politie in handboeien geslagen en dienstwapen gestolen

Auteur Topic: politie in handboeien geslagen en dienstwapen gestolen  (gelezen 4338 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Gepost op: 1 november 2008, 14:00:12
Hoi

Ik ben van dit heel erg geschokken!
Ik hoorde dat in amsterdam de politie een gestolen scooter achtna  zaten 1tje is onsnapt de andere is staande gehouden!
maar de dader trok een wapen en heeft de agent in zijn eigen boeien geslagen en zijn dienstwapen meegenomen!

Is het niet normaal dat als je agent ben altijd met ze 2 moet blijven om dit te verkomen???
Ik vind dit best wel erg!!!

Zijn er richtlijnen voor deze actie??




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2008, 17:39:14
Hoi

Ik ben van dit heel erg geschokken!
Ik hoorde dat in amsterdam de politie een gestolen scooter achtna  zaten 1tje is onsnapt de andere is staande gehouden!
maar de dader trok een wapen en heeft de agent in zijn eigen boeien geslagen en zijn dienstwapen meegenomen!

Is het niet normaal dat als je agent ben altijd met ze 2 moet blijven om dit te verkomen???
Ik vind dit best wel erg!!!

Zijn er richtlijnen voor deze actie??

Zijn geen richtlijnen voor.

gr
Mike


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2008, 17:44:41
Inderdaad. Als iemand onverwachts een wapen trekt ben je al te laat. Dit zagen de dienders niet aankomen. Daar kan geen richtlijn tegenop. Al ben je een of andere commando, als iemand ineens een wapen op je hoofd zet...is diegene de baas.
Sterkte voor de agenten.. :(


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2008, 18:19:53
Belangrijkste in al het politiewerk blijft je eigen veiligheid. Dus dat kan je als richtlijn zien.

gr
Mike


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2008, 18:28:16
Belangrijkste in al het politiewerk blijft je eigen veiligheid.

Vanzelfsprekend.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2008, 18:54:13
Het solo werken zal je alleen maar meer gaan zien in de toekomst.

Bezuinigingen zullen er voor gaan zorgen dat er met minder mensen hetzelfde werk gedaan zal moeten worden. Solo diensten zie ik nu hier in de regio al steeds meer voorbij komen. Waar een bureau eerst twee of drie noodhulpvoertuigen had dubbel bemand zie je nu dat er nu twee solo noodhulpvoertuigen rond rijden. Slechte ontwikkeling mijns inziens. Situaties als in Amsterdam zal je daardoor vaker gaan tegenkomen. De maatschappij verhard en de politie gaat bezuinigen op personeel.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #6 Gepost op: 1 november 2008, 18:58:42
Wat ik niet begrijp is dat de persoon die aangehouden is niet is fouilleerd en is geboeid.
En dan kan er een agent bij  blijven.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #7 Gepost op: 1 november 2008, 19:10:11
Wat ik niet begrijp is dat de persoon die aangehouden is niet is fouilleerd en is geboeid.
En dan kan er een agent bij  blijven.

Niet elke verdachte mag zomaar gefouilleerd en geboeid worden in Nederland.

Artikel 22 ambtsinstructie
1.
De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.
2.
De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.

en art 8 lid 3 van de politiewet 1993
3. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd tot het onderzoek aan de kleding van personen bij de uitoefening van een hem wettelijk toegekende bevoegdheid of bij een handeling ter uitvoering van de politietaak, indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat een onmiddellijk gevaar dreigt voor hun leven of veiligheid, die van de ambtenaar zelf of van derden en dit onderzoek noodzakelijk is ter afwending van dit gevaar
 
Als dit niet het geval was in Amsterdam zal er dus ook geen gebruik gemaakt worden van boeien of fouilleerbevoegdheid.

Elke situatue is anders en het is aan de diender de beslissing om ter plekke de situatie in te schatten of er sprake is van een situatie als beschreven in art 8 pw en art 22 Ambtsinstructie.

Zoals Dinges al beschreef kan een situatie plots veranderen. Een VE kan rustig zijn en totaal geen aanleiding geven tot het gebruik van je bevoegdheden mbt boeien en fouilleren. Echter kan de situatie dusdanig veranderen dat je plots je eigen leven in gevaar ziet komen. Dit zijn de gevaren en risico's waar we elke dag mee moeten handelen.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #8 Gepost op: 1 november 2008, 19:27:09
misschien word het eens tijd dat dan maar aan te scherpen, tja de goeien moeten dan weer eens onder de slechte leiden.
het is niet anders.
en trouwens je word niet zomaar aangehouden cq staande gehouden. deze werden aangehouden omdat ze op een gestolen voertuig reden. dus ze hadden al iets verkeerds gedaan.
maar het is Nederland..........................


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2008, 14:45:11
misschien word het eens tijd dat dan maar aan te scherpen, tja de goeien moeten dan weer eens onder de slechte leiden.
het is niet anders.
en trouwens je word niet zomaar aangehouden cq staande gehouden. deze werden aangehouden omdat ze op een gestolen voertuig reden. dus ze hadden al iets verkeerds gedaan.
maar het is Nederland..........................

Gelukkig is het Nederland inderdaad, en gebruikt de politie altijd zo min mogelijk bevoegdheden/mogelijkheden om iets voor elkaar te krijgen.... het gaat hier om een incident, dit is geen schering en inslag, dus lijkt het mij niet noodzakelijk om allerlei wetten (nog meer regels)  te gaan veranderen....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-