Ik ken het fenomeen, maar dit rapport nog niet...
Hoewel ik het rapport nog niet uit de treuren gelezen hebt.. benoemt het rapport veel zaken...
Ik zie wel dat het rapport nieuwe ontwikkelen qua gordels nog niet geheel meeneemt..
In de bergsport worden al in het kader van preventie gordel gekozen met een correct aanbindpunt, goede been en bekken fixatie. (Dus niet door de lies..), goede polstering
verder is het gebruik van dynamische lijnen altijd slim, of een goede schokabsorbsie.. (het liefst nog allebei).
Maar ja, probeer dat maar eens tussen de oren van brandweer mensen te krijgen.. Zowel statische als dynamische lijnen hebben elke hun plek in hoogte redding maar ja... Rope rescue is geen echt issue in Nederland, onterrecht trouwens..
Verder valt me aan het document op. dat bij de aanbevelingen zegt iemand niet (direct) neer leggen, en proberen iemand wel in de neutrale posititie te immobiliseren... (beetje met elkaar in tegenspraak.)
Verder gaat het rapport voor bij, aan reeds bewusteloze slachtoffers, en aan spinal-care issues en dat sommige omgevingsfactoren en situaties toch vereisen dat en slachtoffer neergelegd word in een horizontale positie.. (bij bepaalde evacuatie methoden, ontkom je er niet aan..)
Het rapport geeft terrecht aan dat deze oorzaak van verslechteringen vaak over het hoofd word gezien..
Ik ga het rapport nog eens aandachtig lezen...
In nederland is hier vaak geen aandacht voor.. en dat in echt naar mijn mening volledig ontterecht..