Hulp op afstand blijkt succesvol

Auteur Topic: Hulp op afstand blijkt succesvol  (gelezen 3630 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hertog Jan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Gepost op: 30 oktober 2008, 22:24:12
Hulp op afstand blijkt succesvol
30 oktober 2008

Den Helder - Naar donderdag pas bekend is geworden, heeft het Kustwachtcentrum Den Helder een prominente rol gespeeld bij de hulpverlening aan een schip op de Atlantische Oceaan. Door deze actie werden negen van de elf opvarenden van een zinkend schip gered.

Afgelopen zondag, rond 22.30 uur, ontving het Kustwachtcentrum via satelliet een noodoproep van het onder de vlag van Togo varende schip “Prince Karim”. Het schip gaf aan zinkende te zijn op ongeveer 650 kilometer west van de Kaap Verdische Eilanden. Aan boord bevonden zich elf personen. Aan het Engelse Kustwacht station Falmouth werd gevraagd via satelliet een speciale uitzending te verzorgen om andere schepen in dat gebied te attenderen op de noodoproep en, indien mogelijk, hulp te verlenen. Aan de Amerikaanse Kustwacht in Norfolk werd gevraagd een overzicht te geven van eventuele schepen in het betreffende gebied.

Aan de hand hiervan werd door het Kustwachtcentrum Den Helder rechtstreeks contact opgenomen met het Maltese schip ‘Sea Wave’. Binnen het uur was dit schip ter plaatse, maar de ‘Prince Karim’ was toen reeds gezonken en de bemanning was in reddingvlotten gestapt. De ‘Sea Wave’ is direct gestart met een zoekactie en heeft tien van de elf opvarenden opgepikt. Daarna is nog urenlang gezocht naar een vermiste, maar die is helaas niet gevonden. Daarbij is ook nog assistentie verleend door een tweede schip, de ‘Turicum’.

De gezagvoerder van het gezonken schip heeft de scheepsramp helaas niet overleefd. Hij was ernstig gewond en is overleden aan boord van de ‘Sea Wave’. Dat schip heeft na de zoekactie zijn reis vervolgd naar havenplaats Lomé in Togo. De ‘Prince Karim’ was onderweg van Georgetown (Guyana) naar Vlissingen met een lading hout.

Naar nu blijkt is het Kustwachtcentrum Den Helder de enige die de noodoproep van het zinkende schip heeft ontvangen. Internationale samenwerking en de huidige satellietsystemen ten behoeve van nood en veiligheid op zee, hebben wederom aangetoond dat hulpverlening op grote afstand succesvol kan worden verleend.

Bron. http://www.denhelderactueel.nl/30/10/2008/hulp-op-afstand-blijkt-succesvol/




Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2008, 01:21:30
Vreemd verhaal.. Alarmering via salleliet, waarschijnlijk verlopen via Inmarsat C of een EPIRB, hoort volgens mij via een LUT (Local User Terminal) naar een MCC (Mission Control Centre) door te gaan, om daarna door een RCC (Rescue Coordination Centre) te worden beantwoord. Hierbij is het kustwachtcentrum Den Helder een RCC, maar zou het MCC (in geval van RCC Den Helder meestal Toulouse, Frankrijk)  dus ook kennis vernomen hebben van de alarmering.
Verder is het niet geheel onbekend dat een RCC alarmeringen buiten haar SRR (Search and Rescue Region) beantwoord en afhandeld.

Het bericht wat via Falmouth Coastguard is uitgezonden zal waarschijnlijk een MSI (Maritime Safety Information) uitzending zijn geweest voor NAVAREA 2 of 4. Dit komt in de meeste gevallen binnen via de sat C (enhanced group calling), soms via HF (HF-NBDP).

Ik ben benieuwd naar de details van dit incident, hieruit blijkt maar weer dat open communicatie toch de voorkeur geniet, dus een alarmering via MF of HF DSC, en wanneer de situatie het toelaat alsnog een alarmering via de sat C en/of EPIRB


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2008, 17:56:26
Jeff,

Je haalt een paar dingen door elkaar. Als het inderdaad een EPIRB alarmerering is geweest dan komt die binnen in Toulouse en wordt daarvandaan doorgestuurd naar het voor het in nood verkerende schip dichtbijzijnde RCC. Dat geldt echter alleen voor een EPIRB melding.

De normale SAT-C alarmering, wat dit denk ik is geweest, komt binnen op het RCC dat gekoppeld is aan het LES (Land  Earth Station) waar jou SAT-C op ingelogd staat. Omdat dit schip onderweg was naar Vlissingen en in de AOR - E voer regio kunnen we wel aannemen dat de SAT-C op Station 12 ingelogd stond. Zodoende komt dan een distress melding het snelst bij het RCC in Den Helder terecht.

Een mooi voorbeeld dat het GMDSS systeem toch echt werkt.

Ik denk dat men aan boord van de Prince Karim verstandig heeft gehandeld door de noodknop op de SAT-C in te drukken. Ik heb daar in de regel toch meer vertrouwen in dan de MF-HF methode.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2008, 19:33:32
Jeff,

Je haalt een paar dingen door elkaar. Als het inderdaad een EPIRB alarmerering is geweest dan komt die binnen in Toulouse en wordt daarvandaan doorgestuurd naar het voor het in nood verkerende schip dichtbijzijnde RCC. Dat geldt echter alleen voor een EPIRB melding.

De normale SAT-C alarmering, wat dit denk ik is geweest, komt binnen op het RCC dat gekoppeld is aan het LES (Land  Earth Station) waar jou SAT-C op ingelogd staat. Omdat dit schip onderweg was naar Vlissingen en in de AOR - E voer regio kunnen we wel aannemen dat de SAT-C op Station 12 ingelogd stond. Zodoende komt dan een distress melding het snelst bij het RCC in Den Helder terecht.

Een mooi voorbeeld dat het GMDSS systeem toch echt werkt.

Ik denk dat men aan boord van de Prince Karim verstandig heeft gehandeld door de noodknop op de SAT-C in te drukken. Ik heb daar in de regel toch meer vertrouwen in dan de MF-HF methode.
 

Jan R?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2008, 01:00:00
Jan R?

Zou geen andere Jan met deze kennis kunnen bedenken.... O0

Mark


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2008, 10:20:10
Nee hoor. Gewoon Jan Z.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2008, 10:09:11
Er zijn dus meerdere Jantjes met gedegen kennis over het GMDSS ...

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2008, 18:04:59
Er zijn dus meerdere Jantjes met gedegen kennis over het GMDSS ...

Henk
Waaronder Henk!!! ;D ;D