Zeer grote hulpverlening Vopak (Grip 1) - Europoort 31-10-2008

Auteur Topic: Zeer grote hulpverlening Vopak (Grip 1) - Europoort 31-10-2008  (gelezen 14324 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2008, 12:57:24
Spraakverwarring :) Ik bedoelde dat Vlaardingen moet herbezetten op 521 en dat daarna de VG van vlaardingen moet herbezetten op de kazerne vlaardingen. Dat leek mij een beetje onnodig schuiven in de boxen. Als je de VG direct doorzet, kan de beroepsploeg blijven zitten op de kazerne. Minder geschuif met boxen etc. Tenzij natuurlijk de beroeps een andere specialisatie hebben (bijstand IBP) dan de VG.

Overigens zal er best een gedachte over zijn (alhoewel KVT:) ) maar die overweging ken ik niet. En daar over nadenken en discussieren is toch altijd wel leuk ;)



Beroepsposten zijn sneller in het gebied, omdat ze geen opkomst tijd hebben. Zeker als het gebied helemaal geen brandweerdekking meer heeft, is snelheid geboden!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2008, 13:33:10
Terechte constatering. Vraag is of die paar minuten hier uit maken. Natuurlijk als je in de ellende zit is elke minuut er een. Maar nu worden twee posten zonder uitruk eenheid gezet. In dit geval heb je 3 minuten tussen de alarmering en de herbezetting, waarbij nog een opkomsttijd komt van 4 minuten. Dat betekent dat vlaardingen "7 minuten onbezet is" (let wel hypothese). Terwijl in het andere geval de post op zuid 4 minuten langer moet wachten.

De opkomsttijden worden vaak een beetje overdreven (is een andere discussie). Maar in dit geval wordt de kazerne een uur voor de herbezetting vlaardingen, herbezet door de Frobenstraat (221). Als er een incident is, is dat inderdaad even krap, maar je spreekt in dit geval over ong. 4 minuten verschil. Valt er in die tijd een alarmering, is dat botte pech.

De alarmering is prio 3, als er echt met spoed moet worden herbezet, gaat deze er ook met prio 1 uit.

De opmerking over opkomsttijd is terecht, maar in dit geval denk ik niet helemaal houdbaar.

Nogmaals, mijn vraag komt niet voort uit kritiek. Ik wil zaken altijd begrijpen en overwegingen snappen.

[Eigen mening]
Ik ben voorstander van beroeps de eerste klap, en tenzij specialistisch de VG voor de opschaling. Of de beroeps of de VG nu gaat herbezetten, het is voor hun een onbekende omgeving (en zeker daar) met de eigen gevaren, en infra. De specialisten in dat gebied moet je zo snel als mogelijk weer op de post hebben. De eerste uitruk pak je en de organisatie wordt opgetuigd. Daarna keer je als specialist terug op je kazerne en laat "buitenstaanders" het incident oplossen. Dat lijkt mij veiliger dan, in dit geval, een ploeg neerzetten die een heel ander verzorgingsgebied heeft qua industrie, en wellicht ineens als eerste aankomt bij een incident waar ze minder ervaring mee hebben.

Een collega zegt altijd, als ik moet herbezetten in Rotterdam en ik moet voor een incident (BV beknelling )  naar adres X i(navigatie, waterwinning, aanvalsplannen) s dat een stuk lastiger dan dat ik bij  opschalen onderweg te horen krijg het brand hard, het rookt goed, rij via die kant en ter plaatse geeft de OD/HO/Etc je wel verdere opdrachten. Als je daar aankomt is de waterwinning etc. al in kaart gebracht.
[/Eigen mening]
Het is volgens mij een leuk discussie onderwerp (overigens in mijn optiek geen discussie tussen Beroeps en VG !!!), en misschien moet het in een andere thread worden voortgezet.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


goud3634

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2008, 14:24:05
Voertuigenlijstje;

