noord- en Oost-Gelderland heeft al haar opvallende politieauto’s en motoren uitgerust met moderne apparatuur, die het mogelijk maakt snel en veilig naar de plaats van een incident te rijden. Het gaat om de combinatie van een Automatisch Voertuig Locatie Systeem (AVLS), een navigatiesysteem en een ongevallenregistratiesysteem.

(AVLS) Voertuiglocatiesysteem
De opvallende politieauto’s (dus met striping en zwaailichten) zijn voorzien van een automatisch voertuig locatie systeem (AVLS). Dit systeem zendt een signaal uit, waardoor de politiemeldkamer op een computerscherm precies kan zien waar de surveillanceauto’s zich bevinden.

 Zo kan bij een melding van een incident (ernstige aanrijding, grote brand) de meldkamer direct zien welke auto’s het dichtst in de buurt van het incident zijn. Een tweede groot voordeel is dat de meldkamer ook kan zorgen, dat de overige surveillanceauto’s een zodanige positie innemen, dat ze snel naar een volgend incident kunnen rijden. De surveillance-eenheden krijgen dan vanuit de meldkamer per mobilofoon opdracht om een bepaalde positie in te nemen. Voorbeeld: Bij een overval zullen al gauw meerdere surveillanceauto’s naar de plaats van het gebeuren rijden. Maar op dat moment kan ook in een andere plaats een ernstig ongeval gebeuren. Door steeds alle beschikbare surveillances geografisch over de regio te verdelen, kan de politie een snelle aanrijdtijd bij zogenaamde prioriteit 1 (spoed)meldingen waarborgen.

Het voertuiglocatiesysteem bevordert ook de veiligheid van de agenten. De meldkamer kan zien waar een auto zich bevindt. Als de agent hulp nodig heeft of in de problemen raakt kan de meldkamer snel de dichtstbijzijnde auto’s ter assistentie sturen. Zeker op momenten dat een agent alleen op surveillance is, schept dit een belangrijke waarborg voor de veiligheid van die agent.

(VDO) Navigatiesysteem
In de politieauto’s is ook een navigatiesysteem ingebouwd. Het bijzondere hieraan is, dat het navigatiesysteem gekoppeld is aan het voertuiglocatiesysteem. Dat betekent dat zodra de meldkamer een opdracht uitgeeft aan de surveillance-eenheid, de route naar het incident automatisch door het navigatiesysteem wordt aangegeven. De agent in de auto hoeft dus de route niet zelf in te voeren. Dit verhoogt de veiligheid van de agenten, die zich kunnen concentreren op het incident en het besturen van de politieauto. Zeker waar dit bij prioriteit 1 (spoed)meldingen vaak gepaard gaat met hoge snelheid en het voeren van zwaailicht en sirene is dat een belangrijk bijdrage in de veiligheid van de agenten.
Het navigatiesysteem heeft nog een tweede voordeel. Omdat agenten ook dienst doen in gebieden waar ze geografisch minder bekend zijn, leidt het navigatiesysteem hen dus snel naar de plaats van het incident. Er gaat geen tijd verloren met zoeken. Dit komt dus ook de veiligheid van de burger ten goede.



(UDS) Ongevallenregistratie
In de opvallende politieauto’s is ook een ongevallenregistratiesysteem ingebouwd. Het systeem registreert op het moment van een ongeval een aantal zaken, zoals het al dan niet voeren van verlichting of zwaailicht en sirene. Maar bijvoorbeeld ook de snelheid, het gebruik van richtingaanwijzers en remmen. Binnen de politie wordt veel aandacht geschonken aan het veilig rijden met hoge snelheid en het gebruik van zwaailicht en sirene. Het ongevallenregistratiesysteem draagt bij aan de bewustwording van agenten om op een verantwoorde manier naar prioriteit 1 (spoed)meldingen te rijden.

De combinatie van deze drie middelen leidt er toe dat politie Noord- en Oost-Gelderland op een professionele en efficiënte wijze de prioriteit 1 (spoed)meldingen in de regio kan afhandelen.

foto's Maurice Schalker www.fotoserver.nl
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Ambuman@

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 augustus 2005, 00:39:14
Als oud-politieagent kies ik toch voor de solo-surveillance. Maar om dat nou te doen in het kader van "meer blauw op straat" te doen lijkt me geen goed plan.
Toch blijf ik voor de solo. Zoals al eerder aangegeven door een aantal mensen die het zelf doen, is het toch een werkbare situatie. Zoals al gezegd, vele motorrijders zijn niet anders gewend.
1 Ding is zeker, er zal dan efficiënter gewerkt kunnen worden.

