In de regio noord en oost gelderland wordt sinds enkele maanden al solo gesurveilleerd. Het de bedoeling dat men in de toekomst steeds meer solosurveillances gaat doen.
De politieregio Noord- en Oost-Gelderland heeft al haar opvallende politieauto’s en motoren uitgerust met moderne apparatuur, die het mogelijk maakt snel en veilig naar de plaats van een incident te rijden. Het gaat om de combinatie van een Automatisch Voertuig Locatie Systeem (AVLS), een navigatiesysteem en een ongevallenregistratiesysteem.
(AVLS) Voertuiglocatiesysteem
De opvallende politieauto’s (dus met striping en zwaailichten) zijn voorzien van een automatisch voertuig locatie systeem (AVLS). Dit systeem zendt een signaal uit, waardoor de politiemeldkamer op een computerscherm precies kan zien waar de surveillanceauto’s zich bevinden.
Zo kan bij een melding van een incident (ernstige aanrijding, grote brand) de meldkamer direct zien welke auto’s het dichtst in de buurt van het incident zijn. Een tweede groot voordeel is dat de meldkamer ook kan zorgen, dat de overige surveillanceauto’s een zodanige positie innemen, dat ze snel naar een volgend incident kunnen rijden. De surveillance-eenheden krijgen dan vanuit de meldkamer per mobilofoon opdracht om een bepaalde positie in te nemen. Voorbeeld: Bij een overval zullen al gauw meerdere surveillanceauto’s naar de plaats van het gebeuren rijden. Maar op dat moment kan ook in een andere plaats een ernstig ongeval gebeuren. Door steeds alle beschikbare surveillances geografisch over de regio te verdelen, kan de politie een snelle aanrijdtijd bij zogenaamde prioriteit 1 (spoed)meldingen waarborgen.
Het voertuiglocatiesysteem bevordert ook de veiligheid van de agenten. De meldkamer kan zien waar een auto zich bevindt.
Als de agent hulp nodig heeft of in de problemen raakt kan de meldkamer snel de dichtstbijzijnde auto’s ter assistentie sturen. Zeker op momenten dat een agent alleen op surveillance is, schept dit een belangrijke waarborg voor de veiligheid van die agent. (VDO) Navigatiesysteem
In de politieauto’s is ook een navigatiesysteem ingebouwd. Het bijzondere hieraan is, dat het navigatiesysteem gekoppeld is aan het voertuiglocatiesysteem. Dat betekent dat zodra de meldkamer een opdracht uitgeeft aan de surveillance-eenheid, de route naar het incident automatisch door het navigatiesysteem wordt aangegeven. De agent in de auto hoeft dus de route niet zelf in te voeren. Dit verhoogt de veiligheid van de agenten, die zich kunnen concentreren op het incident en het besturen van de politieauto. Zeker waar dit bij prioriteit 1 (spoed)meldingen vaak gepaard gaat met hoge snelheid en het voeren van zwaailicht en sirene is dat een belangrijk bijdrage in de veiligheid van de agenten.
Het navigatiesysteem heeft nog een tweede voordeel. Omdat agenten ook dienst doen in gebieden waar ze geografisch minder bekend zijn, leidt het navigatiesysteem hen dus snel naar de plaats van het incident. Er gaat geen tijd verloren met zoeken. Dit komt dus ook de veiligheid van de burger ten goede.
(UDS) Ongevallenregistratie
In de opvallende politieauto’s is ook een ongevallenregistratiesysteem ingebouwd. Het systeem registreert op het moment van een ongeval een aantal zaken, zoals het al dan niet voeren van verlichting of zwaailicht en sirene. Maar bijvoorbeeld ook de snelheid, het gebruik van richtingaanwijzers en remmen. Binnen de politie wordt veel aandacht geschonken aan het veilig rijden met hoge snelheid en het gebruik van zwaailicht en sirene. Het ongevallenregistratiesysteem draagt bij aan de bewustwording van agenten om op een verantwoorde manier naar prioriteit 1 (spoed)meldingen te rijden.
De combinatie van deze drie middelen leidt er toe dat politie Noord- en Oost-Gelderland op een professionele en efficiënte wijze de prioriteit 1 (spoed)meldingen in de regio kan afhandelen.
foto's Maurice Schalker
www.fotoserver.nl