Terechte constatering. Vraag is of die paar minuten hier uit maken. Natuurlijk als je in de ellende zit is elke minuut er een. Maar nu worden twee posten zonder uitruk eenheid gezet. In dit geval heb je 3 minuten tussen de alarmering en de herbezetting, waarbij nog een opkomsttijd komt van 4 minuten. Dat betekent dat vlaardingen "7 minuten onbezet is" (let wel hypothese). Terwijl in het andere geval de post op zuid 4 minuten langer moet wachten.
De opkomsttijden worden vaak een beetje overdreven (is een andere discussie). Maar in dit geval wordt de kazerne een uur voor de herbezetting vlaardingen, herbezet door de Frobenstraat (221). Als er een incident is, is dat inderdaad even krap, maar je spreekt in dit geval over ong. 4 minuten verschil. Valt er in die tijd een alarmering, is dat botte pech.
De alarmering is prio 3, als er echt met spoed moet worden herbezet, gaat deze er ook met prio 1 uit.
De opmerking over opkomsttijd is terecht, maar in dit geval denk ik niet helemaal houdbaar.
Nogmaals, mijn vraag komt niet voort uit kritiek. Ik wil zaken altijd begrijpen en overwegingen snappen.
[Eigen mening]
Ik ben voorstander van beroeps de eerste klap, en tenzij specialistisch de VG voor de opschaling. Of de beroeps of de VG nu gaat herbezetten, het is voor hun een onbekende omgeving (en zeker daar) met de eigen gevaren, en infra. De specialisten in dat gebied moet je zo snel als mogelijk weer op de post hebben. De eerste uitruk pak je en de organisatie wordt opgetuigd. Daarna keer je als specialist terug op je kazerne en laat "buitenstaanders" het incident oplossen. Dat lijkt mij veiliger dan, in dit geval, een ploeg neerzetten die een heel ander verzorgingsgebied heeft qua industrie, en wellicht ineens als eerste aankomt bij een incident waar ze minder ervaring mee hebben.
Een collega zegt altijd, als ik moet herbezetten in Rotterdam en ik moet voor een incident (BV beknelling ) naar adres X i(navigatie, waterwinning, aanvalsplannen) s dat een stuk lastiger dan dat ik bij opschalen onderweg te horen krijg het brand hard, het rookt goed, rij via die kant en ter plaatse geeft de OD/HO/Etc je wel verdere opdrachten. Als je daar aankomt is de waterwinning etc. al in kaart gebracht.
[/Eigen mening]
Het is volgens mij een leuk discussie onderwerp (overigens in mijn optiek geen discussie tussen Beroeps en VG !!!), en misschien moet het in een andere thread worden voortgezet.