Maar dat vraagt ook aanpassingen op bepaalde vlakken. Zo krijgt de meldkamer een veel grotere rol in het geheel. Die moet zorgen dat bij "spannende" meldingen niet 1 maar 2 eenheden aangestuurd worden.  Ook moet er gezorgd worden dat er vaker een auto "een achtergrondje" verzorgt.

Ook vraagt het meer van de mensen op straat. Vele weten nu al wat de collega's uit het district aan het doen zijn, maar met solorijders is dat van nog groter belang.

Blijft overeind staan dat er toch nog steeds meer blauw op straat moet komen. En dan letterlijk op straat.
Schop alle mensen die nog met een executieve status (incl. proppenschieter en heel veel goud op de schouders) op de bureaus rondslenteren de straat op en kijk eens wat een blauw er ineens op straat is.
Of ontneem die mensen hun executieve status en plaats ze in dezelfde functie maar dan onder de noemer burgerpersoneel (waarom moeten al de verworven rechten behouden blijven??? Waarom ORT-compensatie als je van 9-17 werkt in schaaltje 9,10 of hoger???) En van het geld wat je overhoudt kun je weer het een en ander aan echte agenten de straat op sturen.
Schud door de week eens een willekeurig bureau leeg en kijk eens wat een goud er op bureaustoelen vastgekluisterd naar buiten valt. Er is genoeg blauw (en ook voor solosurveillance) maar dat zit binnen ipv buiten....(sorry beetje off topic dit stukje)...

Waarom zou het in een samenleving die aantoonbaar gevaarlijker is (USA) wel goed kunnen werken en zou het hier in Nederland niet kunnen???? Laten we eerlijk zijn: hoeveel spannende meldingen heb je op een dag dat je echt direct met 2 man moet zijn????
Nee hoor, hier speelt ook een sociaal stukje mee. Het is nou eenmaal gezelliger met 2 man op de wagen.

Kortom: solosurveillance moet zeker kunnen, maar vraagt wel inspanningen van de meldkamer, de mensen op straat en ook het korps (uitrusting van de voertuigen).


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2005, 16:19:25
'k geloof dat Groningen dit systeem van AVLS e.d. nu al zo'n 2 - 2,5 jaar gebruikt. En daar waren wij zeker niet de eersten mee. Zo revolutionair is het niet meer. Maar het is wel een mooie duidelijke uitleg voor de geïnteresseerden. Maar als in een landelijk gebied de dichtstbijzijnde eenheid 15-20 min rijden verwijderd is, dan helpt daar alle moderne techniek allemaal geen zier aan. En dat zijn in sommige regio's nog altijd realistische tijden.

Dus vanuit dat oogpunt bezien vindt ik het een stuk schijnveiligheid wat geïntroduceerd is, als je het als argument pro solosurveillance wilt hanteren.

Vwb. de visie van Ambuman kan ik een heel eind meegaan in de gedachtengang om een groot aantal inspecteurs e.d. weer achter het bureau vandaan te halen en de straat op te sturen. Ik ben ook van mening dat alle executieven primair op straat thuis horen.
Maar dan blijft het feit dat er een aantal management functies weer ingevuld moeten worden, oftewel verschuiving van het probleem.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


vuurtje

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 1 oktober 2006, 17:20:47

Dus vanuit dat oogpunt bezien vindt ik het een stuk schijnveiligheid wat geïntroduceerd is, als je het als argument pro solosurveillance wilt hanteren.


Inderdaad. Zo'n beetje alle regio's hebben al AVLS. Het lijkt me ook niet dat je een VDO Dayton in de wagen als argument voor solosurveillance kan gebruiken. Het wordt misschien anders als je navigatie hebt waarop je de andere (solo) collega's ziet. Zodat je weet of je back-up er is over 1 minuut of over 10 minuten.


Baksteen

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 16 november 2006, 10:41:29
Ik als politiemototrrijder rijd al jaren solosurveillance en zie het probleem niet echt.

Helemaal juist.

Je eigen instelling maakt of je geschikt bent voor solosurveillance, niets anders.
Als solosurveillant hebt ik zelf minder problemen op straat als wanneer ik met een collega werk. Gewoon door je eigen houding en omdat je schijnbaar minder confronterend of aanvallend overkomt.

En nee....ik ga niets uit de weg, tenzij echt duidelijk is dat het risico van wapens ed speelt, dan rij ik een paar minuutjes mee totdat er back-up is. Geen enkel probleem, je moet er alleen aan wennen en ermee om leren gaan.