CE 52-1 Gezamenlijke Brandweer Elbeweg
CE 53-1 Gezamenlijke Brandweer Mercyweg
CE 54-1 Gezamenlijke Brandweer Botlekweg
CE 59-1 Gezamenlijke Brandweer Rozenburg
CE 55-1 Gezamenlijke Brandweer Leemkuil
TS 63-3 Brielle
TS 22-1 met de AS 22-1 AS 58-1 Frobenstraat ( Herbzetten 53-1 Mercyweg )
TS 43-1 Pottumstraat ( Herbezetten 51-1 Coloradoweg )
BR 20-1 <> TS 22-3 ( Herbezetten 22-1 kazerne Frobenstraat )
BR 40-1 <> TS 43-2 ( Herbezetten 43-1 kazerne Pottumstraat )
TS 13-1 Vlaardingen ( Herbzetten 52-1 Elbeweg )
TS 13-2 Vlaardingen ( Herbezetten Vlaardingen )
TS 74-3 Ooltgensplaat
TS 71-2 Goedereede
HW 14-1 Schiedam
OD 50-1 OVD Gezamenlijke Brandweer
OD 40-1 OVD Rotterdam-Zuid
OD 10-1 OVD Waterweg ( Aflos COPI )
KR 50-1 met de SV 50-3 Gezamenlijke Brandweer Mercyweg  
HA 52-1 Gezamenlijke Brandweer Elbeweg
HA 54-1 Gezamenlijke Brandweer Botlekweg
HA 51-1 Gezamenlijke Brandweer Coloradoweg
HA 90-1 met de CP 90-1 Regio VRR
HA 14-1 met de VZ 10-1 Schiedam
VC 90-1 Regio VRR
HO 90-1 H-OVD Regio VRR
VD 90-1 Verbindingsdienst Regio VRR
IM 90-1 Informatie Manager Regio VRR


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2008, 14:30:05
14:07:16 31-10-08   A 2   MOEZELWEG 75 3198LS EUROPOORT
17. Rotterdam Rijnmond   AMBU   AMBU 05 BEOORDELING Vopak T.T.E Rotterdam ept bon 78392
      1420999 MKA Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
      1420005 MKA Rotterdam-Rijnmond ( Ambulance 17-105 )


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2008, 15:37:57
31-10-08 15:32:25 Brandweer Rotterdam-Rijnmond PRIO 3 HW141 Vopak T.T.E Moezelweg 75 Europoort Rotterdam HV Industrie (grip: 1) (IBP: ja) (Zeer Grote Hulpv.: ja)
    1400999 Brandweer Regionaal Monitorcode - lichtkrant RAC


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2008, 17:02:54
Nog even over het al dan niet laten herbezetten door het VG: de beroepsploeg kan sowieso tot 08.00 uur morgenochtend blijven herbezetten indien nodig. Met het VG zal dat een stuk lastiger zijn ivm andere verplichtingen. Bovendien is het aflossen van individuele VG-ers gemakkelijker op de kazerne in het eigen verzorgingsgebied dan in the middle of nowhere (lees: BEM-gebied Botlek-Europoort-Maasvlakte).
greetz,  Enrique


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2008, 18:21:36
Terechte constatering. Vraag is of die paar minuten hier uit maken. Natuurlijk als je in de ellende zit is elke minuut er een. Maar nu worden twee posten zonder uitruk eenheid gezet. In dit geval heb je 3 minuten tussen de alarmering en de herbezetting, waarbij nog een opkomsttijd komt van 4 minuten. Dat betekent dat vlaardingen "7 minuten onbezet is" (let wel hypothese). Terwijl in het andere geval de post op zuid 4 minuten langer moet wachten.

De opkomsttijden worden vaak een beetje overdreven (is een andere discussie). Maar in dit geval wordt de kazerne een uur voor de herbezetting vlaardingen, herbezet door de Frobenstraat (221). Als er een incident is, is dat inderdaad even krap, maar je spreekt in dit geval over ong. 4 minuten verschil. Valt er in die tijd een alarmering, is dat botte pech.

