AVPU

Auteur Topic: AVPU  (gelezen 7403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 1 november 2008, 18:53:41
Ik heb gemerkt dat de intepretatie van de A, V en P niet eenduidig is.

Wie kan helderheid verschaffen

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2008, 19:07:20
A= SO reageert alert (weet welke dag het is, wie hij is, wat er is gebeurd e.d.)
V = SO reageert op aanspreken, maar is niet per definitie helder of spreekt terug (geen complete en heldere zinnen, kan wel reageren op aanwijzingen bijv alleen handen bewegen)
P = SO reageert alleen op pijnprikkel.
U = unresponsive, dus reageert totaal niet.

groet. Michel

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2008, 20:58:10
A= SO reageert alert (weet welke dag het is, wie hij is, wat er is gebeurd e.d.)
V = SO reageert op aanspreken, maar is niet per definitie helder of spreekt terug (geen complete en heldere zinnen, kan wel reageren op aanwijzingen bijv alleen handen bewegen)
P = SO reageert alleen op pijnprikkel.
U = unresponsive, dus reageert totaal niet.

groet. Michel

Michel,

Zo heb ik het ook geleerd, maar twee voorbeelden van een so dat praat:

Het so heeft een beroerte, is zeer slecht verstaanbaar, maar reageert spontaan op zijn omgeving en is zich daarvan bewust.
In mijn beleving scoort zo'n slo "A".
Hoe scoort een slachtoffer dat praat, maar niet reageert op aanspreken, maar wel op een pijnprikkel ?
In mijn beleving scoort zo'n slo "P".

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2008, 08:22:29
De avpu is een hulpmiddel om inzicht te krijgen van de neurologische status van de patiënt.
Bij een beroerte zou ik zeggen juist een V.
SO reageert op je, maar onverstaanbaar vanwege de beroerte

Een P scoor je pas als als als SO echt alleen maar op pijn reageert ( ik denk dat jou slachtoffer of doof is of je in de maling wil nemen maarten!  ;))

helm

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2008, 08:39:43
Om een beter beeld te krijgen van de Neurologische status van de patiënt doe je de EMV (onderdeel van de GCS en RTS)

Beste verbale reactie (V)
De reactie die een patiënt geeft na stimulatie met de stem of een pijnprikkel:
1. Geen geluid
2. Onverstaanbaar (enkel geluid)
3. Inadequaat (woorden)
4. Verward (zinnen)
5. Helder en georiënteerd.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2008, 13:09:53
Voor de mensen die nu geen bal snappen van alle afkortingen (GCS, RTS): http://www.trauma.org/index.php/main/category/C16/

Alleen de AVPU staat er niet bij.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2008, 23:51:39
Leuke vraag,

De avpu interpreteer ik als volgt.  Daarbij opgemerkt dat de avpu een zeer globale en snelle indruk geeft van de reactie van de patient en absoluut geen goede neurologische score is

A: patient reageert direct door mijn binnenkomst te signaleren en daar spontaan op te reageren
V: Patient reageert op mij als ik hem aanspreek
P: Patient reageert op een pijnprikkel (hoef hij moet reageren?  als de patient dan praat en alert is scoort ie in eerste instantie toch een P)
U: patient vertoond geen enkele reactie

Met betrekking tot de EMV score, wordt het eigenlijk alleen maar lastiger want hoe controleer je de E(ye) bij een brilhematoom.  Daar bestaat een letter voor namelijk de C
Bij de M heb je de letter P (parese, paralyse) denk hierbij aan spierverslapping en sedatie bij een CVA zul je de beste score noteren dus van de niet aangedane zijde
Bij de V wordt het nog lastiger want bij bijvoorbeeld een geintubeerde patient kun je de T scoren maar hoe doe je dat bij een Afasie, patient is zich bewust van zijn omgeving en is allert maar kan het niet uiten (verbaal)
scoor je die als onverstaanbaar of inadequaat of gebruik je een andere toevoeging, ik heb gezocht en mijn medisch leider de vraag voorgelegd maar hij wist het antwoord ook niet......wie wel?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2008, 01:10:14
Een P scoor je pas als als als SO echt alleen maar op pijn reageert ( ik denk dat jou slachtoffer of doof is of je in de maling wil nemen maarten!  ;))
Het gedrag van een vriend dat hij vertoonde tijdens een preudo-epilepsie aanval.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2008, 01:14:26
Paul,

Ik was al bang dat dit een simpele vraag met een complex antwoord is.

Maarten

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2008, 13:05:12
Het gedrag van een vriend dat hij vertoonde tijdens een preudo-epilepsie aanval.
zat ik er niet ver naast ;)

Maar.....net als met alles (protocollen etc.) score's e.d. zijn hulpmiddelen voor een "snel" onderzoek,
in afwachting van verder onderzoek, geeft het je wel handvatten hoe te handelen.