De alarmering is prio 3, als er echt met spoed moet worden herbezet, gaat deze er ook met prio 1 uit.

De opmerking over opkomsttijd is terecht, maar in dit geval denk ik niet helemaal houdbaar.

Nogmaals, mijn vraag komt niet voort uit kritiek. Ik wil zaken altijd begrijpen en overwegingen snappen.

[Eigen mening]
Ik ben voorstander van beroeps de eerste klap, en tenzij specialistisch de VG voor de opschaling. Of de beroeps of de VG nu gaat herbezetten, het is voor hun een onbekende omgeving (en zeker daar) met de eigen gevaren, en infra. De specialisten in dat gebied moet je zo snel als mogelijk weer op de post hebben. De eerste uitruk pak je en de organisatie wordt opgetuigd. Daarna keer je als specialist terug op je kazerne en laat "buitenstaanders" het incident oplossen. Dat lijkt mij veiliger dan, in dit geval, een ploeg neerzetten die een heel ander verzorgingsgebied heeft qua industrie, en wellicht ineens als eerste aankomt bij een incident waar ze minder ervaring mee hebben.

Een collega zegt altijd, als ik moet herbezetten in Rotterdam en ik moet voor een incident (BV beknelling )  naar adres X i(navigatie, waterwinning, aanvalsplannen) s dat een stuk lastiger dan dat ik bij  opschalen onderweg te horen krijg het brand hard, het rookt goed, rij via die kant en ter plaatse geeft de OD/HO/Etc je wel verdere opdrachten. Als je daar aankomt is de waterwinning etc. al in kaart gebracht.
[/Eigen mening]
Het is volgens mij een leuk discussie onderwerp (overigens in mijn optiek geen discussie tussen Beroeps en VG !!!), en misschien moet het in een andere thread worden voortgezet.



Door het weg trekken van drie beroepskazernes in een gebied dat voor de rest normale dekking heeft, is de snelheid waarmee het VG opkomt niet echt van belang. De uitruk is immers nog gewoon gewaarborgd. Zeker als je kijkt naar de kazernespreiding in Rotterdam.
In het GB-gebied was op dat moment uitruk niet gewaarborgd. Dan telt zeker elke minuut, zeker gezien de leuke goedjes die in het gehele gebied worden opgeslagen. Vandaar ook de prio 1 herbezetting.
Er wordt niet voor niets gekozen om kazernes te laten herbezetten waar de opkomstplaats van het VG is. Zo wordt er voor de rest geen tijd verloren en het rijden naar ander kazernes voor herbezetting ;)


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2008, 20:21:31
Foto van heden avond


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2008, 20:31:19
p2kflex
22:03:24 31-10-08GROUP-1PRIO 1 HW141 Vopak T.T.E Moezelweg 75 Europoort Rotterdam HV Industrie (grip: 1) (IBP: ja) (Zeer Grote Hulpv.: ja)
1400141BRW Waterweg (Schiedam) (Kazernealarm)
1400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)
p2kflex
20:30:11 31-10-08GROUP-1PRIO 3 OD101 Voor aflossing COPI Vopak T.T.E Moezelweg 75 Europoort Rotterdam HV Industrie (grip: 1) (IBP: ja) (Zeer Grote Hulpv.: ja)
1400100BRW Waterweg (OvD - OD 10.1)
1400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2008, 23:40:21
livep2000
23:07:08 31-10-08BRANPRIO VOOR AFLOSSING CE551 Vopak T.T.E MOEZELWEG 75 EUROPOORT Rotterdam HV Industrie (grip: 1) (IBP: ja) (Zeer Grote Hulpv.: ja)
1400999BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
1400551BRW Rotterdam-Regio ( Kazernealarm Leemkuil )


komt er nog achteraan